Vinn nätagg från Seasonic

Är denna dator från Shark Gaming ett prisvärt köp?

Permalänk
Medlem

Är denna dator från Shark Gaming ett prisvärt köp?

Är denna dator prisvärd? Tycker det känns så

https://sharkgaming.se/mighty-deep-blue-gaming-pc

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Ser iaf rimligt ut. Komponentkoll kan få ner priset till ca 30 000. Men då måste du handla från olika butiker samt montera själv. Personligen tycker jag processorn är lite overkill men det beror ju vad man ska ha den till.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Tycker den känns billigare än liknande datorer jag jämfört med i Komplett och Inet.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1639962/datorbygge

Permalänk
Medlem

Ser bra ut för priset men är du ute efter att få bra prestanda per krona kan det se ut så här. I t.ex. 1440p skulle jag gissa på att Shark-datorn snittar runt 30 % högre FPS men kostar däremot dubbelt så mycket.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du använda den till annat än spel, typ tyngre flertrådade grejer? Annars är 9800X3D ett bättre val och 1500 kr billigare (hos Shark).
Utöver det skulle jag även ändra SSD till 990 PRO 2 TB och överväga att byta nätagget.

Sen vet jag inte om 5080 är så jäkla värt det. Prestandaskillnaden är i mina ögon alldeles för liten mot 5070 Ti och 9070 XT för att det ska vara värt så mycket mer. Mot 5070 Ti är det bara runt 18% snabbare i 4K och 14% i 1440p.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ska du använda den till annat än spel, typ tyngre flertrådade grejer? Annars är 9800X3D ett bättre val och 1500 kr billigare (hos Shark).
Utöver det skulle jag även ändra SSD till 990 PRO 2 TB och överväga att byta nätagget.

Sen vet jag inte om 5080 är så jäkla värt det. Prestandaskillnaden är i mina ögon alldeles för liten mot 5070 Ti och 9070 XT för att det ska vara värt så mycket mer. Mot 5070 Ti är det bara runt 18% snabbare i 4K och 14% i 1440p.

Tanken är väl en del streaming via twitch/yt också. Men sen är jag inte bekväm med att byta cpu så tänkte att R9 var mer "framtids säker" men kanske inte funkar så

När jag kollade på Inets datorbyggare så fanns inte 5080 att klicka hem men ser nu att det gör det. Ska jag kolla lite där också.

Vad gör ett bättre/dyrare moderkort för datorns prestanda?

Permalänk
Medlem

Något så här kanske?

https://www.inet.se/datorbygge/b1640059/datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwePeos:

Vad gör ett bättre/dyrare moderkort för datorns prestanda?

Absolut inget alls!

B650 för 1500-2000kr är sweetspot! Ända fördelen du kan få på dyrare moderkort är pci-e 5.0 för ssd men det är bara relevant vid tillexempel redigering av väldigt stora videofiler och liknande laster.

Pci-e 5.0 för grafikkort är meningslöst idag och förmodligen i många år framöver (3.0 ger en förlust på runt 4% med ett 5090)

Se bara till att få ett moderkort med vettig vrm! (10+ faser minst)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag beställde den jag satte ihop där uppe. Men uppmärksamma inte att kylaren inte skulle komma in förens i maj. Så fick avboka. Och nu finns inte det grafikkortet i lager