Hjälp mig att hitta rätt IT-jobb!

Permalänk

Hjälp mig att hitta rätt IT-jobb!

Jag befinner mig just nu i ett läge där jag trivs i min roll, på min arbetsplats och känner att jag är på god väg – men har ännu inte riktigt hittat den där rollen där jag känner “wow, det här vill jag verkligen fortsätta utvecklas inom”.

Efter lite bollande med ChatGPT bad jag om hjälp att sammanfatta mina tankar, för att undvika en alltför lång tråd direkt. Här är den beskrivning som stämmer rätt bra överens med hur jag ser på mig själv just nu:

"Jag är tekniskt lagd och tycker om att arbeta med datorer, felsökning och att skapa saker. Jag gillar att koda, men helst inte tung backendutveckling eller att jobba i stora, röriga kodbaser. Jag dras mer åt frontend eller low-code-lösningar, särskilt sådana där man ser resultatet av det man bygger.

Jag trivs inte med omfattande kundsupport, men har inget emot enstaka kundkontakter. Jag gillar att vara kreativ, bolla idéer och jobba med mindre och överskådliga projekt. AI är ett område jag är nyfiken på, även om jag inte har någon djup teknisk bakgrund där ännu. Det viktigaste för mig är att få arbeta kreativt och tekniskt – gärna med integrationer och smarta lösningar – och att ha möjlighet till distansarbete."

Min bakgrund består av några år inom 1st line support, följt av arbete som fullstackutvecklare (huvudsakligen med .NET och Angular, men även vissa mindre projekt i andra språk), samt universitetsstudier inom ett fullstack-liknande program. Idag arbetar jag i en roll som rör sig mellan QA-analytiker och IT-tekniker, med viss kundkontakt.

Självklart uppskattar jag en god lön som alla andra, men jag vill inte leva för mitt jobb. Roller med ständig jour eller krav på att alltid vara tillgänglig lockar inte. Däremot är jour då och då inget problem.

Så – har någon tips på roller eller yrkesvägar som skulle kunna passa min profil? Jag förstår att det är svårt att peka på exakt rätt roll när jag själv inte vet det än, men kanske någon här har gått en liknande väg eller hittat en nisch de trivs med, och som jag kan kika närmare på? Jag har heller inget emot att plugga vidare om det krävs för att kunna ta mig in i rätt område – exempelvis inom AI eller automation.