AMD skyller "döda" 9800X3D på inkompatibla minneskretsar

Permalänk
Melding Plague

AMD skyller "döda" 9800X3D på inkompatibla minneskretsar

Efter ett hundratal rapporter om påstådda döda processorer uttalar sig nu AMD och Asrock.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant hur minnen kan förstora cpun. Aldrig hört detta innan.

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem

Har precis börjat använda mitt nya system med 9800X3D och Asrock x870 Riptide. Wish me luck

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Har precis börjat använda mitt nya system med 9800X3D och Asrock x870 Riptide. Wish me luck

Vilka minnen blev det ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nVIDIA:

Det säger de ju inte, bara en klickbait-rubrik från SweC.

Citat:

Nu har AMD uttalat sig om rapporterna, och säger till PC Gamer att företaget har utrett rapporterna tillsammans med Asrock och kommit fram till att processorerna i de flesta fall i själva verket inte är trasiga utan att äldre BIOS-versioner på Asrocks moderkort har kompatibilitets­problem med vissa minneskretsar, som nu har lösts i den senaste BIOS-uppdateringen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

Känns som ett aprilskämt som är både dåligt och sent.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

cpu´n är troligen inte i sig trasig utan minneskontrollern (sitter i cpu) vill inte riktigt arbeta ihop med minneskretsarna pga något de gör som kontrollern inte gillar eller vise versan.

och detta som biosuppdateringen ska fixa.

är ju typ samma som att du skulle överklocka minnena och datorn inte bootar äns till postskärmen är samma effekt.

kontrollern eller minnena säger åt den andre "gör såhär" och den andra står bara och kliar sig i huvet å vet inte vad den ska göra för den förstod inte språket. typ

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det säger de ju inte, bara en klickbait-rubrik från SweC.

Ja, detta kan vara den värsta KB-rubrik jag sett på Sweclockers faktiskt 😂

EDIT: titeln var:
"AMD skyller döda 9800X3D på inkompatibla minnen"

Jag tycker fortfarande att den är för klick-baity

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Frågade chatGPT vad den tyckte om rubriken och innehållet:

"Rubriken är lite missvisande och sensationell. Den antyder att AMD skyller på minnena för att processorer dör, medan artikeln snarare beskriver ett kompatibilitetsproblem mellan äldre BIOS-versioner och vissa minneskonfigurationer, vilket kan få datorn att verka trasig utan att processorn nödvändigtvis är det.

En mer rättvisande rubrik skulle kunna vara något i stil med:
"AMD: BIOS-problem bakom 9800X3D-fel – lösning tillgänglig"
eller
"AMD och Asrock utreder 9800X3D-problem – BIOS-uppdatering löser buggen"

Själva artikeln är annars informativ och täcker både användarrapporter och AMD:s svar, men den skulle kunna ge mer nyansering kring hur stor påverkan felet haft och hur många processorer som faktiskt är obrukbara."

Ha.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Sweclockers fortsätter med sina skitrubriker. Om de har utrett vad som har hänt är det väl inte att skylla på något? De har bara fastställt orsaken...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

"Rubriken är lite missvisande och sensationell. Den antyder att AMD skyller på minnena för att processorer dör, medan artikeln snarare beskriver ett kompatibilitetsproblem mellan äldre BIOS-versioner och vissa minneskonfigurationer, vilket kan få datorn att verka trasig utan att processorn nödvändigtvis är det.

eller

Själva artikeln är annars informativ och täcker både användarrapporter och AMD:s svar, men den skulle kunna ge mer nyansering kring hur stor påverkan felet haft och hur många processorer som faktiskt är obrukbara."

Ha.

Och vad tyckte du själv om artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Sweclockers fortsätter med sina skitrubriker. Om de har utrett vad som har hänt är det väl inte att skylla på något? De har bara fastställt orsaken...

Det är tom ännu värre. I artikeln framgår det att processorerna inte ens är döda. SweC gör verkligen sitt yttersta för att komma på sämst möjliga rubrik. Dessutom helt meningslöst eftersom vi läser artiklarna ändå...

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Svantesson666:

Det är tom ännu värre. I artikeln framgår det att processorerna inte ens är döda. SweC gör verkligen sitt yttersta för att komma på sämst möjliga rubrik. Dessutom helt meningslöst eftersom vi läser artiklarna ändå...

Så, nu är rubriken justerad! Det handlar ju om att användare rapporterat att deras processorer är döda, så det har tydliggjorts nu.

Permalänk
Medlem

Här hade man ekelt kunnat byta ut "döda" emot något annat, t.ex. hade rubriken varit mer nära sanningen

"AMD skyller POST problem med 9800X3D på inkompatibla minnen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

eller

Ha.

https://www.forbes.com/sites/larsdaniel/2025/02/14/your-brain...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Jag har uppskattat swecs artiklar i många år för de är sakliga och informativa men senaste året eller så är var och varannan clickbait eller rakt ut fel. Fick svar på en rättelse tidigare att de åtgärdat felen men de brydde sig inte om att rätta hela artikeln i det fallet, utan bara rubriken.

Så för att hålla mig till artikeln här så kan jag bara säga att jag vet inte jag ska tro för jag har bara läst om detta via källor jag tycker känns tveksamma (d.v.s swec).

Permalänk
Medlem

Åkte själv på asrock moderkort inte postade efter en månads användning av minnen på qvl listan. De har publicerat ny bios så jag fick uppgradera fw och sen gick den igång igen med båda ramstickorna. Se release notes hos asrock - så ni som har en 9000-serie propp kan fundera på uppgradera innan det slocknar. Iofs är det nog bara med vissa märken av minnen men ändå.Känns sådär och vara betatestare av hårdvara. Trodde det skulle vara stabilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Så, nu är rubriken justerad! Det handlar ju om att användare rapporterat att deras processorer är döda, så det har tydliggjorts nu.

"AMD skyller "döda" 9800X3D på inkompatibla minnen"

Men rubriken är ju fortfarande rätt missvisande och ren clickbait, det är inte inkompatibla minnen utan inkompatibel bios enligt artikeln. Det värsta med nyhetssidor av alla slag är att den här clickbaitkulturen är så utbredd att man både tappar respekten för sidorna/nättidningarna som skriver artiklar och man misstror dem mer för varje clickbaitartikel

Skulle det i det långa loppet vara så otroligt mycket pengabortfall genom att bara skriva ärliga rubriker som på riktigt återspeglar innehållet i artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vilka minnen blev det ?

Kingston Fury 6000mhz CL30. Har RGB varianten som inte finns på QVL list men motsvarande icke RGB finns vad jag kunde läsa ut så jag *hoppas* att det betyder att jag är säker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tintinj:

"AMD skyller "döda" 9800X3D på inkompatibla minnen"

Men rubriken är ju fortfarande rätt missvisande och ren clickbait, det är inte inkompatibla minnen utan inkompatibel bios enligt artikeln.

Nja, där håller jag inte med. Problemet är dålig kompatibilitet mellan CPU/RAM och det har de bättrat på med nya BIOS. Så det är mellan CPU/RAM som det är inkompatibilitet, inte "inkompatibel BIOS".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Själva poängen är ju dock just att CPUn inte är förstörd.

Däremot POSTar datorn inte... pga kompatibilitetsproblem med minnet, som löses i en ny UEFI-version ("BIOS").

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Måste det stå att AMD "skyller" på inkompatibla minneskretsar? Kan inte se att AMD skyller på nåt?

Tycker fortfarande det är kul och givande att läsa på Swec, men hade varit ännu trevligare här om ni kunde sluta med clickbait och felaktiga rubriker.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Koppla in pc speaker så piper mobot ut felkoder som ej kan visas.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Åkte själv på asrock moderkort inte postade efter en månads användning av minnen på qvl listan. De har publicerat ny bios så jag fick uppgradera fw och sen gick den igång igen med båda ramstickorna. Se release notes hos asrock - så ni som har en 9000-serie propp kan fundera på uppgradera innan det slocknar. Iofs är det nog bara med vissa märken av minnen men ändå.Känns sådär och vara betatestare av hårdvara. Trodde det skulle vara stabilt

Det är ju detta som borde vara nyheten och frågan folks bör ställa sig.
Har man en dator som fungerade men efter en vis tid med samma bios och minnen slutar posta så tyder det ju snarare på degraderad hårdvara.
Hade det varit en inkompatibilitet mellan minneskontrollern i processorn och minnena så borde den aldrig postat från första början.

Så låt mig spekulera "lite" nedan.

Folk verkar ha system som postar men slutar posta efter veckor eller månader utan att ha ändrat bios version eller minnen så måste nåt ha förändrats som inte är mjukvaran (bios), elektronmigration är ett faktum, ett fenomen alla datorer lider av där komponenter degraderar med tiden så det är en kandidat.
Elektronmigration bör ta många år att påverka datorns stabilitet då detta faktorers in vid design och tillverkning av kretsar.
Tyvärr händer det till och från att detta missbedöms och att produkter degraderar mycket snabbare av fenomenet än planerat.

Nu kan BIOS vara orsaken till att komponenter lider av för snabb elektronmigration om komponenter körs på spänningar utanför specifikationerna så en bios fix kan behövas men det "fixar" inte skadan som skett, likt intels 13 och 14th gen processorer som tog skada eller intels gamla 6 seriens styrkretsar där sata portarna dog pga elektronmigration så fick komponenterna ersättas om dom brukats under dom negativa förhållandena för länge.

Frågan borde vara "varför" uppstår problemet efter ett tag och och inte direkt om det nu bara är en "inkompatibilitet" som det påstås?
Tidiga tecken på elektronmigration är att komponenten blir instabil vid sin standard frekvens och för att återfå stabiliten behöver frekvensen sänkas eller spänningen ökas, det sista bidrar ju då till än mer påskyndad elektronmigration.
Är minneskontroller eller ram påverkat kan man nog slappa av timings tex och bibehålla korrekt spänning och frekvens om man åtgärdar problemet i tid med en bios uppdatering.

Jag själv har haft minnen som rätt upp och ner tagit skada med spänningen tillverkaren av dom krävt.
Historiskt hade vi ju också tidiga intel plattformarna för i3 till i7 processorerna som max fick ha 1.65V minnen då minnen som använde högre spänning kunde degradera minneskontrollern i processorn även om minnena i sig kom med garanti att klara högre spänning.
Vi har ju även sett hur ASUS skadade AM4 processorer, var väl främst också X3D modeller pga felaktig spänning långt utanför spec där AMD tillät detta.

Jag finner hela situationen lustig, artiklar med click bait rubriker, svar från tillverkare som inte passar symtomen etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter ett hundratal rapporter om påstådda döda processorer uttalar sig nu AMD och Asrock.

Läs hela artikeln här

Åtminstone Asrock uttalade sig väl även i Februari med i grund och botten samma meddelande (direkt ur https://www.sweclockers.com/nyhet/40723-mystiskt-fel-drabbar-... ):

Skrivet av Nyhet:

Uppdatering: Asrock svarar via pressmeddelande att man nu har släppt beta-versionen 3.20 av BIOS-mjukvaran, vilken menas avhjälpa problemet.

Läs hela artikeln här

Se även i den tråden: #20783036

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Va faktiskt lite av en grej med Intel ett tag under DDR4 och första generationen Skylake. Vissa high end minnen hade tveksamt hög VCCA/VCCIO med standard XMP profilerna. Men då handlade det främst om spridda rapporter om mindre degraderingar och att XMP slutade vara stabilt efter ett tag osv. Tror inte jag hörde om ett enda fall där processorn helt slutade fungera.

Permalänk
Medlem

Massa konstiga saker här.
En hel del har fått ny processor så har det börjat fungera. Står ingenting om dessa gjort mer än att bara kasta i en ny cpu. Om det nu är så, så är ju detta defakto förstörda cpu'er och artikeln är således riktig.
Hur kan grejerna fungera bra/perfekt en månad eller mer för att plötsligt inte fungera, om vi förutsätter att inga ändringar gjorts i bios? Det enda jag kan tänka mig är två saker. Degradation och/eller memory training algoritm.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Jag fick fel på minneskontrollern i min 7800X3D (fick en ny på garantin) för ett tag sedan och AM5-moderkort är väldigt känsliga för vilka minnen man använder, så det är något dom inte riktigt fått till någonstans.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Frågan är om det även gäller R9 9950X3D som inte bara blev lite bränd, den fick även en bula på kontaktytan.

Inget synligt på sockel förutom då en aning skiftning i färg på motsvarande kontaktpunkter i sockeln.

Källa: NHW

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Frågan är om det även gäller R9 9950X3D som inte bara blev lite bränd, den fick även en bula på kontaktytan.
https://nordichardware.se/wp-content/uploads/Ryzen-9-9950X3D.jpg

Inget synligt på sockel förutom då en aning skiftning i färg på motsvarande kontaktpunkter i sockeln.
https://nordichardware.se/wp-content/uploads/Asrock-X870-9950X3D.jpg

Källa: NHW

det där ser mer ut som resultatet av överhettning i området pga dålig kontakt.

men visst 5000 serien eller om det var nån intel generation på framförallt asus moderkort hade ju ett liknande problem i början har jag för mig där cpu fick en alderless för hög spänning på något om jag inte minns fel som resulterade i liknande bilder men vill minnas att det löstes med biosuppdateringar när orsaken hade identifierats.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows