Permalänk
Medlem

Positionering av fläktar?

Hej,

jag håller på att installera fläktarna i ett Fractal North-chassi, och undrar om fläktarna jag tänkt ha i toppen av chassit (se sida 31 här ska blåsa ut luft ur chassit eller in?

Det sitter två fläktar i framkant av chassit som blåser in luft. Det sitter en fläkt i bakkant av chassit som blåser ut luft.

CPU-fläktarna blåser luften bakåt.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Moderator
Medlem

Inluft fram och varmluften ut i bak och topp.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Toppfläktar kan vara lite lurigt. Det är inte helt lätt att säga hur luftflödet påverkas.

Som du beskriver har du ju "front to back" luftflöde. Att då börja exempelvis skjuta in luft uppifrån kan snarare bli kontraproduktivt då det stör luftflödet. Du vill ju ha kall luft in i cpu kylare och sedan få ut den där bak.
Att ha den främre toppfläkten (alltså nära fronten) som utsug kommer förmodligen bara stjäla ny luft från frontfläktarna och skjuta ut den utan att den passerat någon kylare.

Så skulle nog testa bara front och bakfläckt först och mäta temps. Sedan testa med toppfläktar. Men min gissning är att det kommer bli väldigt marginell skillnad. Kan till och med bli lite sämre.

Permalänk
Medlem

Varmluft stiger, dumt att jobba emot det. Du vill heller inte ha inluft från olika håll, det skapar turbulens. Inluft fram, resten utluft.

Permalänk
Medlem

Tack för era snabba och informativa svar!

Jag satte dem så att de blåser ut/upp.

Permalänk

Finns väl inget direkt rätt eller fel.

man får anpassa efter vad man testar sig fram till i chassit.

mitt define R3 funkar bäst med 2 in i fronten 1 ut bak och nätagget som utsug under gpun och resten av fläkthålen blockerade (golv/tak/sida)

men det bästa sättet är att testa sig fram inte som att de e ett heldagsprojekt att vända på en fläkt.

men generellt brukar va in fram (pga ofta bara där det finns filter), ut bak i tak/golv/sida får man oftast testa sig fram.

kan mycket väl vara så att 2 in och en ut i taket är bästa kombon alla fläktarna behöver ju inte sitta åt samma håll bara för att de sitter på samma sida av chassit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du har fått råden dom flesta följer.
Ett undantag är vattenkylning när radiatorn sitter i toppen. Då kan du få bättre värden genom att dra in svalare luft utifrån genom den.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Du har redan fått svar så jag kan lägga till ett tips istället.
Fläktarna fram bör snurra snabbare än fläkt i taket och bak. På så sätt får du ett högre lufttryck inne i chassit, och den enda ställe där luft vill (tvingas) in är där du har dammfilter!

Visa signatur

ASUS GTX 1080, i7 4790k, 16GB DDR3 @ 2133mhz

Permalänk
Medlem

i mitt fractal design R5 kunde jag endast köra med 1 fläkte längst bak i toppen av topfläktarna. körde jag fler i toppen sög dom bara ut kalluften som kom in så störde luftgenomströmningen. var väldigt stor tempskillnad på luften som kom från fläkten längst bak i toppen och den längst fram i toppen.

men som sagts innan. kör fram o bak funkar det inte så lägg till fler.