Vilka WiFi-inställningar är default idag år 2025? Endast 5 Ghz?

Permalänk
Skrivet av blunden:

Du ska inte använda någon annan kanal än 1, 6 eller 11 på 2.4 GHz. Om man inte har andra nät runt sig och vill ha ytterligare en kanal så kan man inom EU köra 1, 5, 9, 13 men minimalt med interference. Det sistnämnda är dock bevisligen inte relevant för dig eftersom det finns andra nät i närheten.

Flyttade #3 till kanal 11 (2.4GHz), återstår att se om den fortfarande dör var 20-50min.

Permalänk

Här lärde jag mig något nytt om 5.0 Ghz:

Även fast man tror att man väljer olika kanaler på två routrar som står nära varandra, t.ex en på kanal 36 och en på 48 så går routrarna ändå efter spektrumintervall.

Det blir egentligen samma sak i slutändan eftersom 36 till 48 är inom samma spektrumintervall.
Vid scan ser man hur dem överlappar varandra:

Enligt texten nedan är i så fall det enda kloka valet att välja spektrumintervall 36-48 på ena och 149-157 på den andra, eftersom resten av kanalerna kräver DFS (vilket suger).

Aja, men mitt jäkla problem kvarstår på två helt nya ASUS RT-AX52. Hur kan 2.4 ghz droppa helt random med mina inställningar. Jag är ju 3 meter ifrån routern. Måste vara något som är heltokigt i mina inställningar nedan.... så värdelöst

Tack !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Även fast man tror att man väljer olika kanaler på två routrar som står nära varandra, t.ex en på kanal 36 och en på 48 så går routrarna ändå efter spektrumintervall.

Det blir egentligen samma sak i slutändan eftersom 36 till 48 är inom samma spektrumintervall.

Det beror ju på vilken kanalbandbredd du använder. Det är 5 MHz mellan varje kanalnummer, så kör du 20MHz så täcker kanal 36 området 34-38.
Kör du däremot 80MHz så kommer hela intervallet 34-50 krävas. (Centrum på kanal 42 (5210MHz) och 40MHz uppåt och neråt)

Så kör du med vanliga 20MHz kanaler så är kanal 36 och 48 väl separerade. Även med 40 MHz är de i stort sett separerade

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Det beror ju på vilken kanalbandbredd du använder. Det är 5 MHz mellan varje kanalnummer, så kör du 20MHz så täcker kanal 36 området 34-38.
Kör du däremot 80MHz så kommer hela intervallet 34-50 krävas. (Centrum på kanal 42 (5210MHz) och 40MHz uppåt och neråt)

Så kör du med vanliga 20MHz kanaler så är kanal 36 och 48 väl separerade. Även med 40 MHz är de i stort sett separerade

Men att köra 20Mhz verkar ganska uteslutet, sägs att Apple strular med det och kräver 80Mhz på airplay osv.

Permalänk
Medlem

Men att köra 20Mhz verkar ganska uteslutet, sägs att Apple strular med det och kräver 80Mhz på airplay osv.

Nu var det nog bara ett exempel på vilka kanaler som överlappar varandra vid olika bandbredd, ingen som rekomenderar 20MHz på 5GHz. Här har du en bra bild på vilka kanaler du kan använda, så om du kör 80MHz bandbredd så blir det kanal 36,52 osv som exempel

Personligen kör jag mitt 5GHz på 40MHz bandbredd

Permalänk
Medlem

Jag nämnde detta tidigare i tråden (ca 2 dagar sedan).

Som jag sade så finns det inte så mycket frekvensutrymme på 5 GHz med 80 MHz kanalbredd som inte kräver DFS. Därför tycker jag inte att man ska vara alltför rädd för DFS.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jag nämnde detta tidigare i tråden (ca 2 dagar sedan).

Som jag sade så finns det inte så mycket frekvensutrymme på 5 GHz med 80 MHz kanalbredd som inte kräver DFS. Därför tycker jag inte att man ska vara alltför rädd för DFS.

Det har jag läst men glömt, så mycket information att ta in. Ledsen för det.

Nu håller jag istället på att felsöka i en annan tråd #20859206 om det är fel på Asus routrarna eller min dator. Ska i värsta fall skicka tillbaks dessa och köpa nya tp-links tänkte jag. Hmmm.

Permalänk
Medlem

Det har jag läst men glömt, så mycket information att ta in. Ledsen för det.

Nu håller jag istället på att felsöka i en annan tråd #20859206 om det är fel på Asus routrarna eller min dator. Ska i värsta fall skicka tillbaks dessa och köpa nya tp-links tänkte jag. Hmmm.

Ingen fara.

Du lägger väldigt mycket tid på en frekvens som är ganska oviktig egentligen. Jag kan förstå att du vill att allt ska fungera dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

https://i.imgur.com/l6rrEWj.png

Enligt texten nedan är i så fall det enda kloka valet att välja spektrumintervall 36-48 på ena och 149-157 på den andra, eftersom resten av kanalerna kräver DFS (vilket suger). https://i.imgur.com/c4QGc3t.jpeg

Aja, men mitt jäkla problem kvarstår på två helt nya ASUS RT-AX52. Hur kan 2.4 ghz droppa helt random med mina inställningar. Jag är ju 3 meter ifrån routern. Måste vara något som är heltokigt i mina inställningar nedan.... så värdelöst

Tack !!

https://i.imgur.com/8lfF31u.jpeg

https://i.imgur.com/MS59kTQ.png

Återställ till fabriksinställningarna och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ingen fara.

Du lägger väldigt mycket tid på en frekvens som är ganska oviktig egentligen. Jag kan förstå att du vill att allt ska fungera dock.

Du har helt rätt, jag har lagt alldeles för mycket tid på detta. Men det är mest för att det inte är jag själv som ska använda det. Orkar inte med klagomål senare, bättre att veta att allt funkar innan det börjar användas. Därför jag ville testa.

Men nu har jag förresten upptäckt att det inte ens var ASUS RT-AX52 som det var fel på, det var ju min macbook som disconnectar av någon konstig anledning när man inte har "Anslut automatiskt" i bockad, lol!

Kommer nog antingen behålla denna ASUS RT-AX52 eller möjligtvis byta till en TP-link ändå.

Ska bara gå igenom wifi-inställningarna imorgon så har vi något jag kan kalla default, eller ja det bästa då trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt, jag har lagt alldeles för mycket tid på detta. Men det är mest för att det inte är jag själv som ska använda det. Orkar inte med klagomål senare, bättre att veta att allt funkar innan det börjar användas. Därför jag ville testa.

Men nu har jag förresten upptäckt att det inte ens var ASUS RT-AX52 som det var fel på, det var ju min macbook som disconnectar av någon konstig anledning när man inte har "Anslut automatiskt" i bockad, lol!
https://i.imgur.com/8gDeaWF.png

Ja, jag kan förstå att man vill undvika klagomål. Det är ju också enklare att felsöka innan folk flyttat in.

Lustigt att din macbook kopplar ifrån? Ansluter den till något annat nätverk när det händer?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, jag kan förstå att man vill undvika klagomål. Det är ju också enklare att felsöka innan folk flyttat in.

Lustigt att din macbook kopplar ifrån? Ansluter den till något annat nätverk när det händer?

Hallå!
Det löste sig så fort jag bockade i den där "anslut automatiskt" funktionen.

Nu har jag även gått igenom alla andra inställningar! Haha, väldigt overkill men kul!
Gjort ett stort dokument med alla konstiga inställningar, titta gärna länken längst ner.

Har delat upp det i olika tabeller där man kan se vad som är rekommenderat, vad ASUS har som default, vad olika it-bolag tycker och vad funktionen betyder.

Finns en massa saker som jag inte alls förstår varför ASUS har på som default:

T.ex:

Roaming Assistant, denna punkt har ni redan varnat om. Varför är den ens på när man väljer separata SSID?

WiFi Agile Multiband = Varför är den ens PÅ när man kör separata SSID?

TX bursting = PÅ som default. Tydligen aktiverar många tillverkare detta på 2.4 GHz för att kunna visa “snabbare siffror” i marknadsföringen – men i praktiken är det ofta bättre att ha det AV. Det är inte värt den lilla fartökningen om det orsakar störningar eller försämrar latency. Fult försäljningsknep!

Presamble type = Varför är detta ens på LONG på i 5 Ghz? Väldigt märkligt.

Xtra range 2.0 (Extended Range) = Detta bör vara AV i små lägenheter.

Skulle ni säga att det är värt att "rätta till" dessa inställningar eller finns det risk att man sabbar något ASUS har tänkt på.

Textformat:
https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vTyLLPO6iWxuND27e...

Skärmdump:
https://i.imgur.com/tsqIp4S.png

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig. Ja, jag skulle nog testa att justera inställningarna efter behov.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Skönt att det löste sig. Ja, jag skulle nog testa att justera inställningarna efter behov.

Tack snälla!

Jag fick den magkänslan också, känns som det finns risk att man sabbar något även fast vissa saker känns solklara att ändra. ASUS kan ha gjort någon märklig grej som är anpassad efter deras inställningar.

T.ex pekar allt på att man bör stänga AV allt detta nedan....

1. WiFi Agile Multiband, kör ju inte mesh eller gemensamt SSID.
2. TX bursting, verkar bara vara ett försäljningsknep för att kunna uppvisa teoretiska siffror.
3. Xtra range 2.0 (Extended Range), behöver inte detta i en liten lägenhet.

Det intressanta i allt detta är att t.ex min Linksys MR7350 inte tillåter att man ändrar dessa typer av inställningar i bridge-mode. Hur funkar det ens? Ändrar de remote efter hand kanske för att få problemfria drifter eller är det AI? Eller inställningar som är låsta, ja vem vet.

Permalänk
Medlem

Tack snälla!

Jag fick den magkänslan också, känns som det finns risk att man sabbar något även fast vissa saker känns solklara att ändra. ASUS kan ha gjort någon märklig grej som är anpassad efter deras inställningar.

T.ex pekar allt på att man bör stänga AV allt detta nedan....

1. WiFi Agile Multiband, kör ju inte mesh eller gemensamt SSID.
2. TX bursting, verkar bara vara ett försäljningsknep för att kunna uppvisa teoretiska siffror.
3. Xtra range 2.0 (Extended Range), behöver inte detta i en liten lägenhet.

Det intressanta i allt detta är att t.ex min Linksys MR7350 inte tillåter att man ändrar dessa typer av inställningar i bridge-mode. Hur funkar det ens? Ändrar de remote efter hand kanske för att få problemfria drifter eller är det AI? Eller inställningar som är låsta, ja vem vet.

Jag tror att du missuppfattade mig. Jag skulle alltså ändra de inställningarna.

Visa signatur

Permalänk

jasså då förstår jag. Då tog jag modet att ändra lite