Motverka inbrott i källarutrymme med dörr sensor.

Permalänk

Motverka inbrott i källarutrymme med dörr sensor.

Jag bor i ett bostadsområde där det har varit inbrott i 2 olika källarutrymmen på kort tid.
Först blev kompisen drabbad och sedan en bekant några dagar senare. och ytterligare en gång till i samma förråd 2 dagar senare. Vid inbrotten så har dom använt en RFID tag för att komma in.
Hyresvärden (Förbo) gör ingenting åt saken. Dom verkar inte få lov att kolla loggarna och spärra taggar för lagens långa arm.
Polisen lägger bara ner anmälan då dom inte kan bevisa vem det är. I det första inbrottet så har dom suttit i utrymmet och ätit pinnglass och sedan slängt pinnarna på golvet. Och på pinnarna finns DNA. Men polisen gör inget.
Källarutrymmena är som sagt låsta och man kommer in med en RFID tag som är anslutet till ett system som heter "Aptus" som kommer från Assa Abloy.
Aptus är ett uppkopplat system, dvs det pratar med en server.
Jag har inte blivit drabbad än, men det är bara en tidsfråga tyvärr.

Jag funderar på en lösning som gör att jag kan få ett SMS när min dörr till mitt utrymme öppnas via en dörr/fönster sensor.
Och givetvis så tänker jag att mina grannar också skall ha samma möjlighet att få ett meddelande om att deras förrådsdörr öppnas.

Jag håller på med Home Assistant och har zigbee lampor m.m.
Tyvärr så finns det ingen täckning från mig ner till källaren. Varken Wifi eller zigbee signal.
Jag har god kontakt med grannen som bor direkt ovanför ingången till källaren, så jag leker med tanken att prata med dom och sätta upp en WIFI range extender så att jag förhoppningsvis har täckning nere i källaren av mitt wifi för att sätta upp sensorer för iaf min dörr så att jag kan bli notifierad via home assistant att min dörr har öppnats.
Om detta fungerar så tänker jag presentera detta för mina grannar och se till att home assistant skickar ut SMS till berört hushåll om dörren öppnas så att dom kanske kan ta dom på bar gärning och/eller ringa polisen så att dom kommer.

Så jag behöver eran hjälp med råd och tips och kanske alternativa lösningar som kan fungera.
Jag har redan en WIFI range extender.
Jag har även blivit rekommenderad att kolla in denna sensorn
https://www.shelly.com/products/shelly-blu-door-window-black
Just nu vill jag bara veta om detta skulle kunna vara en möjlig lösning eller om det finns någon alternativ lösning.
Kameror får vi inte ha i kjällaren då det räknas som ett allmänt utrymme. Skulle vi endå montera kameror så kan inte materialet användas i rätten.
Jag tänker att dom som vill vara med på detta köper sin egen sensor och monterar.
Sen hur det blir med eventuella avgifter vet jag inte än.

Det finns eluttag där nere och man skulle kunna sätta en dator där nere men det går att rycka ut elkabeln och så har man inaktiverat hela systemet utan att behöva gå in i ett förråd.

Tacksam för eran input. Inte bara jag men möjligen ytterligare 14 hushåll (exklusive mig) skulle kunna ha användning av detta.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför skulle deinte få blockera/byta ut taggarna eller kolla loggar? I call bullshit
Eftersom det är en rfid så kan det vara en boende där.

Du behöver nån form av 4/5G-variant med simkort om du inte får mottagning där nere.
Lite beroende på typ av dörr/vägg du har runt ditt förråd så sätt gärna upp mer bastanta blås och brytskydd eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det tycks finnas både närvaro- och dörrsensorer för LoRaWAN om det är intressant.

Välgömd åtelkamera? Eftersom det antagligen är en boende som är skyldig så kanske den sociala biten räcker för att komma till rätta med det hela.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det tycks finnas både närvaro- och dörrsensorer för LoRaWAN om det är intressant.

Välgömd åtelkamera? Eftersom det antagligen är en boende som är skyldig så kanske den sociala biten räcker för att komma till rätta med det hela.

Utrymmet är allmänt utrymme så otillåten videoövervakning lär ju inte bli nått bra.

Men låter mysko om du kan komma in i andras föråd med din rfid tagg.

Låter ju snarare som att någon har tillgång till en tagg som kan öppna alla dörrarna isf och borde kollas upp om det inte är hyresvärd/vaktmästare som är boven iom att det borde bara va dessa som isf ev ska ha tillgång till dessa.

Mitt råd utöka säkerheten med nån redigt härdad kedja och lås som kommer behpvas vinkelslip att ta sig genom om de inte är jävlar på att dyrka lås, om det är de klassiska hönsnät burarna som brukar finnas i hyreshus dvs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kollat på att köpa något gammal larmsystem på tradera eller liknande? Kostar oftast bara några hundra då.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Kameror får vi inte ha i kjällaren då det räknas som ett allmänt utrymme. Skulle vi endå montera kameror så kan inte materialet användas i rätten.

Vi har något som heter fri bevisprövning i Sverige, så alla bevis, även olagligen införskaffade, får användas i domstol. Det innebär ju dock att materialet även kan användas för att styrka ert brott (illegal kameraövervakning).

Är det ett återkommande problem med inbrott så är det dock inte alls omöjligt för bostadsbolaget att få kameraövervaka. Se https://www.imy.se/verksamhet/kamerabevakning/sa-gor-ni-intre...

Permalänk
Medlem

Vi hade ett liknande inbrott i vårat hus där tagg användes. Kvartersvärd kollade loggarna omedelbart och blockerade berörd persons tagg.

Denna ringde senare kvartsvärden samma fm och bad att få bli insläppt i förrådsvåningen då taggen inte fungerade. Då ringde man omedelbart polisen som grep denna person oxh dess polare i huset och gjorde samtidigt husrannsakan. De satt sedan häktade över helgen.

Så nog går det alltid. Låter mer som att man inte "orkat".

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara en kamera som filmar mer än inne i tex ditt förråd då de flesta kameror idag även kan reagera på ljud vilket du då får en notis om.
Hör den ljud kl 03:30 på natten så lär det inte vara någon granne. Givetvis kan man ställa in på när den ska lyssna ljud så du inte får notiser på ointressanta tider. Då kan man ta dom på bar gärning.

Kameror kan sättas upp i brottsförebyggande syfte, hör med värden. Vet inte om detta räknas som allmänt utrymme och gör det det så får man det ändå om det informeras genom skyltar och om värden är med på det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du inte bara sätta ett analogt lås på förrådsdörren?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Är det en vanlig dörr med blipp in till ett utrymme där ni har förråd där var och en har en liten gallerbur med egen dörr / hänglås? eller hur är det uppbyggt?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett uppfartslarm från biltema.se i detta syfte.
Av samma orsak som dig.

Fungerade bra i min förra lägenhet, där jag bodde högst upp i ett 3 våningshus, betong överallt. Förvånad över att den fick kontakt med källaren i min lägenhet.

Går på batteri men men huvudenheten ska gå att koppla till ac adapter

https://www.biltema.se/hem/sakerhet/larm/uppfartslarm-2000033...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Vi hade ett liknande inbrott i vårat hus där tagg användes. Kvartersvärd kollade loggarna omedelbart och blockerade berörd persons tagg.

Denna ringde senare kvartsvärden samma fm och bad att få bli insläppt i förrådsvåningen då taggen inte fungerade. Då ringde man omedelbart polisen som grep denna person oxh dess polare i huset och gjorde samtidigt husrannsakan. De satt sedan häktade över helgen.

När vi hade stöld i cykelutrymmet (med tag) så svarade hyresvärden att allt under 10k är att ignorera och upp till halvt prisbasbelopp kanske görs något åt...
Men får de begäran från polisen så följer de det. Och polisen gör ju likadant, är det under 10k så stängs det direkt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

När vi hade stöld i cykelutrymmet (med tag) så svarade hyresvärden att allt under 10k är att ignorera och upp till halvt prisbasbelopp kanske görs något åt...
Men får de begäran från polisen så följer de det. Och polisen gör ju likadant, är det under 10k så stängs det direkt.

Fast det stämmer inte med vårat inbrott. Värdet av stulna föremål var garanterat under 10k och både hyresvärd samt polis tog det på högsta allvar. Buss och bil från Polisen var på plats inom minuter och de satt häktade i 2-3 dygn för detta.
Det är fortfarande ett öppet ärende hos Polisen 3 månader senare och personen blev även av med sin lägenhet.

Mitt förråd försökte man klippa upp låset på pga elektronikkartonger (tomma dock), men det blev knappt ett märke på låset.
Hade samma sommar bytt till ett sånt här: https://www.clasohlson.com/se/H%C3%A4ngl%C3%A5s-Abus-88-50/p/...

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag bor i ett bostadsområde där det har varit inbrott i 2 olika källarutrymmen på kort tid.
Först blev kompisen drabbad och sedan en bekant några dagar senare. och ytterligare en gång till i samma förråd 2 dagar senare. Vid inbrotten så har dom använt en RFID tag för att komma in.
Hyresvärden (Förbo) gör ingenting åt saken. Dom verkar inte få lov att kolla loggarna och spärra taggar för lagens långa arm.
Polisen lägger bara ner anmälan då dom inte kan bevisa vem det är. I det första inbrottet så har dom suttit i utrymmet och ätit pinnglass och sedan slängt pinnarna på golvet. Och på pinnarna finns DNA. Men polisen gör inget.
Källarutrymmena är som sagt låsta och man kommer in med en RFID tag som är anslutet till ett system som heter "Aptus" som kommer från Assa Abloy.
Aptus är ett uppkopplat system, dvs det pratar med en server.
Jag har inte blivit drabbad än, men det är bara en tidsfråga tyvärr.

Jag funderar på en lösning som gör att jag kan få ett SMS när min dörr till mitt utrymme öppnas via en dörr/fönster sensor.
Och givetvis så tänker jag att mina grannar också skall ha samma möjlighet att få ett meddelande om att deras förrådsdörr öppnas.

Jag håller på med Home Assistant och har zigbee lampor m.m.
Tyvärr så finns det ingen täckning från mig ner till källaren. Varken Wifi eller zigbee signal.
Jag har god kontakt med grannen som bor direkt ovanför ingången till källaren, så jag leker med tanken att prata med dom och sätta upp en WIFI range extender så att jag förhoppningsvis har täckning nere i källaren av mitt wifi för att sätta upp sensorer för iaf min dörr så att jag kan bli notifierad via home assistant att min dörr har öppnats.
Om detta fungerar så tänker jag presentera detta för mina grannar och se till att home assistant skickar ut SMS till berört hushåll om dörren öppnas så att dom kanske kan ta dom på bar gärning och/eller ringa polisen så att dom kommer.

Så jag behöver eran hjälp med råd och tips och kanske alternativa lösningar som kan fungera.
Jag har redan en WIFI range extender.
Jag har även blivit rekommenderad att kolla in denna sensorn
https://www.shelly.com/products/shelly-blu-door-window-black
Just nu vill jag bara veta om detta skulle kunna vara en möjlig lösning eller om det finns någon alternativ lösning.
Jag tänker att dom som vill vara med på detta köper sin egen sensor och monterar.
Sen hur det blir med eventuella avgifter vet jag inte än.

Det finns eluttag där nere och man skulle kunna sätta en dator där nere men det går att rycka ut elkabeln och så har man inaktiverat hela systemet utan att behöva gå in i ett förråd.

Tacksam för eran input. Inte bara jag men möjligen ytterligare 14 hushåll (exklusive mig) skulle kunna ha användning av detta.

LoRaWan är det du vill ha. Exempel https://www.direktronik.se/direktronik/overvakning/automation...

Permalänk
Medlem

lora eller z-wave 800/L, är båda tekniker som kommer fungera för långa avstånd där lora når klart längs men z-wave-L har bättre respons.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Om det finns infrastruktur för nätverket i källaren så kom överens med bolaget/styrelsen och anslut en Wi-Fi router i switcharna för att skapa täckning därnere. De borde ju vara lika oroade för inbrotten som du är.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Varför skulle deinte få blockera/byta ut taggarna eller kolla loggar? I call bullshit
Eftersom det är en rfid så kan det vara en boende där.

Du behöver nån form av 4/5G-variant med simkort om du inte får mottagning där nere.
Lite beroende på typ av dörr/vägg du har runt ditt förråd så sätt gärna upp mer bastanta blås och brytskydd eller liknande.

Hyresvärden (Förbo) säger att dom inte får kolla vilken tag som har använts. Jag pratade med en värd igår som jag sprang på. Jag ifrågasatte att det är väldigt dumt att ni inte får kolla. Jag kan förstå att dom inte får sprida vidare informationen. Vad är då meningen med att ha detta system? Hon (Värden) höll med att det är rejölt korkat att ha systemet och inte kunna få utnytja loggarna. Inte nog med det så höjde dom våra hyror när systemet skaffades.

Skrivet av KAD:

LoRa låter väldigt intressant. Dock så vet jag typ ingenting mer än det jag har läst nu. Har ingen koll på hårdvara etc.
När det kommer till kamera så stötta jag detta till 100%. Men tyvärr så får vi inte montera en kamera i utrymmet. Och jag vill inte hamna i trubbel med varken lagen eller hyresvärden.

Skrivet av PeCe:

Vi har något som heter fri bevisprövning i Sverige, så alla bevis, även olagligen införskaffade, får användas i domstol. Det innebär ju dock att materialet även kan användas för att styrka ert brott (illegal kameraövervakning).

Är det ett återkommande problem med inbrott så är det dock inte alls omöjligt för bostadsbolaget att få kameraövervaka. Se https://www.imy.se/verksamhet/kamerabevakning/sa-gor-ni-intre...

Som sagt. Jag vill inte skapa mig ett problem med illegal kameraövervakning. Det kan sätta käppar i hjulen senare.
Så kamera är uteslutet tyvärr.

Skrivet av OC&Burn:

Jag skall ta med mig detta. Funderar att ringa polisen imorgon och prata med dom om vad lagen säger.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Behöver inte vara en kamera som filmar mer än inne i tex ditt förråd då de flesta kameror idag även kan reagera på ljud vilket du då får en notis om.
Hör den ljud kl 03:30 på natten så lär det inte vara någon granne. Givetvis kan man ställa in på när den ska lyssna ljud så du inte får notiser på ointressanta tider. Då kan man ta dom på bar gärning.

Kameror kan sättas upp i brottsförebyggande syfte, hör med värden. Vet inte om detta räknas som allmänt utrymme och gör det det så får man det ändå om det informeras genom skyltar och om värden är med på det.

Det räknas som ett allmänt utrymme. Så kamera går bort. Även om den endast filmar in i mitt utrymme.
Sen så kommer jag att få notifieringar så fort något hörs där nere. Även om det är grannen som är där.
Fördelen med dörr sensor är att jag får notifiering om dörren på just mitt utrymme öppnas. Oavsett vilken tid på dygnet det är.

Skrivet av CCWarlock:

Kan du inte bara sätta ett analogt lås på förrådsdörren?

På förrådsdörren så sitter det en säkerhetsdörr dels med ett vanligt lås där hyresvärden är den enda som har nyckel. Sen så sitter det RFID läsare.
På dörren till mitt förråd så hänger det ett hänglås redan. Några har en tjock kedja med. Men det har tyvärr inte stoppat tjuvarna då dom har lyckats att klippa sönder själva dörren som är en "galler dörr" med en bultsax.

Skrivet av Linus:

Är det en vanlig dörr med blipp in till ett utrymme där ni har förråd där var och en har en liten gallerbur med egen dörr / hänglås? eller hur är det uppbyggt?

Det är exakt så som du skriver. Galler.
Och det är upp till mig att skaffa ett hänglås till "buren".

Skrivet av OC&Burn:

Fast det stämmer inte med vårat inbrott. Värdet av stulna föremål var garanterat under 10k och både hyresvärd samt polis tog det på högsta allvar. Buss och bil från Polisen var på plats inom minuter och de satt häktade i 2-3 dygn för detta.
Det är fortfarande ett öppet ärende hos Polisen 3 månader senare och personen blev även av med sin lägenhet.

Mitt förråd försökte man klippa upp låset på pga elektronikkartonger (tomma dock), men det blev knappt ett märke på låset.
Hade samma sommar bytt till ett sånt här: https://www.clasohlson.com/se/H%C3%A4ngl%C3%A5s-Abus-88-50/p/...

Det är många som har sådana lås. Jag har hört att vissa tjuvar använder små hydraliska bultsaxar för att vara säkra på att komma in överallt. Vissa tjuvar har klippt bort gallret från dörr ramen istället för låset.
Jag har ett likvärdigt lås med klass 2.

Skrivet av Mordekai:

Tack. Nästa problem är att få råd med hårdvaran.
Då jag redan har en rangeextender för wifi så tänker jag att jag börjar med att koppla in denna hos grannen för att se om jag kan nå mitt wifi från källaren via range extendern. Om det fungerar så är det bra. För min ekonomi är ansträngd tyvärr.

Det var väldigt många med bra frågor och mycket bra ideer och tips.
Jag skall försöka att se om jag kan lösa så att jag kan komma åt mitt egna wifi via en range extender som jag kopplar in hos grannen som jag redan äger.
Jag tänker att jag utvärderar läget när jag har konfigurerat den och kopplat in den hos grannen. För det verkar som att det är helt okej att koppla in den hos dom.

Åter igen tack till alla er som har skrivit. Ni är guld värda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Tellion:

Jag köpte ett uppfartslarm från biltema.se i detta syfte.
Av samma orsak som dig.

Fungerade bra i min förra lägenhet, där jag bodde högst upp i ett 3 våningshus, betong överallt. Förvånad över att den fick kontakt med källaren i min lägenhet.

Går på batteri men men huvudenheten ska gå att koppla till ac adapter

https://www.biltema.se/hem/sakerhet/larm/uppfartslarm-2000033...

Det är en väldigt bra idé. Problemet är att jag vill få en notifiering även när jag inte är hemma. Sen så vill jag ha en log när dörren till mitt förråd öppnas med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag är lite förvirrad, har man öppnat förrådet med RFID för att sedan sitta där och äta glass? och sedan gått hem? utan att stjäla något? eller har man stulit saker OCH ätit glass under tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Det är exakt så som du skriver. Galler.
Och det är upp till mig att skaffa ett hänglås till "buren".

Ok, hade samma upplägg där jag bodde tidigare.
Jag körde en Arlo 4G kamera som jag hittade till hyfsat pris på tradera i min bur som jag gömt en aning, går ju att rikta lite efter hur pass olaglig osv man vill vara om man vill se mer än sin egen bur.

då kom det ett videoklipp så fort nån rörde sig utanför min galler dörr.

(kostade totalt runt 120:- / mån med 4G abb från fello med runt 2gb data och arlos enklaste abbonemang)