Permalänk
Medlem

Speldator mellan 20-30k

Hejsan!

Behöver hjälp att reda ut lite funderingar inför kommande datorköp som egentligen släpat i flera år. Men tack vare priserna på grafikkort så har det aldrig blivit av, men nu är det äntligen dags...!

Jag använder en 1440p skärm i dagsläget, men jag ser det inte som en omöjlighet att införskaffa en 4K skärm i framtiden. Därför är jag lite osäker på om 5080 är rätt kort att gå på. Tanken har slagit mig att gå på ett 9070XT nu och vänta och se om 5080 Super kommer med 24gb VRAM som senaste ryktena säger.

Har tittat på videos och benchmarks på chassin och AIO's, men det verkar inte lida av samma problematik som back in the day. Kylarna verkar hålla liknande temperatur och ljudnivå och alla chassin verkar ha bra kanaler och gömmor för kabeldragning, så har bara plonkat in det som verkar populärt och rimligt pris.

Moderkort har jag inte ens tänkt läsa mig in på, jag vet inte vad jag ska kolla på alls. Det enda jag har gått efter är att jag vill ha minst 3st m2 slots.

Processorn känns som en given kandidat för spelburk.

Tar väldigt gärna emot motiverade ändringar eller åsikter på det min egna research kommit fram till, tack!

Permalänk
Medlem

Ifall du inte absolut måste ha högsta grafik och fps (dvs. med dlss & framegen) så räcker 16gb Vram. Tror ändå inte att 5080 får tillräckligt bra fps med full raytracing i 4k, såvida man inte använder frame-gen vilket jag inte skulle göra. När Super versionerna kommer vet jag inte men lär ta ett bra tag. 9070xt blir klart lite bättre pris/prestanda om man inte inkluderar raytracing alls men det är ju lite svagare utöver det också.

Är inte säker på att du ens drar nytta av 9800x3d heller ifall du ska maxa grafik, 7800x3d räcker troligen bra nog utan att märka skillnad, kan då också ännu enklare spara pengar på kylaren (med eg. Thermalright Phantom Spirit) och 1000w behövs heller inte ifall du vill spara en slant.

Om man överdriver och räknar 130w (cpu)+380w(gpu)+100w(resten) blir den ändå knappt över 610w med allt under full belastning. Troligen kommer ligga under 500w i spel speciellt om inte dlss & frame-gen används. Så 850w eller 750w psu räcker med god marginal, även power spikes inräknade.

Verkar heller inte tjäna mycket på att gå upp till 6400mhz istället för 6000mhz på AM5 (för att inte tala om att man troligen manuellt kan överclocka lite billigare minnena till samma hastigheter).

Du skrev inget om att vilja gå ner i pris men bara lite mina tanker kring bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ifall du inte absolut måste ha högsta grafik och fps (dvs. med dlss & framegen) så räcker 16gb Vram. Tror ändå inte att 5080 får tillräckligt bra fps med full raytracing i 4k, såvida man inte använder frame-gen vilket jag inte skulle göra. När Super versionerna kommer vet jag inte men lär ta ett bra tag. 9070xt blir klart lite bättre pris/prestanda om man inte inkluderar raytracing alls men det är ju lite svagare utöver det också.

Är inte säker på att du ens drar nytta av 9800x3d heller ifall du ska maxa grafik, 7800x3d räcker troligen bra nog utan att märka skillnad, kan då också ännu enklare spara pengar på kylaren (med eg. Thermalright Phantom Spirit) och 1000w behövs heller inte ifall du vill spara en slant.

Om man överdriver och räknar 130w (cpu)+380w(gpu)+100w(resten) blir den ändå knappt över 610w med allt under full belastning. Troligen kommer ligga under 500w i spel speciellt om inte dlss & frame-gen används. Så 850w eller 750w psu räcker med god marginal, även power spikes inräknade.

Verkar heller inte tjäna mycket på att gå upp till 6400mhz istället för 6000mhz på AM5 (för att inte tala om att man troligen manuellt kan överclocka lite billigare minnena till samma hastigheter).

Du skrev inget om att vilja gå ner i pris men bara lite mina tanker kring bygget.

Bra inputs!

Sparar såklart gärna lite pengar, men vill inte vara dumsnål när man ändå ska slå till!
Jag tror CPUn är där jag allra helst inte backar i alla fall, har beblandat mig med antalet CPU krävande spel såsom DCS, Factorio och WoW där det verkar göra skillnad.

Finns det någon fördel ljud-/temperaturmässigt när det kommer till nätdel med högre effekt? Jag kanske har feberdrömt men jag hade för mig att passiv nätdel med högre effekt får ett högre tak innan den behöver fläkta. Men om det inte spelar någon roll så kan jag ju ta ett billigare 850W.

Anledningen varför det lutar åt 5080 just nu är att av de benchar jag tittat på från gamersnexus så vinner den ändå med bra marginal över 9070 XT i alla relevanta upplösningar, jag trodde det skulle vara jämnare i alla fall i 1440p och då hade jag nog övervägt åt 9070 XT hållet. Känns lite som att man blir scammad hur man än gör med denna generationens grafikkort...

Jag måste nog sätta mig och läsa på lite mer om ramstickorna. Är det något instabilitetsproblem med att överklocka ram eller att köra över 6000mhz på nyare AM5 processorer?

Permalänk
Medlem

Du har lite rätt om PSU, kan spela lite roll pga. effektivitet, men ljud/temp beror främst på hur stor kylare, fläkt och design och många tillverkare använder samma för eg. 1000w some 850w.

Ja 5080 är som sagt starkare än 9070xt klart, poängen var att 9070xt kostar 9-10k istället för 16-17k, speciellt ifall du inom snar framtid tänker uppgradera till (potentiellt) 5080 super kanske man förlorar lite mindre pengar med att sälja 9070xt än 5080. Eller så köper du begagnat rtx 4090 nu istället för liknande pris som 5080 nytt.

Med 6000mhz istället för 6400mhz menade jag att det troligen är mer prisvärt när de bara kostar 500kr mindre och prestandan är inom någon procent max. Från början med AM5 fanns lite problem men nej, bör gå bra att använda över 6000mhz, speciellt 6400mhz är inte för högt (det beror dock på moderkortet också).

Nackdelen med att eg. köpa 6000mhz och överclocka själv till 6400mhz är att det inte är lika simpelt som att bara sätta på förinsatt profil (Expo), och inte är garanterat att det fungerar. Omöjligt att säga hur mycket man kan överclocka utöver marknadsförd hastighet utan att det blir instabilt då det skiljer sig mellan specifika ram stickor med samma modell, samt moderkort & cpu kombination.

Det viktigaste i alla fall för att slippa strul är att exakta modellnumret är med i QVL för moderkortet du köper.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen ger mer för pengarna.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag ber om ursäkt....jag besvarade en annan tråd, så jag raderade mitt svar här.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X