Permalänk

Digitalisera VHS?

Om man vill digitalisera gamla VHS-kassetter nuförtiden, vad gör man då? En DVD-recorder har jag och det går egentligen rätt smidigt (koppla in VHS till den, spela in på DVD-media och föra över i datorn) men om jag vill plugga min VHS direkt i datorn (via nån form av capturekort)?
Det säljs en del billiga USB-varianter men de verkar vara rätt begränsade och jag skulle kunna tänka mig att gå upp en prisklass.
De flesta capturekort hos svenska återförsäljare verkar vara fokuserade på gaming (Elgato?) hur funkar det om man kopplar in en VHS i dessa (via en scart/HDMI-omvandlare, men jag hade nog egentligen velat slippa det steget)?
Jag pysslade med sånt här för många år sen (hade nått kort då från PinnacleSys) men jag minns att det alltid var struligt med ljudet som fick kopplas in separat och det hamnade i alltid i osynk när man försökte "rippa" gamla VHS-kassetter.
Tips på i "lagom" prisnivå som går att hitta i svenska butiker?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Om man vill digitalisera gamla VHS-kassetter nuförtiden, vad gör man då? En DVD-recorder har jag och det går egentligen rätt smidigt (koppla in VHS till den, spela in på DVD-media och föra över i datorn) men om jag vill plugga min VHS direkt i datorn (via nån form av capturekort)?
Det säljs en del billiga USB-varianter men de verkar vara rätt begränsade och jag skulle kunna tänka mig att gå upp en prisklass.
De flesta capturekort hos svenska återförsäljare verkar vara fokuserade på gaming (Elgato?) hur funkar det om man kopplar in en VHS i dessa (via en scart/HDMI-omvandlare, men jag hade nog egentligen velat slippa det steget)?
Jag pysslade med sånt här för många år sen (hade nått kort då från PinnacleSys) men jag minns att det alltid var struligt med ljudet som fick kopplas in separat och det hamnade i alltid i osynk när man försökte "rippa" gamla VHS-kassetter.

Jag har kikat på det här och digitaliserat ett gäng VHS:er förut. Det enklaste för en amatör enligt mig är att hitta en kombinerad dvd- och videobandspelare som har möjlighet att spela in från VHS till skiva. Gärna en med TBC och vad nu annars som är bra som jag inte kommer ihåg. Därefter är det enklaste att bara rippa DVD-skivorna och efterbehandla med ffmpeg. Till exempel göra deinterlacing och/eller vad nu för filter man vill lägga på.

Finns ju också möjlighet att använda RetroTINK för att digitalisera men de är främst för att skala upp retrokonsoler. Finns lite mer om det här eller här också. Vet inte hur det står sig mot att köpa ett capturekort från Kjell men förmodligen har du lite fler inställningsmöjligheter att pilla runt med på en RetroTINK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Finns ett flertal trådar om det här som kanske kan vara till hjälp:
(Sökte på vhs i forumet)
https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=4e966dfb-bcad-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Kikade igenom halva youtube-filmerna i förhoppning om att man även kunde digitalisera med Retrotink men man behöver ju fortfarande nått kort för att göra det, nått som nämns bara i förbifarten i filmerna.
Intressant idé dock, har funderat på Retrotink förut för mina retrogaming-behov så det blev ju ytterligare en anledning. Men behöver ju fortfarande hårdvara att göra själva inspelningen.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,