Permalänk
Medlem

Wifi till gräsklippare

Ska troligen installera en slinglös gräsklippare och behöver då Wifi i hela trädgården. Efter att ha kollat lite hur nuvarande täckning ser ut runt huset har jag bedömt att jag behöver sätta upp 2 enheter varifrån nätverket förstärks. Enhet 1 kan vara på en inglassad altan, enhet 2 är utomhus. Har funderat på lite olika lösningar men inte riktigt kommit fram till vad som är bäst. Längst avståndet som det måste nå i trädgården är runt 35 meter, det är från enhet 1.

Alt 1. Sätta upp en inomhusextender för enhet 1 och sen en utomhusextender för enhet 2. Blir dock ganska dyrt då jag endast hittat nån deco mesh x50 som funkar som extender utomhus. Jag behöver alltså inte dra några kablar men enhet 1 hamnar inomhus på altanen. Eller så kör jag på 2 utomhusextenders.

Alt 2. Dra 10m kabel ut till altanen, installera en sån platt koppling för att lägga den i dörrkarmen, sen en till kort kabel till en switch. Därifrån från switchen en kabel till respektive enhet som drivs via POE. Dessa kablar skulle vara 5 respektive 20 m långa. Då tänkte jag mig TP-link EAP110 som AP. Det skulle bli 4 olika kablar samt en switch, vet inte om det är för mycket kopplingar? Och också dålig koll på om POE funkar via en switch.

Alt 3. Liknande som alt 2, men istället för kabel ut till altanen, så kör jag homeplug och får ut det i uttag på altanen, sen därifrån blir det switch samt 1 kabel till respektive enhet. Men verkar som homeplug är ganska olika om det funkar bra eller ej, huset är även 100 år så dålig koll på ledningarna.

Vad skulle ni rekommendera och är det något jag behöver tänka på vid val av lösning? Jag vill inte behöva borra eller dra kablar genom väggar, och det ska även vara så driftsäkert som möjligt.

Permalänk
Medlem

Har du rätt switch, kan den klara att distribuera PoE vidare. Men har inte switchen PoE-stöd alls, kommer den inte ens ta emot nån ström på RJ45-kopplingen.
Denna klarar att ta emot, och skicka vidare PoE till t.ex accesspunkter:
https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-switching/products...

För stabilitet rekommenderas kablar i så stor mån som möjligt.

Jag har inte testat homeplug själv. Men de som testat har återkommit med blandade resultat. Lite beroende på vilka faser i huset som pluggarna kopplats in via.

tillagt info om homeplug
Permalänk
Medlem

Ingen åsikt förutom att du bör köpa utrustning på öppet köp/ångerrätt enligt distansavtalslagen och testa ordentligt innan tiden gått ut. Jag har fortfarande inte fått igång föräldrarnas klippare mot vare sig en iPhone-hotspot eller en WSM-20 med OpenWrt. Kass kompabilitet.

Antar att kravet för WiFi på hela tomten kommer sig av att klipparen behöver få korrektionsdata för GPS? Jag tvivlar på att det är kritiskt att det finns fullständig täckning. Att veta att klipparen fastnat kan man ju göra genom att helt enkelt titta till den. Så jag tänker att man inte nödvändigtvis behöver överanstränga sig för perfekt täckning. Eftersom bandbreddskraven är minimala så är det inte orimligt att testa med det tillverkarna kallar ”mesh”, dvs trådlös backhaul. Vill su ha driftsäkert så drar du standardiserad installationskabel, inte platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ingen åsikt förutom att du bör köpa utrustning på öppet köp/ångerrätt enligt distansavtalslagen och testa ordentligt innan tiden gått ut. Jag har fortfarande inte fått igång föräldrarnas klippare mot vare sig en iPhone-hotspot eller en WSM-20 med OpenWrt. Kass kompabilitet.

Antar att kravet för WiFi på hela tomten kommer sig av att klipparen behöver få korrektionsdata för GPS? Jag tvivlar på att det är kritiskt att det finns fullständig täckning. Att veta att klipparen fastnat kan man ju göra genom att helt enkelt titta till den. Så jag tänker att man inte nödvändigtvis behöver överanstränga sig för perfekt täckning. Eftersom bandbreddskraven är minimala så är det inte orimligt att testa med det tillverkarna kallar ”mesh”, dvs trådlös backhaul.

Vad har du för klippare? En anledning till driftsäkerheten är att vi inte kommer ha möjlighet att kolla till gräsklipparen under en del längre perioder. Så då blir det svårt att veta om den fastnat bakom nån buske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkowich:

Vad har du för klippare?

Worx. 700 eller något kanske, kommer inte ihåg.

Om ni inte kan göra något åt när klipparen fastnar så är det skit samma om den fastnar eller inte.