Mikrofon till bilstereo

Permalänk

Mikrofon till bilstereo

Hej på er! Jag har ett problem. Jag har (sen några år) köpt en blåtandsadapter till min Volvo originalstereo. Den har en mikrofon modell AUX som en "mygga" man fäster uppe i A-stoplen. Kruxet är att på senare tid så har ljudet försämrats i micken så folk hör dåligt. Jag letar och googlar och vill ha tag på en sån AUX kabelansluten mikrofon som GÄRNA har någon grym brusreducering typ dubbla mikrofoner eller något. Har ni något tips?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hej!

Nu vet jag inte med vad du menar ned AUX eftersom AUX inte är någon kontakttyp.

Gissningsvis ska du hos större musikaffärer leta efter en myggmikrofon med t.ex. 3,5 mm minitele. Om det sedan passar till just din AUX-ingång vet jag inte. Köp på öppet köp för säkerhets skull.

Någon brusreducering brukar det inte finnas på någon myggmick. Om det finns, så är det i sådana fall en annan typ av mick, även om den kanske är liten som en myggmikrofon. En myggmikrofon är specialbyggd för just tal. Kanske det finns någon enkel form av brusreducering i din billjudanläggning? Annars får du tyvärr bara prova olika myggmickar och se vilken som låter bäst. Välj gärna en mick med så brett frekvensomfång som möjligt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Nu vet jag inte med vad du menar ned AUX eftersom AUX inte är någon kontakttyp.

Gissningsvis ska du hos större musikaffärer leta efter en myggmikrofon med t.ex. 3,5 mm minitele. Om det sedan passar till just din AUX-ingång vet jag inte. Köp på öppet köp för säkerhets skull.

AUX är ju en standardkontakt för ljud i 3.5mm??

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är tyvärr fel! 3,5 mm är vanlig JA, men inte alltid.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Aux är inte en kontakt, eller en standard.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Aux är inte en kontakt, eller en standard.

Okej, interface i 3.5mm kontakt då

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Det är sant att AUX-formatet oftast är 3,5 mm. Men den kan man inte ta helt för givet då det finns flera teleformat och det finns även RCA och i professionella sammanhang XLR.

Jag tror också att det i detta fall handlar om 3,5 mm, men exakta råd avstår jag ifrån när jag inte vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

beroende på mikrofon så kan den vara för svag för att höras, aux kräver ofta lite högre effekt än vad en mikrofon kan ge ifrån sig, förstärkare kan behövas. kan vara värt att tänka på.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

kan vi få en bild på kontakten du sätter i bilstereon bara så avslutar vi diskutionen om vilken kontakt det handlar om...

i övrigt kan det va bra att beta vad det är för adapter du pratar om.

och ev märkningar på mikrofonen du har nu så vi har ett humm om vad du söker.

tippar visserligen att det är en sån här.
https://www.amazon.se/-/en/Microphone-External-Pioneer-Vehicl...

men kontakten är ju inte säkert den är rätt iom att dessa telejack existerar i 3 olika dimensioner 2.5, 3.5, eller 6.3mm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows