System filer på 2 olika hårddiskar

Permalänk

System filer på 2 olika hårddiskar

Tjena

Jag har kanske missat nåt men det här har jag aldrig sett tidigare. Jag har en SSD för lagring på 465GB och Windows 11 på en M.2 Kingston 1TB. När man kollar på egenskaper på D-disken och hur mycket plats som används så står det 406GB. Men om man markerar allt på disken, fil för fil, så står det ca 275GB. Väljer man information under egenskaper och kollar på "Lagring på andra enheter" så finns systemfiler och reserverat utrymme på 135GB och installerade appar på 128GB.

Vad är det som händer? Varför tar det plats på D fast det inte är systemdisken?

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Medlem

Därför att Windows gillar att "spy" på alla direkt inkopplade diskar blir det gärna lite tokigt.

Det kan också hända att windows har fått för sig att lägga en växlingsfil på D-disken.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag har nåt liknande, markerar jag allt får jag ca 800gb men väljer jag att även visa system filer så ploppar det upp en mapp som heter papperskorg som då också ta upp massa gb närmare 50gb och som även tillhör systemfiler.

Kan det vara nåt liknande som TS beskriver?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Därför att Windows gillar att "spy" på alla direkt inkopplade diskar blir det gärna lite tokigt.

Det kan också hända att windows har fått för sig att lägga en växlingsfil på D-disken.

Kan vara men nästan 300gb låter lite överdrivet.

Visa signatur

| Asus Prime x370-Pro | Ryzen 1600 | Stock cooler | 16GB DDR4 2666 Mhz | Corsair Powersupply 520W | ASUS 1060 6GB |

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag har nåt liknande, markerar jag allt får jag ca 800gb men väljer jag att även visa system filer så ploppar det upp en mapp som heter papperskorg som då också ta upp massa gb närmare 50gb och som även tillhör systemfiler.

Kan det vara nåt liknande som TS beskriver?

Tror inte det. Jag visar systemfiler och skyddade operativsystemfiler men ingen av de mapparna tar nån plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var din andra SSD inkopplad när du installerade Windows på M.2 disken?
Windows verkar ha fått en egenhet att trycka in systemfiler på andra enheter än C.

Alternativt om funktionen shadowcopy (vad det nu heter på i svenska versionen) är aktiverad så kan det uppta utrymme beroende på inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Var din andra SSD inkopplad när du installerade Windows på M.2 disken?
Windows verkar ha fått en egenhet att trycka in systemfiler på andra enheter än C.

För att spinna vidare lite.

Verkar bero på att man antingen har gamla systemfiler på en gammal disk. Typ om man har tänkt att byta sin systemdisk till en ny, och vill ha kvar den gamla som datadisk, och inte har tagit bort alla partitioner så kan detta inträffa.
Eller, ett annat alternativ är att Win tycker att din tänkta systemdisk är disk1, och det finns en disk0. Då kommer Win att installeras på disk1, men samtidigt kommer det gödslas lite filer på disk0 också...
Eller så beror det på nåt annat...

Tips är iaf att man kopplar ur fysiskt, eller avaktiverar i BIOS, alla diskar man inte vill ha spår av Windows på.
Då slipper man både detta bekymmer, samt den lilla-lilla (beroende på person), chansen/risken att man väljer fel disk när man installerar...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonapaloma:

Tjena

Jag har kanske missat nåt men det här har jag aldrig sett tidigare. Jag har en SSD för lagring på 465GB och Windows 11 på en M.2 Kingston 1TB. När man kollar på egenskaper på D-disken och hur mycket plats som används så står det 406GB. Men om man markerar allt på disken, fil för fil, så står det ca 275GB. Väljer man information under egenskaper och kollar på "Lagring på andra enheter" så finns systemfiler och reserverat utrymme på 135GB och installerade appar på 128GB.

Vad är det som händer? Varför tar det plats på D fast det inte är systemdisken?

En bild på hur det ser ut i Diskhantering brukar vara bra för att reda ut hur det är allokerat på disken.

Permalänk

Det har "fixat" sig nu. Det visar korrekt nu. Det enda jag kan tänka mig att det var är nåt med windows update.

Visa signatur