Rösta fram t-shirt till communityt!

Repetitiva uppgifter inom programmering

Permalänk

Repetitiva uppgifter inom programmering

Hej,

Jag funderar på att plugga programmering och undrar om yrket innehåller repetitiva uppgifter. Och i så fall vad det är för uppgifter. Samt hur stor del av tiden lägger man på dessa uppgifter i förhållande till den totala tiden.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Halva grejen med programmering är att eliminera repetitiva saker som går att automatisera. Så det gör man, repetitivt, hela tiden.

På mitt nuvarande uppdrag finns det administrativa rutiner kring release-processen som är synnerligen jobbiga, felbenägna och mest bara dumma. Programmerare som tvingas gå igenom dessa hatar det förstås (mer eller mindre beroende på personlighet), men det har hittills funnits byråkratiska och tekniska hinder för att få bort idiotin. Det tar kanske en vecka per kvartal.

Men sådant tillhör undantagen. Systemutveckling/programmering är i allmänhet inte speciellt repetitivt. Om man inte räknar med att man, om man har tur, får ägna 8 timmar om dagen åt att göra uppgifter framför en dator. Oftast uppstår irritationsmomenten när det inte är det man gör.

Hur yrket ser ut om tre år är osäkert, på grund av AI.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska lätt uttråkad men jag har stått ut snart 20 år som mjukvaruutvecklare 😁

Om det är repetitivt beror lite på vad man menar och vilken roll man hamnar i. Håller man på med systemutveckling så är det nog oftast rätt varierande. Jag gör det och även om jag nu suttit i samma produkt i drygt 10 år så finns det alltid nya saker att lära och nya varianter av problem även om de förstås har likheter med andra. Det varierar också med vilken fas i en utvecklingscykel man är i. Ibland är det mer jakt på fel och undersökande och ibland mer funderande över arkitektur och långsiktigt planerande. Sitter man med mer grundläggande programmering och tilldelas mindre uppgifter så kan det nog vara mer likartat och repetitivt, men den typen av jobb kan nog i viss mån försvinna på grund av AI 😅

Det är i alla fall mycket mer varierat med mjukvara än att jobba i montering på fabrik eller dela ut trycksaker i folks brevlådor som är mina andra arbetserfarenheter.

Permalänk
Medlem

De jobb jag haft är extremt annorlunda jämfört med utbildningen. När man läser programmering är det massor med intressanta problem man får lära sig lösa, men i verkligheten går minst 95 % av tiden åt att flytta data från ett ställe till ett annat i programmet, rita knappar lite annorlunda, flytta kod mellan olika ställen i versionhanteringssystemet, skriva kod som gör samma sak som annan kod man har i systemet men med någon liten skillnad osv.

Vet dock inte hur det är på andra typer av jobb, programmering är enda typen av jobb jag haft. Men jag kan ju föreställa mig att det är ungefär samma sak för byggingenjörer, maskiningenjörer, ekonomer, läkare etc. Det är nog väldigt få jobb som inte går ut på att göra samma sak men lite, lite annorlunda i en oändlig loop.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Systemutveckling/programmering är i allmänhet inte speciellt repetitivt. Om man inte räknar med att man, om man har tur, får ägna 8 timmar om dagen åt att göra uppgifter framför en dator. Oftast uppstår irritationsmomenten när det inte är det man gör.

Hur yrket ser ut om tre år är osäkert, på grund av AI.

Hur menar du? Så vad du säger är att programmering framför en dator innebär repetitiva uppgifter men att tiden läggs till stor del på annat? Vad är det man lägger tid på då och hur stor del av den totala tiden ör det?

Är detta ett yrke som utgörs av ensamarbete?

Permalänk

Jag har svårt att lära mig svenskans grammatik, innebär det att jag kommer få det svårt med att lära mig programmering ? Alltså finns det en korrelation mella att lära sig grammtik och programmering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbarduck:

Jag har svårt att lära mig svenskans grammatik, innebär det att jag kommer få det svårt med att lära mig programmering ? Alltså finns det en korrelation mella att lära sig grammtik och programmering?

Under mina år med programmering så kan jag nog hävda att engelska är språket som betyder allra mest. Dock, om dina arbetsuppgifter inkluderar instruktioner på svenska, en rapport skall ske på svenska, eller att ditt program skall outputta data på svenska, så är det en annan sak. På mitt jobb (här i Sverige) så har vi anställda som inte pratar svenska, det har gått alldeles utmärkt.

Ang upprepande så finns det säkerligen sådana jobb och uppgifter, typ knacka ihop någon enkel app som gör dittan eller dattan, eller att man är konsult inom ett visst smalt område. Under mina år som programmerare så kan jag inte minnas att en enda dag har varit lik en annan, utöver omkringliggande delar (manuell testning, installering av mjukvara, utcheckning av repon).

Permalänk
Skrivet av Mrbarduck:

Nja, jag skulle nog snarare säga att det finns en korrelation mellan programmering och hur bra du är på matte och logiskt tänkande. Grammatik, jo visst, det finns ju regler för hur du skall skriva dina statements, men jag vet inte om det är det du menar om du likställer programmering och grammatik.

Permalänk
Medlem

Ja. Nu för tiden kallar vi dem för "scrummöten".

Permalänk

Det är som inom vilket yrke som helst. Där det i teorin skulle kunna vara väldigt mycket repetitiva uppgifter. Men ändå om det borde vara det så är väldigt många arbetares vardag olika och inom IT så har vi en snabb teknikutveckling så även om man har samma syssla får man pyssla med nya verktyg och nya krav.

Angående automatisering så har jag sysslat mycket med det, jag anser mig ha bra erfarenhet av för och nackdelar. Och det jag idag gör är endast generella verktyg som passar generella problem, dessa går att använda till mycket.
Problemet med automatisering annars är att informationen man får alltid ser annorlunda ut, man måste anpassa verktyget konstant. Det är svårt att med verktyget tjäna in tid.
Glöm sedan att få någon annan på företaget hjälpa till att utveckla, de kan dock använda det färdiga lösningen.

Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nja, jag skulle nog snarare säga att det finns en korrelation mellan programmering och hur bra du är på matte och logiskt tänkande. Grammatik, jo visst, det finns ju regler för hur du skall skriva dina statements, men jag vet inte om det är det du menar om du likställer programmering och grammatik.

Ja det är det jag menar, att det finns regler för hur du ska skriva.

Logik och matte är inga problem.

Jag tycker att det i förstadiet ser ut att saknas logik. En varialel är en instans, ett fält och ett objekt. Det blir aningen svårt att greppa helheten för att först det grundläggande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbarduck:

Jag är själv relativt dålig på språk, men skaplig på matematik, teknik, naturvetenskap. Jag tror de senare korrelerar mer med hur lätt man har för programmering. Men i stort så korrelerar all kognitiv förmåga.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Ja. Nu för tiden kallar vi dem för "scrummöten".

Vad är det för något menar du? Läggs det ner mycket tid på sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbarduck:

Vad är det för något menar du? Läggs det ner mycket tid på sånt?

Googla? Bra att kunna om man ska bli dev.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Googla? Bra att kunna om man ska bli dev.

Okej, det är ett kort dagligt möte på 15 min där man går igen hur arbetsprocessen ter sig.

Hur mycket tid läggs på möte och koda framför dator? Jag tänkte intressera för backend, om det nu har någon betydelse i frågan.