Permalänk
Medlem

QN85D vs MQLED85, hjälp??

Hej!
Tänkte slå till på 75 tums tv, antingen MQLED85 från TCL eller QN85D från Samsung. Recensioner jag hittat verkar ty cka att redan 755an är bättre än QN85D vilket får mig att tro att 765an vilket i norden är MQLED85 om jag förstår det rätt borde vara ännu bättre? Dock låter TCL i mitt tycke som dåligt märke..Skulle vara supertacksam för tips!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är i grunden samma hårdvara i modellerna där Samsung har bättre koll på bildbehandlingen och generellt är lite mer mogna runt menyer och reglage etc. men systemet kan också vara i vägen mer. Samsung lite mer robust och bättre högtalare. Full fart på alla fyra HDMI om det skulle behövas. TCL då mer plastig.

Landar ganska mycket på smaksaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är i grunden samma hårdvara i modellerna där Samsung har bättre koll på bildbehandlingen och generellt är lite mer mogna runt menyer och reglage etc. men systemet kan också vara i vägen mer. Samsung lite mer robust och bättre högtalare. Full fart på alla fyra HDMI om det skulle behövas. TCL då mer plastig.

Landar ganska mycket på smaksaken.

Tusen tack för svar! Vet du om de skiljer sig i garanti, svårt att läsa dig till tycker jag och om de skiljer sig mycket åt i filformat som stöds? Tror man kan installera vlc media player på tcln va?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Matmats:

Tusen tack för svar! Vet du om de skiljer sig i garanti, svårt att läsa dig till tycker jag och om de skiljer sig mycket åt i filformat som stöds? Tror man kan installera vlc media player på tcln va?

Jag har koll på tekniken och det som man inte kan ändra, likt hur ljusstark TV:n är eller vilka kvalitet det är på reflexfiltret. Det kan man aldrig komplettera, utan det gäller att sikta rätt från början.

Garantier och försäkringar är sådant man kan addera i butikerna om man vill. Förmågan att spela upp specifika filformat och köra specifika appar har dussintals lösningar. TCL kör GoogleTV/Android så finns VLC till den plattsformen lär det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har koll på tekniken och det som man inte kan ändra, likt hur ljusstark TV:n är eller vilka kvalitet det är på reflexfiltret. Det kan man aldrig komplettera, utan det gäller att sikta rätt från början.

Garantier och försäkringar är sådant man kan addera i butikerna om man vill. Förmågan att spela upp specifika filformat och köra specifika appar har dussintals lösningar. TCL kör GoogleTV/Android så finns VLC till den plattsformen lär det fungera.

Supertack, så hjälpsamt! Besvärar dig med en sista fråga bara, lutar åt Samsung. Är dessa samma tv? QN85D och TQ75QN85D?

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq75qn8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hittade detta rörande mitt förra svar. Stämmer det att QN är bättre än TQ i samma modell för Samsung? Väldigt förvirrande.."In Samsung TVs, "QN" and "TQ" are model designations that indicate different levels of technology and feature sets. "QN" refers to Samsung's Neo QLED TVs, which are their highest-end QLED models. "TQ" generally refers to a broader range of QLED TVs, often with similar features but at a slightly lower price point, according to PCMag".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Matmats:

Hittade detta rörande mitt förra svar. Stämmer det att QN är bättre än TQ i samma modell för Samsung? Väldigt förvirrande.."In Samsung TVs, "QN" and "TQ" are model designations that indicate different levels of technology and feature sets. "QN" refers to Samsung's Neo QLED TVs, which are their highest-end QLED models. "TQ" generally refers to a broader range of QLED TVs, often with similar features but at a slightly lower price point, according to PCMag".

Information du citerar är delvis felaktig.

Modellen heter QN85D där QN85 är modellserien i 2024 års modell (D = 2024, C = 2023 osv)

Hela beteckningen är TQ75QN85DBTXXC för de 75-tummare som säljs i norden. De exakta beteckningen kan vara något annat i andra delar av världen men globalt är det QN85D som är den relevanta information. Det enda du behöver ha koll på är just QN85D. Vissa butiker skriver ut hela beteckningen eller delar av beteckningen vilket kan leda till flera sökträffar och förvirring. Men det finns alltså bara en sorts QN85D, resten är förvirring i onödan.