Tillfälliga blobs på skärmen i HDR

Permalänk
Medlem

Tillfälliga blobs på skärmen i HDR

Kan någon förklara vad det är jag ser på skärmen här och varför uppstår det?

Detta är en Oled skärm och HDR är på.
Asus PG32UCDP.

Permalänk
Medlem

Är det inte Screen Retention som många OLED är drabbade av?

https://allcolorscreen.com/screen-retention-test/

Dock inget som direkt omnämns här:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/rog-swift-oled-pg...

Permalänk
Medlem

Svårt att se på en video som komprimeras hårt på Youtube. Men OLED har väl alltid haft lite problem att visa en helt uniform bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är det inte Screen Retention som många OLED är drabbade av?

https://allcolorscreen.com/screen-retention-test/

Dock inget som direkt omnämns här:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/rog-swift-oled-pg...

Jag gjorde det där testet på 40% ljusstyrka och ja, det blir ju exakt som testbilden visar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Retention av den där sorten är väldigt vanligt och beror på att pixlarna som lyst starkare har blivit varmare och då är det typiska beteendet att de lyser lite starkare än omgivande pixlar när man sätter samma gråton över hela ytan. Detta klingar av när temperaturen utjämnas vilket kan gå på några sekunder beroende på hur effektiv värmeavledning panelen har.

Detta är i sig inte farligt/skadligt men pekar på att man har ett riskbeteende för den panelen som med tiden kan ackumulera till bestående inbränningar.

Kör endast HDR när situationen använder HDR, likt spel och film. Med HDR kommer panelen jobba hårdare med det som ska lysa och med statiska gränssnitt uppstår därför retention snabbare, vilket i längden då riskerar bli faktiska problem. Särskilt kombinationen av dark mode och HDR är rätt illa för detta eftersom det koncentrerar energin till ett fåtal pixlar som ska lysa starkt omgivna av pixlar som inte lyser alls eller svagt. Det är ojämnheten som leder till retention och i förlängningen inbränningar.

• Kör inte HDR ute i vanliga gränssnitt
• Kör inte dark mode, särskilt i kombination med HDR
• Om skärmen har en Brightness Uniformity-läge eller liknande, använd detta med statiska gränssnitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Retention av den där sorten är väldigt vanligt och beror på att pixlarna som lyst starkare har blivit varmare och då är det typiska beteendet att de lyser lite starkare än omgivande pixlar när man sätter samma gråton över hela ytan. Detta klingar av när temperaturen utjämnas vilket kan gå på några sekunder beroende på hur effektiv värmeavledning panelen har.

Detta är i sig inte farligt/skadligt men pekar på att man har ett riskbeteende för den panelen som med tiden kan ackumulera till bestående inbränningar.

Kör endast HDR när situationen använder HDR, likt spel och film. Med HDR kommer panelen jobba hårdare med det som ska lysa och med statiska gränssnitt uppstår därför retention snabbare, vilket i längden då riskerar bli faktiska problem. Särskilt kombinationen av dark mode och HDR är rätt illa för detta eftersom det koncentrerar energin till ett fåtal pixlar som ska lysa starkt omgivna av pixlar som inte lyser alls eller svagt. Det är ojämnheten som leder till retention och i förlängningen inbränningar.

• Kör inte HDR ute i vanliga gränssnitt
• Kör inte dark mode, särskilt i kombination med HDR
• Om skärmen har en Brightness Uniformity-läge eller liknande, använd detta med statiska gränssnitt

Okej, så inte Dark mode då.

Har hittills en skärmsläckare på 2 min och både gömd startmeny, ingen bakgrundsbild bara svart samt att ikoner på skrivbordet auto göms efter 10 sek. Samt darkmode och skärmbrightness på 40% enbart hdr vid film och spel.

Permalänk
Medlem

Borde jag ha en windowsbakgrund också?

Permalänk
Bildexpert 📺

Undvik ojämnheter. Allt som skapar starka kontraster där panelen kan koncentrera ljus till färre pixlar vilka arbetar intensivare, samtidigt som andra pixlar inte arbetar alls, det kommer skapa förutsättningar för retention.

Svart bakgrund är med andra ord också ett dåligt råd eftersom du då får ytor med pixlar som inte lyser alls, samtidigt som du har ytor som jobbar extra hårt pga av ABL och HDR-läge.