SweClockers drop!
Permalänk

Tips på lite olika routrar

Hej

Skulle behöva lite tips på olika routrar till mina föräldrar, dom har idag en d-link som håller på att ge upp, och då vill dom införskaffa sig en ny.
Deras hem är en 40 tals lägenhet så det är bara betong hela skiten. Lägenheten är på 75kvm och dom vill ha en router som klarar av att sända wifi i hela hemmet. Efter stambytet så försvann all antenn uttag och dom måste köra iptv som dom har via Tele2 och fått dra en lan kabel ifrån hallen hela vägen in till vardsrummet då wifi var så dålig i vardagsrummet.

Ska helst inte vara mesh och inte heller se ut som något rymdskepp ifrån star wars.
Vad kan ni rekommendera?

Permalänk
Medlem

Om de bor i lägenhet (bostadsrätt?) Så kanske internet ingår i hyran?
I så fall så borde väll en router också ingå. Och den kanske räcker?

Om inte så kanske en RT-BE86U. Men den kan ju vara för mycket/lite overkill. 🤔

När det kommer till iptv genom wifi så har jag skälv inga bra upplevelser av det. Det är sladd som gäller.
Har häller ingen bra erfarenhet av andra tillverkares routers än tv leverantörens egna när det kommer till att få tv att fungera.
Skälv så har jag fått förbikoppla min Asus rauter för att få Telia tv att fungera.

Vad är er budget förresten?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheOneAndOnlyMisho:

Hej

Skulle behöva lite tips på olika routrar till mina föräldrar, dom har idag en d-link som håller på att ge upp, och då vill dom införskaffa sig en ny.
Deras hem är en 40 tals lägenhet så det är bara betong hela skiten. Lägenheten är på 75kvm och dom vill ha en router som klarar av att sända wifi i hela hemmet. Efter stambytet så försvann all antenn uttag och dom måste köra iptv som dom har via Tele2 och fått dra en lan kabel ifrån hallen hela vägen in till vardsrummet då wifi var så dålig i vardagsrummet.

Ska helst inte vara mesh och inte heller se ut som något rymdskepp ifrån star wars.
Vad kan ni rekommendera?

Förenklat är det väl typ samma räckvidd för alla routrar på marknaden. Med lite variation såklart - men det är inte en faktor att shoppa enskild router efter för de kan ungefär samma här.

Krångligare förklaring vad som avgör räckvidd:
Placering - Alla routrar har samma grej här. Står de rätt så täcker de bättre avsett område.
Frekvensband - Samma för alla routrar. Eller nä - men 2,4ghz som når längst har alla routrar stöd för så det blir i praktiken alla.
Signalstyrka - Lagstadgad maxgräns vilket också är extremt billigt att förse dem med. Alla routrar kan sända med denna styrka. Så samma för alla routrar.
Antennriktning - Det finns riktade routerlösningar som skickar all strålning mer riktata vilket ger längre räckvidd. I den riktningen. Ofta mindre intressant för hemanvändare kanske. Eller inte - men det är väl lite speciallösning som vanligen kräver separat AP.
Antennlängd på APn - kan påverka lite faktiskt. Men det är ganska situationellt. Den sänder inte starkare utan har snarare möjlighet till mer "fri sikt" av större antenn.

Det man köper med dyrare routrar är snarare bättre bandbredd, bättre hantering av nätverket, fler kanaler, snabbare nätverksuttag, mer processorkraft/RAM för att analysera datan mer(and such) och trevligare mjukvara. Så man kan ha snabbare internet och hantera fler enheter i samma maxyta från en punkt exempelvis.

Lösningen för bättre Wifi-täckning är alltså inte riktigt att välja rätt router - utan att placera den väl. Räcker inte det så kan det behövas en accesspunkt till. Kopplad med sladd till annat område av bostaden. Eller flera då såklart.
Vill man inte ha det så är det vanligen meshnätverk som rekommenderas.

Nu har jag hört att en del nöjt sig med en repeater och att det på senare tid faktiskt löst situationen med dålig täckning i nå hörn. Jag är själv rätt avigt ställd till repeaters på grund av dess begränsningar - men det ska väl inte uteslutas heller.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

När det kommer till iptv genom wifi så har jag skälv inga bra upplevelser av det. Det är sladd som gäller.
Har häller ingen bra erfarenhet av andra tillverkares routers än tv leverantörens egna när det kommer till att få tv att fungera.
Skälv så har jag fått förbikoppla min Asus rauter för att få Telia tv att fungera.

Vad är er budget förresten?

Dom har 250mbit men i vardagsrummet får man 40-45mbit bara

Skrivet av Söderbäck:

Lösningen för bättre Wifi-täckning är alltså inte riktigt att välja rätt router - utan att placera den väl. Räcker inte det så kan det behövas en accesspunkt till. Kopplad med sladd till annat område av bostaden. Eller flera då såklart.
Vill man inte ha det så är det vanligen meshnätverk som rekommenderas.

.

Jag har en Ap här som jag funderar på att ge till dom, behöver införskaffa en PoE injektor till dom samt en Switch och koppla in i vardagsrummet där lan kabeln redan är dragen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har en Ap här som jag funderar på att ge till dom, behöver införskaffa en PoE injektor till dom samt en Switch och koppla in i vardagsrummet där lan kabeln redan är dragen.

Även 250mbit är ju extremt lågt. Prata med ISP:n efter att ni prövat med kabel.

Vissa AP's kommer med PoE-injektor.

Jag har förvisso bara 33kvm men kåken är i ren betong och byggd på 30-talet, min AP-AC-Lite fungerar väldans bra här.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Även 250mbit är ju extremt lågt. Prata med ISP:n efter att ni prövat med kabel.

Vissa AP's kommer med PoE-injektor.

Jag har förvisso bara 33kvm men kåken är i ren betong och byggd på 30-talet, min AP-AC-Lite fungerar väldans bra här.

250mbit är deras hastighet dom har ifrån banhof, men vill inte ha något skit router ifrån leverantören för dom är låsta och kan inte konfigurera något i dom.
Men är tp-link routrar bra idag? Eller ska man gå på en asus?

Funderar på denna till dom

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

250mbit är deras hastighet dom har ifrån banhof, men vill inte ha något skit router ifrån leverantören för dom är låsta och kan inte konfigurera något i dom.
Men är tp-link routrar bra idag? Eller ska man gå på en asus?

Funderar på denna till dom

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

Jag spelar lite på att prefix är ganska viktigt Om ni har 250Mbps men får bara 40-50 Mbps på kabel är något väldigt fel överhuvudtaget och där ska man börja. 40-50Mbps trådlöst är bättre men fortfarande inte OK.

TP-Link är väl inte direkt dåliga men det är inget jag är direkt insatt i. Jag själv kör en edgerouter-x med AP-AC-Lite

Permalänk
Medlem

Det är en rimlig lösning. Alternativet är väl antagligen att bara flytta den befintliga routern till vardagsrummet, lite beroende på hur kabelinstallationen är gjord och hur internet levereras till lägenheten.

Asus TUF AX4200 har halvmeckigt OpenWrt-stöd, så det är gissningsvis ett Ok val med reservplan om/när stock-mjukvaran slutar uppdateras. Asus TUF Gaming AX6000 och Asus BT8 från Telia ligger i samma prisklass som din länk. Jag rekommenderar ingen (saknar egen erfarenhet), men konstaterar att det är på pappret mer hårdvara per krona ju senare jag nämner dem.

Som övriga säger kommer en router/AP inte göra underverk i en så stor betonglägenget.

Det finns tyvärr ganska lite information om beamforming och produktrecensioner som medvetet och strukturerat testar det på nätet, så för en konsument är alla produkter rätt lika, så länge man inte testar själv (och troligen även då).