Arbetshäst för AI workloads, Kubernetes clustering etc
Goddagens kära datorbyggare
I fornastora dagar i tonåren (15 årsen) så var jag rätt så duktig på att både bygga datorer och göra riggar, men kunskaperna försvinner förändringarnas vindar - och därmed inser jag att er behjälplighet vore oerhört tacksamt och tidseffektivt (även om Deep Research AI nörderi skulle nog kunna ta mig en bit på vägen). Finns därtill inget, vill jag påpeka, som ersätter entusiasmen hos vana datorbyggare i en sådan övning. Därför är Sweclockers nog den perfekta källan till hjälpen jag söker.
https://www.inet.se/lista/hqh8J/2025-07-08

Jag slängde ihop det ovan mest för att få en bild om typ vad ett bygga kan komma att kosta.
Kravbilden lyder dock (och det behöver inte vara Inet):
Budget mellan 15 000 och 50 000 - billigare desto bättre
Processer med minst 16 kärnor och 32 trådar - här verkade AMD Ryzen 9 vara ett långsitkigt bra val med närmast sjuk prestanda (och stabil)
Minst 128GB ram men helst maximalt tänkbara, dvs 256GB - tänk att jag vill bygga en server typ som kommer snurra dygnet runt och göra massa saker
Bra nätverskort, helst både med wifi och ethernet i hög hastighet, då jag kommer vilja ansluta till maskin när jag jobbar
remote via ssh/rdpGärna tyst chassi/kylning och här är jag öppen för det som ger bäst resultat: ljuddämpad chassi? Vattenkylning?
Egentligen önskvärt med så liten formfaktor som möjligt, t ex fick jag lite sug på mini-pc, typ https://frame.work/desktop, problemet där är att jag är orolig för ljudnivån, värmeutveckling, throttling, och lite tveksamheter om 16 trådar räcker för mina workloads i framtiden osv. Jag går hellre overkill. Datorn kommer stå i ett kontot där elen ingår så det är inte en faktor. I samma byggnad är det dessutom en serverhall så den trådade internetet är extremt snabbt (därav ssh/rdp grejen när jag jobbar hemma).
Gärna stilrent chassi utan massa krimskrams. Så enkelt som möjligt. Men det är jag beredd att offra dock ifall det finns något chassi som vore perfekt av praktiska skäl
Workloads på maskinen innefattar
Lokala kubernetes cluster med hela min molndrifttjänst (är egen företagare) på egen maskin i mindre skala (jag self-hostar grejer på servrar hos Hetzner)
Parallellt körandes med docker containers som kör AI workloads i temporal.io + claude code / gemini cli / api-driven
Grafiska program såsom photoshop, enklare filmredigering, office paket, IDE-mjukvaro-program. Inget som kräver ett grafikkort för det görs ingen tung och tidskritisk filmeditering här.
Framtidssäkert för nya behov:
T ex sätta in ett graffikort för lokalt körande AI
Eventuellt även gaming, om än tveksamt
I princip vill jag ha en liten lokal serverhall bredvid mitt skrivbord.
Datorn kommer anslutas till tre skärmar.
Det jag är ute efter är kreativa förslag där jag får en snygg, tyst och högt presterande maskin. Det gör inget om jag måste beställa saker från flera olika leverantörer. Och om jag måste vänta ett tag på att få grejerna. Det viktiga är att slutresultatet blir en maskin jag kan luta mig åt de kommande åren.