Tcl 98 QLED 780, PS5 och Denon AVR-2600H

Permalänk

Tcl 98 QLED 780, PS5 och Denon AVR-2600H

Hej!

Jag har en fråga som jag hoppas någon vänlig och kunnig kan hjälpa mig med.

Har precis beställt en TCL 98" QLED780 för att ersätta min sony hw40es 1080p projektor. Jag hoppas på ett lyft!

Men, nu slog det mig att min förstärkare Denon AVR-2600H är HDMI 2.0 kompatibel och ej HDMl 2.1.

Jag har därför två funderingar.

1) fungerar en HDMl 2.1 kabel mellan TV och förstärkare?

2) Eftersom HDMI 2.0 ej stödjer 120 hz @ 4K om jag förstått det rätt kommer jag inte kunna maxa uppdateringsfrekvens när jag spelar med denna förstärkare. Kan det vara möjligt att koppla PS5 direkt till TV och sedan leda ljudet från TV:n tillbaka till förstärkaren? Är det värt det? Märker man skillnad mellan 120hz och 50/60hz om man inte typ kör FPS spel kompetitivt?

Stort tack för hjälpen!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns inte (trots vad alla säger och skriver) inga versionsnummer på kablar. Och HDMI-versioner säger ingenting om någonting (trots vad alla säger och skriver) annat än när en funktion officiellt anammades i specifikationen. Man behöver aldrig (trots vad alla säger och skriver) tänka på att matcha HDMI-versionsnummer. Allt handlar om att matcha funktioner, att samma funktion finns i alla enheter man vill använda i kedjan.

Så du har prickat rätt med fråga 2. Din förstärkare saknar de funktioner som din nya TCL-TV kan ge, likt 4K/120 Hz och VRR. Lösningen är därför att ansluta PS5:n direkt till TV:n och sedan kopplar du ljudet med ARC/eARC från TV:ns designerade ARC-HDMI till Denon AVR-2600H. Den befintliga kabeln ska fungera för detta.

För anslutningen PS5 till TV kör du med en Ultra High Speed-certifierad HDMI-kabel så fungerar den med bandbredden som 4K/120 kräver.

4K/120 och VRR är en fördel för PS5 och det varierar med speltitlarna vilka som ger 120 Hz och VRR. Man kan klara sig utan och koppla på det gamla sättet, men risken är att PS5 då missar funktioner TV:n klarar eftersom den kommunicerar med Denon-AVR:n istället för TV:n. Så du kan för stunden köra som förr och det är som förr i väntan på att du får tag på en modern HDMI-kabel.

Permalänk
Rekordmedlem

Kablarna har inga versionsnummer, ska du köpa nya så är det ultra high speed certifierade som gäller och personliugen tycker jag att man ska välja aoc (optiska) och inte koppar för de är oftast mjukare och tunnare.

ja man kan köra ljudet baklänges via hdmi--arc funktionen, alla kontakter kanske inte stödjer det men några på respektive apparat brukar göra det så välj bara rätt portar för att koppla ihop det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så har man alltid en old-school spdif kabel i närheten när inte allas standarder funkar med varandra Fina prylar du har bro, game-on!

Permalänk

Tack ska ni ha för era svar, mycket uppskattat!

en gammal spdif kabel har jag, men jag tänker att dubbla HDMI kablar kanske ändå är det smidigaste? Jag bifogar bilder på back-panelerna för både förstärkaren och den kommande TV:n. Jag har just nu även en Apple TV som är kopplad till Denon förstärkaren för streamingtjänster. Denna blir nog iofs helt onödig nu då streamingtjänster är inbyggda i TCL TV:n. Därför är det nog smartast att skippa den och endast köra ljud genom Denon AVR och ingen bild alls?

Vad tror ni om följande kopplingsschema? (hoppas bilderna jag bifogat fungerar)

Från PS5: HDMI >>> TV HDMI port 1.
Från TV: HDMI port 4 >>> Denon AVR HDMI port "HDMI OUT" / Monitor 1 ARC

Om ovanstående kopplas blir det nog då att man aldrig behöver byta källa på Denon AVR utan endast styra TV:n? Verkar smidigt i så fall

EDIT: förresten, hur kommer man på ovanstående sätt kunna se operativsystemet på förstärkaren för att göra inställningar osv?

Tillägg med en ytterligare fundering
Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

en gammal spdif kabel har jag, men jag tänker att dubbla HDMI kablar kanske ändå är det smidigaste? Jag bifogar bilder på back-panelerna för både förstärkaren och den kommande TV:n. Jag har just nu även en Apple TV som är kopplad till Denon förstärkaren för streamingtjänster. Denna blir nog iofs helt onödig nu då streamingtjänster är inbyggda i TCL TV:n. Därför är det nog smartast att skippa den och endast köra ljud genom Denon AVR och ingen bild alls?

Om ovanstående kopplas blir det nog då att man aldrig behöver byta källa på Denon AVR utan endast styra TV:n? Verkar smidigt i så fall

Det är rätt kopplat och kör liknande setup själv. Noterade att eARC utgången på tv:n är en 4K60 endast och inte en 4K120 vilket inte gör något i ditt fall men kan ställa till det om man har en 4K120 receiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade behållt ATV:n inkopplad, jag själv har min 4K Apple TV inkopplad i min Marantz Cinema 50:ans HDMI port 2 (Media Player).

C50:an (ARC/eARC port ut) är inkopplad i min Panasonic OLED TX - 55 LZ1000E i TV:s HDMI port 2 (ARC/eARC port in).
Har certifierade Nördic Ultra High Speed kablar.

Du vet inte hur länge (år) TV:ns appar får uppdateringar.

Jag använder (vägrar) inte min TV:s installerade appar.

EDIT: Jag kommer in i inställningarna till förstärkaren genom att på trycka på fjärrens* "Setup knapp" (har min vid "Upp/Ner å Höger/Vänster pilarna, alltså under Höger pil knapp.
Vet inte hur din fjärr ser ut.
Om jag har fattat dig rätt.
Marantz å Denon är "systrar".

* = Använder min gamla Marantz NR 1117:s fjärr.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Jag hade behållt ATV:n inkopplad, jag själv har min 4K Apple TV inkopplad i min Marantz Cinema 50:ans HDMI port 2 (Media Player).

C50:an (ARC/eARC port ut) är inkopplad i min Panasonic OLED TX - 55 LZ1000E i TV:s HDMI port 2 (ARC/eARC port in).
Har certifierade Nördic Ultra High Speed kablar.

Du vet inte hur länge (år) TV:ns appar får uppdateringar.

Jag använder (vägrar) inte min TV:s installerade appar.

EDIT: Jag kommer in i inställningarna till förstärkaren genom att på trycka på fjärrens* "Setup knapp" (har min vid "Upp/Ner å Höger/Vänster pilarna, alltså under Höger pil knapp.
Vet inte hur din fjärr ser ut.
Om jag har fattat dig rätt.
Marantz å Denon är "systrar".

* = Använder min gamla Marantz NR 1117:s fjärr.

Jag vet hur jag kommer in i inställningarna med knappen du beskriver. Jag tänker mer om hdmi kopplingen mellan förstärkare och tv via eArc kopplingen som ju i ovan nämnda schema ska skicka ljud från TV till förstärkare kan användas åt andra hållet för att visa bilden på förstärkarens ”setup” på tv-skärmen. Är det det du menar funkar genom att trycka på knappen setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

Jag vet hur jag kommer in i inställningarna med knappen du beskriver. Jag tänker mer om hdmi kopplingen mellan förstärkare och tv via eArc kopplingen som ju i ovan nämnda schema ska skicka ljud från TV till förstärkare kan användas åt andra hållet för att visa bilden på förstärkarens ”setup” på tv-skärmen. Är det det du menar funkar genom att trycka på knappen setup?

Sorry, missuppfattade dig fel.
Setup knappen för min del är att jag kommer åt inställningarna för bl.a: Video, Ljud, Ingångar, Högtalare, Nätverk, Allmänt, Inställningsguide.
I "Inställningsguiden" har jag bland annat dessa val:
Starta konfiguring (auto)

Konfigurening av TV ljud ( manuell).

Jag tror inte du har denna guide på din Denon?
Jag kommer inte ihåg om jag hade denna guide på min gamla Marantz NR 1117 (ca 2020 årsmodell).
Den var en lite enklare slim 7.2 reciever.
C50:an är 9.4.

Jag har en 4K Chromecast Google TV inkopplad i min TV:s HDMI port 3 å får ljudet genom hemmabio förstärkaren.

Jag "hoppar" till HDMI portarna med TV:ns fjärr (får trycka på "Home knappen" får bl.a upp appar + enheter (där alla 4 HDMI portar visas).

Jag har ställt in att ATV:n har start prio 1 i förstärkaren, så när jag trycker på Start/Strömknappen på ATV:ns fjärr startar TV, ATV å Förstärkaren samtidigt (HDMI CEC, Consumer Eletronics Control). Detta måste vara aktiverat på alla inkopplade enheter för att funka. Kan även höja/sänka volymen på förstärkaren, navigera i menyerna på ATV:n, starta appar i ATV:n/Chromecast Google TV:n
Funkar inte med Optisk kabel.

Glömde skriva detta innan:
I min TV:s "Ljudmeny" - "Val av högtalare" har jag "Hemmabio" .
I "HDMI Ljudformat" = Passthrough.

EDIT: Om jag går in på förstärkarens "Ingångar" - "Ingångs tilldelning" kan jag se TV Audio - Inputmode = eARC.

I "Video/Utgångsinställningar" - "HDMI Videoutgång" = "Skärm 1".

ARC = Audio Return Channel.
Skickar ljudet "tillbaka" t.ex till Hemmabio reviecver/förstärkare.

eARC = enchanced Audio Return Channel.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av whitelight:

Det är ARC/eARC som går "åt andra hållet". Du kan fortfarande få upp förstärarkarens setupmenyer samt förstås bild från förstärkarens HDMI-ingångar på HDMI 4, precis så som det alltid fungerat. Det enda nya med din lösning är att du routar ljudet via TV:n och ARC/eARC snarare än att det kedjas direkt från källan till förstärkaren.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är ARC/eARC som går "åt andra hållet". Du kan fortfarande få upp förstärarkarens setupmenyer samt förstås bild från förstärkarens HDMI-ingångar på HDMI 4, precis så som det alltid fungerat. Det enda nya med din lösning är att du routar ljudet via TV:n och ARC/eARC snarare än att det kedjas direkt från källan till förstärkaren.

Härligt, tusen tack för hjälpen!