Ska jag slå till på det här? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Ska jag slå till på det här? Hjälp!

Ska börja på universitet och måste köpa ny dator. Datorn ska användas som all-i-allo dator, huvudsakligen till att surfa på nätet och jobba i diverse program som t.ex. MS office. Jag har även tänkt använda datorn till ett spel eller två ibland.

Konfiguration nedan:

P4 2,6GHz, 512kb, 800MHz, socket 478 (hyperthreading)
MSI 865PE neo2, 800MHz/dual DDR, 8xAGP, S-ATA & 6 ch-audio.
512Mb dualDDR (2x256) PC3200 400 MHz "originalminne"
Geforce FX5600, 128Mb, TV-out/DVI, 8xAGP
Seagate 120Gb, 7200 rpm, ATA100
DVD/CD (inte brännare)
Logitech deluxe mx paket med mus & tangentbord

Priset är 9400:-

Är detta bra? Jämförde priser med datorbutiken.com och kom fram till ett högre pris där, men inte 100% säker på att jag valde alla komponenter rätt.

Ska jag slå till på paketet i min lokala affär?

-champis

Permalänk
Medlem

Kommer bli en juste burk helt klart men får jag föreslå några förändringar?
1. Köp ett 9600pro istället! mer prisvärt tycker jag samt ett grymt TV-ut på det!
2. Köp större Hårddisk, köp en 160 gb istället ksotar bara någar hundra extra.
Vet tyvär inte så mycket om det där moderkortet, sitter själv på ett Asus P4C800 och är nöjd med det men det där är säkert hel okey också!

Visa signatur

Asus P4C800 - P4 2,4 C - 2x512 Twinmos - HIS Excalibur 9700pro - 2 x Seagate 120gb 8mb cache - LiteOn RW - Antec Sonata
http://service.futuremark.com/compare?2k1=6779665

Permalänk
Medlem

Intel Pentium 4 Northwood 2.6GHz -C 2219kr
Asus P4P800 DELUXE 1499kr
2st TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3200 980kr
Inno3D GeForce FX5600 128Mb 1449kr
Seagate Baracuda 7200.7 120GB 8MB Cache 1118kr
LITE-ON DVD-ROM 16X DVD/48X CD 429kr
Logitech Cordless Desktop MX + mouse MX700 USB, svenskt 1279kr

Summa: 8973kr
(datorbutiken.com)

Ditt paket ser ju inte så dumt ut om man jämför med det här. Det här kanske e lite bättre på några delar, men ditt paket innehåller ju även chassi och kylning hoppas jag?

Permalänk
Medlem

robotics

Micro: Frågade om ATI korten men killen i affären sa att visserligen är de kraftfullare men att dom blir mycket varmare och behöver mer kylning så han rekommenderade Geforce kortet då jag sa att jag ville ha en tyst dator, låter det vettigt?

Ska nog även köpa 2x120gb istället för bara en. En kompis tipsade om detta då han sa att jag skulle ha en som disk för installerade program och en för tillfälliga filer (internetnerladdning etc) för att om jag lägger allt på samma kommer datorn bli väldigt seg efter ett tag, om jag laddar ner, tar bort, laddar ner osv....

P: Jo, chassi och kylning ingår.

Permalänk
Medlem

Re: robotics

Citat:

Ursprungligen inskrivet av champis
Micro: Frågade om ATI korten men killen i affären sa att visserligen är de kraftfullare men att dom blir mycket varmare och behöver mer kylning så han rekommenderade Geforce kortet då jag sa att jag ville ha en tyst dator, låter det vettigt?

Ska nog även köpa 2x120gb istället för bara en. En kompis tipsade om detta då han sa att jag skulle ha en som disk för installerade program och en för tillfälliga filer (internetnerladdning etc) för att om jag lägger allt på samma kommer datorn bli väldigt seg efter ett tag, om jag laddar ner, tar bort, laddar ner osv....

P: Jo, chassi och kylning ingår.

Han har otroligt fel. nVidia har det bullrigaste kortet på marknaden i 5800. 9600 Pro är med 98% säkerhet tystare än ett FX 5600 och antagligen kallare också. Säg åt killen att sluta röka på...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Re: Re: robotics

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Han har otroligt fel. nVidia har det bullrigaste kortet på marknaden i 5800. 9600 Pro är med 98% säkerhet tystare än ett FX 5600 och antagligen kallare också. Säg åt killen att sluta röka på...

Alla tillverkare kör väl i och för sig inte med referenskylningen från Nvidia resp. ATi...
Geforce FX5600, 128Mb, TV-out/DVI, 8xAGP säger i princip inte någonting, försök ta reda på vad det är för märke eller lyssna på de olika korten i butiken om det är möjligt.

Visa signatur

««« »»»