ASUS A7V600 + Barton 2500+ +twinmos orginal ddr 333 PROBLEM!

Permalänk
Medlem

ASUS A7V600 + Barton 2500+ +twinmos orginal ddr 333 PROBLEM!

En klasskompis till mig har köpt dessa prylar... han och en tjejkompis monterade ihop allting.. jag hade instruerat henne förut när hon fick sin nya dator hur man satte ihop och så.

Hur som helst så monterade de ihop allting och körde igång.. det funkade rätt bra ibörjan .. han installerade XP osv. Sen nästa dag började datorn stänga av sig och låsa sig så han ringde efter mig och jag åkte dit och tittade.. för det första var kabeln till diskdriven felvänd och när jag vände den rätt så verkade den funka tyckte jag.. skumt fel men ändå. Men sen stängde den av sig när jag körde cpu-stresstest i sisoft sandra och då tänkte jag att det måste ju vara ett värmeproblem. Jag tog av processorflänsen och när jag hade gjort det så frågade jag dem ifall de hade tänkt på den där utfasade kanten på flänsen som ska sitta åt ett visst håll på socketen men de hade de inte gjort.. jag hade vänt lite på flänsen efter jag hade tagit av den så jag kan inte säkert säga ifall den satt fel.. men jag misstänker det.
Detta kunde ju ha gjort att den inte fick bra kontakt med kärnan och kunde därför bete sig så som den gjorde. I alla fall så tog jag bort pastan som satt på och kletade på min Artic Silver pasta.. (visserligen inte version III men ändå) och monterade på flänsen som den skulle vara.. han påpekade då att de såg ut att gå så lätt och att när han gjorde det så var det trögare. Sen när vi startade datorn så stannade den vid den där asus-loggan där de står att man ska trycka alt-f2 om man vill flasha om bioset, längre kom den inte. Jag resettade och då fick jag inte ens upp en bild på skärmen, skärmen stog i standby-läge. Jag resettade CMOS och då fick jag upp asus-loggan igen men sen kom de inte längre.

Någon som har någon aning om vad som händer?! Jag tycker inte att jag kan ha krossat processorn när jag satte dit den.. det syns iaf inget på den och den gick ganska lätt på (inte trögare än vanligt). Kan det vara så att de hade krossat den när de monterade men att den slutade att funka efter att jag hade tagit bort den igen?? låter skumt men ändå.

HJÄLP!

Visa signatur

Stationär: P4 2,4GHz@3,0GHz, Zalman CNPS 7000, 512MB DDR@500MHz, Asus P4P800 Deluxe, LeadTek A310TD GeForce FX 5600
Laptop: HP NC6000 Pentium M 1.8GHz, 512MB RAM, 60 GB HD, SXGA+

Permalänk
Medlem

Hah sjukt nu är datorn igång igen.. är det någon som har någon aning om vad det kan vara?? Nått värmeskydd?? men jag reseta ju moderkortet och tog ur batteriet och allt.. då borde väl värmeskyddet också resetas.. eller är det "mekaniskt" Vet inte om den är stabil nu dock.. det återstå att se...

(Ursäkta bumping)

Visa signatur

Stationär: P4 2,4GHz@3,0GHz, Zalman CNPS 7000, 512MB DDR@500MHz, Asus P4P800 Deluxe, LeadTek A310TD GeForce FX 5600

Permalänk
Medlem

Hur kan man vända en IDE kabel fel? hur gammla kablar fick han, 4 år?

det finns en standard idag och den använder sig av en knopp så jag förstår inte hur det kan ha blivit fel.

Det där med moderkortet har jag haft samma problem med, tror det är mitt bios som buggar, mycket konstiga saker händer ibland, skit läskigt.

gj att du fick igång den iaf

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Floppy-abeln var inte någon knopp på.. däremot IDE-kablarna hade det.. iofs så förståd jag hur de kunde vändas fel för vanligtvis ska ju den markerade kabeln sitta mot spänningskabeln på floppyn.. men så var det inte här.

Ja den verkar funka nu iaf.. tror vi... förutom att den låser sig när han stänger av XP... vid sista bilden där...

Visa signatur