Permalänk
Medlem

Konstigt kernel problem!

Hej!

Jag har försökt att kompilera om min kernel (2.4.22) i Slack9.1, för t.ex mitt ljudkort ville inte funka. Så jag drog hem 2.4.22 igen och började göra mina val, och började kompilera.

Jag har säkert gjort detta 4 gånger nu, men samma resultat.
# make dep && make clean && make bzImage

Det är på "make bzImage" som felet kommer.

drivers/input/inputdrv.o(.text+0x8b0): In function `emulate_raw': : undefined reference to `handle_scancode' drivers/input/inputdrv.o(.text+0x8df): In function `emulate_raw': : undefined reference to `handle_scancode' drivers/input/inputdrv.o(.text+0x8ef): In function `emulate_raw': : undefined reference to `handle_scancode' drivers/input/inputdrv.o(.text+0x905): In function `emulate_raw': : undefined reference to `handle_scancode' drivers/input/inputdrv.o(.text+0x924): In function `emulate_raw': : undefined reference to `handle_scancode' drivers/input/inputdrv.o(.text+0x93a): more undefined references to `handle_scancode' follow drivers/input/inputdrv.o(.text+0xa3c): In function `keybdev_event': : undefined reference to `keyboard_tasklet' drivers/input/inputdrv.o(.text+0xa4b): In function `keybdev_event': : undefined reference to `keyboard_tasklet' drivers/input/inputdrv.o(.text+0xae9): In function `keybdev_connect': : undefined reference to `kbd_refresh_leds' drivers/input/inputdrv.o(.text.init+0x61): In function `keybdev_init': : undefined reference to `kbd_ledfunc' drivers/input/inputdrv.o(.text.init+0x6a): In function `keybdev_init': : undefined reference to `kbd_refresh_leds' make: *** [vmlinux] Error 1

Detta får jag, som sagt på make bzImage.

Vad kan vara fel?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

make dep && make clean && make bzImage

kör inte make clean (i alla fall inte mellan dep och bzImage!)
Så här ska du göra:
1. Packa upp kärnan
2. Gå in i katalogen som du packade upp den i och skriv make mrproper
3. Konfigurera sen vad du vill ha med i kärnan (make config/menuconfig/xconfig (välj själv))
4. make dep
5. make bzImage
6. make modules
7. make modules_install

make clean kan du köra till sist (om du vill, men inget måste), den rensar i katalogen vilket kan vara bra om man har ont om utrymme

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

Eller så ger man fan i det så att Make kan skippa det den redan har gjort. Allt detta står förklarat i README. De flesta sätt att kompilera kärnan på som jag har sett är väldigt konstiga, och i det här fallet felaktigt.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Medlem

Jag kör make dep && make clean bzImage modules modules_install, funkar felfritt.. så att det skulle göra något har jag svårt att tro.. eller så har jag haft en väldig tur.. varenda gång jag kompilerat en kernel..

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Verkar som du har rätt filigran!
Har alltid trott att make clean rensade ut ALLT som make hade kört igenom innan, men jag hade visst fel!

Ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg då!

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

make distclean du tänker på kanske?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

tar jxvf linux-2.4.22.tar.bz2
ln -s linux-2.4.22 linux
cd linux
make mrproper
make menuconfig
make dep && make bzImage modules modules_install && cp arch/i368/boot/bzImage /boot/vmlinuz

Permalänk
Medlem

Varför ska man köra make mrproper direkt efter man tarat upp sourcen..? Den är ju redan "nollställd"?

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.