Permalänk

Hur är det med ekonomin och så - eftersom jag antar att du inte kan jobba med särskilt mycket så måste det ju vara svårt att få allt att gå ihop. Får du pengar från egna försäkringar eller något annat ställe? (jag ser det inte som något negativt varifrån du får pengarna - jag är för en hög allmän sjukvård. Men jag är intresserad av hur det funkar rent ekonomiskt om man blir allvarligt sjuk, speciellt när man är så ung som du är).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Han får ju inte den.

vad alla håller på då, han kan ju typ säga att skiten gick sönder så jag kastade den blev så ilsken eller något.
sen är det bara upp på blocket

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hur är det med ekonomin och så - eftersom jag antar att du inte kan jobba med särskilt mycket så måste det ju vara svårt att få allt att gå ihop. Får du pengar från egna försäkringar eller något annat ställe? (jag ser det inte som något negativt varifrån du får pengarna - jag är för en hög allmän sjukvård. Men jag är intresserad av hur det funkar rent ekonomiskt om man blir allvarligt sjuk, speciellt när man är så ung som du är).

Ja det går ihop nätt o jämnt kan man säga.
Sen borgarn kom till makten är ännu mer på kanten till för lite pengar.

Jag är förtidspensionerad och har ju aldrig haft annat än sommarjobb.
Så jag har ju lägsta möjliga pension. Vet inte exakt vad den ligger på.
Men ca 6k i månaden.

Och så får jag bostadsbidrag på ca 3k i månaden.

Men bara man är lite ekonomisk så går det ihop rätt bra ändå.
Brukar ha runt 2000-2500 kvar efter alla räkningar och så.

nästa månad lär inte bli skoj, då det kommer en sjukhusräkning som lär vara ganska saftig.
Men päronen hjälper ofta till med att handla lite mat och så.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du inte att du kommer att kunna skaffa ett jobb någon gång i framtiden?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Hoppas du kommer besegra sjukdomen, håll hoppet uppe även om det ibland känns tungt.

Citat:

Nästa månad lär inte bli skoj, då det kommer en sjukhusräkning som lär vara ganska saftig.

Men du får väl högkostnadsbelopp på sjukvård och mediciner, året kanske har gått så du får börja om från noll igen?

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
vad alla håller på då, han kan ju typ säga att skiten gick sönder så jag kastade den blev så ilsken eller något.
sen är det bara upp på blocket

Då blir han ersättningsskyldig.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Tror du inte att du kommer att kunna skaffa ett jobb någon gång i framtiden?

Svar nej: Då jag är förklarad kronsikt sjuk. Kommer inte att bli i så pass bra skick att jag kommer kunna jobba.
Det är om jag överlever tillräckligt länge för att dom skall uppfinna en ny medicin mot den sortens cancer jag har då.
Jag kommer att bli tillfälligt bätre ett tag, men snart kommer min kropp att vänj sig med att få cellgifter och då blir det värre och värre med tiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Hoppas du kommer besegra sjukdomen, håll hoppet uppe även om det ibland känns tungt.

Men du får väl högkostnadsbelopp på sjukvård och mediciner, året kanske har gått så du får börja om från noll igen?

Jo, men vissa mediciner får man betala delar av ändå.
Och att ligga på sjukhus kostar 80kr om dagen. Vilket iofs inte är mycket med tanke på den service och man får, en patient kostar nog sjukhuset bra mycket mer än så varje dag. Tur att jag bor i Sverige
Hade det inte vart för mitt ex hade jag insjuknat som stundent i USA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Då blir han ersättningsskyldig.

Precis. Jag har fått kvitera ut denna apparaten. Så pajjar den så får jag betala. Om det inte går på hemförsäkringen då.
Kan tänka mig att den inte är gratis precis.

Permalänk
Hedersmedlem

Yo Pale, villket sjukhus är det du ligger på när du är inne? Jag skall bedriva fältstudier på Gävle sjukhus, på onkologen i sommar. Jag överväger att inrikta mig mot terminala patienter innom palliativ vård. Dvs vård i livets slutskeende.
Att klassas som kroniskt sjuk när det är cancer vi pratar om, upphör den botande behandlingen då och övergår till lindrande? Eller har man fortfarande hopp om att du skall kunna bli fri cancern?

Vad för sorts hjälp har du från sjukvården nu? Är det hemtjänst bara eller får du mera hjälp?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Yo Pale, villket sjukhus är det du ligger på när du är inne? Jag skall bedriva fältstudier på Gävle sjukhus, på onkologen i sommar. Jag överväger att inrikta mig mot terminala patienter innom palliativ vård. Dvs vård i livets slutskeende.
Att klassas som kroniskt sjuk när det är cancer vi pratar om, upphör den botande behandlingen då och övergår till lindrande? Eller har man fortfarande hopp om att du skall kunna bli fri cancern?

Vad för sorts hjälp har du från sjukvården nu? Är det hemtjänst bara eller får du mera hjälp?

Jag får behandling på Mälarsjukhuset i Eskilstuna.
När det är någe ingrepp som skall göras är det oftast Uppsala jag blir skickad till.
Skall förmodlingen dit snart och få ett nät inopererat i luftvägen till höger lunga. Då den är er eller mindre tilltäppt. Hoppas på att detta kommer göra min syreupptagning mycket bätre.
Men jag ligger på runt 94 syremättnad utan syrgas nu iaf. Normalt är väl typ 99 för en frisk icke rökare.
Är främst på morgonen jag behöver syrgas, då det har hunnit sammlats en massa släm i luftvägarna.
Är nog mycket psykiskt det hjälper med syrgas oxå, så att man andas lungt.

Jag får lätta med täta kurer med cytostatika, för att hålla tillbaka sjukdomen.
Förhoppningsvis kommer det att dra sig tillbaka ganska mycket ett tag.
Men det finns inge större hopp om att bli frisk. Om jag inte lever så pass länge att någon ny medicin kommer fram. Eller om jag mot förmodan, vilket jag iofs gjort tidigare svarat väldigt bra på olika behandlingar.
Faktiskt efter bara en kur, så kan jag se på utsidan av bröstkorgen att en tumör har börjat bli mindre. Så det verkar iaf som att jag svarar bra på denna behandling.

I hemmet får jag hjälp med diverse medicinska saker. t.ex om jag behöver ta blodprov så kommer en sköterska hem till mig och tar ett par rör, istället för att jag ska behöva åka iväg till sjukhuset.
Eller om jag skulle behöva starkare smärtlindring så kan jag ringa 24/7 så kommer en sköterska eller doktor och hjälper mig med det.
Även om jag skulle behöva dropp eller annat kan jag få det i hemmet.
Detta är bara vid behov.

Någon hemtjänst som typ städar och hjälper mig med mat och så har jag icke.

Sen har jag syrgas och en sjukhus-säng med fjärr så jag kan höjja ryggen och så.
Pga. att jag får lättare att andas när jag inte ligger helt plant.
Dock sover jag i min egna säng så länge jag kan, det är ju skönare.

Om din fråga om terminal/ej botbar cancer så är det nog olika.
Jag har själv valt att jag vill fortsätta få behandling.
Mitt fall har förbryllat de bästa onkologerna, så det är på ren chansning de inledde cytostatikabehandling.
Jag kan när jag vill avsluta cytostatika kurerna och övergå till att bara få smärtlindring och så vidare.

När det gäller äldre patienter som är svårt sjuka skulle de nog inte änns försöka. Säg t.ex en 90åring med lungcancer som utväcklat sig ordentligt, där finns det nog inte mer änn smärtlindning och hjälp med syresättning att göra.

Oj, detta blev ett långt inlägg. Men hoppas att jag svarade någe vettigt iaf. Är bra go i skallen då jag knaprar ganska mycket smärtstillande just nu.

Om inte så är det bara att fråga på.
Och lycka till med studierna och praktiken.
Mycket bra val av inrikting

Permalänk
Medlem

Låter mycket jobbit.

Hör av dig om det är någe du behöver...

Permalänk

Har läst till och från, mår ju dåligt av att höra hur jobbigt du har det =( Men du kan ju skicka ett PM om du vill lira lite css

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

va jobbigt, bra att du svara på cycostatikan iallafall, själv har jag spytt och mått allmänt jävligt hela dagen, legat i fosterställning och skakat i sängen och inte fått så mkt luft heller för allt jävla slemm, vetti faan vad jag har men kul är det inte men nu på kvällen känns det bättre.
antar att jag ändå bara kanske kännt på 1% av det du känner hela tiden när jag haft det som värst idag, du ska ha cred som faan att du står ut.

kunde inte sova eller någonting tills jag tänkte nä nu får det vara nog, nu måste jag spy, steg upp och tog 2 staplande steg, sen kände att det var dax att sprinta för att tillbe porslins guden lite!
nu känner jag mig bara lite konstig i bihålorna samt att mina fötter är iskalla men svettas om dom endå :/

vilka servrar brukar du lira css på, måste bara få min nya dator att ticka på som den ska, men sen kan jag vara med o peppra lite.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Låter som att du ätit någe du inte borde ha stoppat munnen Aka_the_Braf :S
Eller lite vinterkräksjuka kanske?

På måndag börjar jag nästa kur med cellgifter. Men det är bara några timmar på sjukan, sen får jag åka hem igen. Om dom inte planerat in några fler undersökningar. Vet aldrig vad dom hittar på.

Spelar på och administrerar en server som heter Gruvan.
www.gruvan.net för mer info.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Låter som att du ätit någe du inte borde ha stoppat munnen Aka_the_Braf :S
Eller lite vinterkräksjuka kanske?

På måndag börjar jag nästa kur med cellgifter. Men det är bara några timmar på sjukan, sen får jag åka hem igen. Om dom inte planerat in några fler undersökningar. Vet aldrig vad dom hittar på.

Spelar på och administrerar en server som heter Gruvan.
www.gruvan.net för mer info.

tror inte det är kräk sjukan eller nått jag stoppat i munnen, skumt är det iallafall men illamåendet är mer eller mindre borta nu, dock har jag blödit näs blod i typ en timme nu...
jaja jag har iallafall fått igång min nya dator så den rullar på som den ska, det är iallafall ganska skönt.

får du inga piller du kan peta i dig för att lindra/minska cancer tillväxten?

måste försöka sova och njuta lite mer av smaken i munnen av blod som rinner ned i magen "bakvägen" :/

krya på dig riktigt ordentligt nu!

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Citat:

tror inte det är kräk sjukan eller nått jag stoppat i munnen, skumt är det iallafall men illamåendet är mer eller mindre borta nu, dock har jag blödit näs blod i typ en timme nu...
jaja jag har iallafall fått igång min nya dator så den rullar på som den ska, det är iallafall ganska skönt.

får du inga piller du kan peta i dig för att lindra/minska cancer tillväxten?

måste försöka sova och njuta lite mer av smaken i munnen av blod som rinner ned i magen "bakvägen" :/

krya på dig riktigt ordentligt nu!

Nä, inge piller. Det är cellgifterna som tar hand om tillväxten av cancerceller.
Annars äter jag 2 olika morfinliknande preprat och kortison.
Kortisonet hjälper kanke på någe vis tillväxten av cancern. Eller så är det för att dra ner på svullnader och biverkningar från cellgifter.

Nu blir det sängen, upp tidigt imorn och åkat ill sjukan.
Krya på dig!

Permalänk
Medlem

aha, få se om jag stannar hemma från jobbet imorgon fick ca 38.5 graders feber förut idag men nu har det lagt sig. sen så snorar jag ganska rejält.

hoppas cancern dör någon gång, hur mkt cell gifter tål cancern igentligen?

morfin, blir man lagom mysig i skallen på, typ citodon eller kanske starkare?

kortison verkar funger mot det mesta, i allt från hästars ben till svullnader/utslag på huden, har själv lindrat/fått bort elakheter på huden med kortison salva.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Citodon åt jag tidigare. Men de hjälper inte mycket.
Nu får jag oxykonin och oxynorm. Den ena är långverkande och den andra lite snabbare.
Plus alvedon ett par gånger om dagen, det är mer för att boosta de andra medicinerna.

Ja kortison används till mycket. En del som har astma får det att inhallera.
Det finns även typ näst-spray med kortison om man har problem med bihålorna.
Det finns i salvor. Och de som jag får i piller för att lindra biverkningar och dra ner svullnader runt tumörerna.
Används säkert till mycket mer oxå

Nu är jag på sjukan, men den inplanerade cellgiftsbehandlingen blir imorgon istället, inte fått någe klart svar på varför.
Men jag ska träffa en doktor klockan 14, sen åker jag hem igen.
Under tiden ska jag låta några läkarkandidater peta lite på mig...
Någe måste man ju bidra med

Permalänk
Medlem
Citat:

Citodon åt jag tidigare. Men de hjälper inte mycket.
Nu får jag oxykonin och oxynorm. Den ena är långverkande och den andra lite snabbare.
Plus alvedon ett par gånger om dagen, det är mer för att boosta de andra medicinerna.

Ja kortison används till mycket. En del som har astma får det att inhallera.
Det finns även typ näst-spray med kortison om man har problem med bihålorna.
Det finns i salvor. Och de som jag får i piller för att lindra biverkningar och dra ner svullnader runt tumörerna.
Används säkert till mycket mer oxå

Nu är jag på sjukan, men den inplanerade cellgiftsbehandlingen blir imorgon istället, inte fått någe klart svar på varför.
Men jag ska träffa en doktor klockan 14, sen åker jag hem igen.
Under tiden ska jag låta några läkarkandidater peta lite på mig...
Någe måste man ju bidra med

slå dom i ansiktet hårt om dom petar på fel ställen, men damerna kan ju få peta lite extra:).
måste skaffa hem ett lager kortison, verkar ju fungera till allt!

själv är jag hemma från jobbet och mår ganska så risigt, pendlar mellan lite över 37 grader i temp till lite över 39 grader i temp, när jag har 39 brukar jag lägga mig och "svimma" bort 3-4 timmar tills jag vaknar upp lätt utorkad och mkt törstig.
nu har jag kollat på lite trådar om mitt mobo som fastnar i en loop reboot, tråkigt nog verkar det inte finnas en fix, men nu har det fungerat ett tag så ta i trä.

igår måde jag så bra på dagen, körde min enduro och allt(svetsningen i motorn verkar hålla).

nog om mig!

hur mår du då? är det bättre sen cellgifts behandlingen sattes in? känner du dig starkare? har tumören som klämmer igen din ena lunga släppt på trycket lite?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jonas, vad driver dig? Vad får dig att gå vidare när det är svart? I mångt och mycket är du en förebild, sen får du säga vad du vill.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Jonas, vad driver dig? Vad får dig att gå vidare när det är svart? I mångt och mycket är du en förebild, sen får du säga vad du vill.

Mja du, jag är väl en envis jäkel
Men viljan att leva och vetskapen om att det är mycket jag inte genomfört i mitt liv ännu. Och ju längre jag härdar ut ju störra chans har jag väl att dom hittar nya mediciner och behandlingar. Så lite hopp har jag.
Även om det ibland kan kännas förjävligt och som att man bara vill skita i allt.
Men det skulle kännas ganska egoistiskt på någe vis, samtidigt när det känns väldigt jobbigt känns det som att det bara skulle vara rätt att avsluta alla behandlingar.
Men hela tiden så finns där i bakhuvet att "det kan gå"

Träffade min doktor igår. Och han va bra förvånad när jag knallade in i rummet och såg ut som jag gjorde. Han hade räknat med att jag skulle sitta i rullstol och ha syrgas

Permalänk
Medlem
Citat:

Mja du, jag är väl en envis jäkel
Men viljan att leva och vetskapen om att det är mycket jag inte genomfört i mitt liv ännu. Och ju längre jag härdar ut ju störra chans har jag väl att dom hittar nya mediciner och behandlingar. Så lite hopp har jag.
Även om det ibland kan kännas förjävligt och som att man bara vill skita i allt.
Men det skulle kännas ganska egoistiskt på någe vis, samtidigt när det känns väldigt jobbigt känns det som att det bara skulle vara rätt att avsluta alla behandlingar.
Men hela tiden så finns där i bakhuvet att "det kan gå"

Träffade min doktor igår. Och han va bra förvånad när jag knallade in i rummet och såg ut som jag gjorde. Han hade räknat med att jag skulle sitta i rullstol och ha syrgas

bra att du har lite "killer instinkt" som man säger :).

klart att det KAN gå, eftersom att du T.O.M chockade din läkare med att knalla in till honom så kanske det finns en mkt bra risk att du repar dig. glöm inte att du har åldern på din sida! du är ung, stark och en eftertraktad ungkarl! klart det är egoistiskt att vilja dö, MEN det skulle det nog inte vara om du du var en "grönsak" och det inte fanns något som helst hopp för dig. men som tur är behöver du ingen rullstol och kan röra dig fritt så du kommer nog repa dig ska du se! du får spela lite coola spel, ta det lungt, kolla på film, äta gott och mycket, eller gör vad du vill, bara hålla dig inom lagens gränser.

inatt kl 1 satt jag och kollade på FBI files i vinter kläder, trodde jag var bra men började tok darra/frysa okontrollerat. vaknade imorse upp i en vatten säng...av mitt eget svett!
blir det inte bättre imorgon så går jag till läkaren så får de fixa, har dom gjort så jag har fått resistenta bakterier så kommer jag bli arg. förra gången visste dom nämligen inte riktigt va det var dom gav mig bara pennicilin och skickade hem mig. "något med lungorna" sa dom, nåja jag blev ju bättre men det kändes oseriöst på nått sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu var det några månader sedan jag var inne och kollade i tråden och jäklar vad det hade hänt saker!

Men en sak vet jag i alla fall du ger dej inte utan en rejäl fight så låt läkarna kalla cancern för kronisk om dom nu vill det men visa dom att dom har fel nu!

Krya på dej nu, både jag och frugan håller tummarna för dej!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Bor du i Eskilstuna med? Eller bara här på sjukan?

Säg till om du vill ha något som inte är bra på sjukan, sammarbetar med dom lite för att fixa saker som inte funkar, typ nya armar till andingsapparater och liknande. Det är med MDH, skolan.

Jobbar just nu med en som brutit ryggen och soms ka få lite bättre anpassade saker till sitt liv.

Jobba på! Klart som fan du klarar det här!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Bor du i Eskilstuna med? Eller bara här på sjukan?

Säg till om du vill ha något som inte är bra på sjukan, sammarbetar med dom lite för att fixa saker som inte funkar, typ nya armar till andingsapparater och liknande. Det är med MDH, skolan.

Jobbar just nu med en som brutit ryggen och soms ka få lite bättre anpassade saker till sitt liv.

Jobba på! Klart som fan du klarar det här!

Jepp, jag bor bara ett rejält stenkast från sjukan, ser mitt hus från fönstret på den avdelningen jag brukar vara. Onkolog/hematolog.

Just nu slipper jag sjukan ganska mycket.
Imorn blir det ett par timmar. Ska in och få cellgifter, tar väl en 1timma för påsen att rinna in. Sen får jag åka hem igen.

Har fått ASIH (avanserad sjukvård i hemmet)
Så alla blodprover tar de här hemma, om jag behöver mer smärtstillande eller om jag känner mig dålig eller på någe vis behöver en läkare eller sköterska så är det bara att slå en signal. Dom är igång 24/7.

Men säger dom klockan 10, så brukar dom mena minst två timmar senare....
Alltid är doktorer försenare och avdelningarna är väldigt ofta underbemannade.

Men annars är det en jäkla fin avdelning. Det ända jag saknar är öppet wlan
Men det ser iaf inte ut som att man åkt 50år tillbaka i tiden som det gör på vissa avdelningar

Permalänk
Medlem

Fan Pale, House borde finnas på riktigt tycker man.

Permalänk
Medlem
Citat:

måste skaffa hem ett lager kortison, verkar ju fungera till allt!

He he, kortison är inget man ska käka som godis, det har rätt tråkiga biverkningar vid långa behandlingar:

Citat:

[...]Vid långtidsbehandling uppträder ofta viktökning och viss svullnadskänsla som orsakas av att vätska binds i vävnaderna.

Kroppens ämnesomsättning påverkas negativt så att blodsockernivåerna stiger, vilket kan leda till diabetes. Hud och blodkärl blir så sköra att lätta vardagliga törnar ger blåmärken. Dålig sårläkning, ökad benskörhet och ökad infektionskänslighet samt minskad muskelmassa är andra exempel på oönskade systemeffekter av kortisontabletter[...]

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem

Tjenare igen Pale,

Hur går det och hur mår du? Uppdatera oss. Vi är måga som följer dig och hejjar på. Håll gärna tråden uppdaterad om du orkar.

Permalänk
Medlem

hur mås det?

någon bättring?

Visa signatur

Permalänk

vilken tråd. men jag håller tummarna för dig!

såg en kompis farsa dö av hjärntumör i hjärnan. o sen fikc han metastaser o dog för 2 årsen tror jag. blev 45 årr gammal. han gick om krirng som en zombie typ dom sista månaderna han hade kvar dokc så tryckte tumörern på minnena och ibland såg han inget på ena ögat. + hade svår balans. han kunde knappt minnas sin egna son han fick vård och hade det bra in till det sista. men nog pratat om han.

Permalänk
Medlem

min polares farsa dog i lungcanser han var bara 13 år, altså min polare då. han har inte riktigt kommit över det än idag(han är 24år). kanske man aldrig riktigt gör antar jag.

Visa signatur