Permalänk
SpelClockers

Bygga mini Kylskåp!

Nu är det så här att jag tänkte bygga ett mini kylskåp som jag ska ha med mig till DHW´03.
Så jag har några frågor:

1. Hur tycker du att jag ska bygga?
2. Vad ská jag använda för matrial till själva lådan?
3. Vart kan man köpa sakerna?
4. Måste man löda? (är sunkig på sånt)
5. Vad ska jag kyla med? (tror man använder vanliga fläktar, något mer?)
6.Har en ide om att bygga in den i datorn, men det kanske blir kondens, men om man sätter en metal bit runt om den tror du att det håller ute kondensen?

det var allt!

tack på förhand!

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

kyll med pelitier (eller hur det stavas). jag kan inget om sånna men dom lär va bra.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

2.Frigolit eller nått annat som håller kyla.
4. Förmodligen (Annars kan du snurra kablar )
5. Fläkt>Fläns>Peltier -->> Kylskåp

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
SpelClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluekiwi
4. Förmodligen (Annars kan du snurra kablar )
5. Fläkt>Fläns>Peltier -->> Kylskåp

vad ska jag löda da?

Fläkt>Fläns>Peltier?
vad är en peliter, och vad ska man använda för Fläns?

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

Re: Bygga mini Kylskåp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xurra
Nu är det så här att jag tänkte bygga ett mini kylskåp som jag ska ha med mig till DHW´03.
Så jag har några frågor:

1. Hur tycker du att jag ska bygga?
2. Vad ská jag använda för matrial till själva lådan?
3. Vart kan man köpa sakerna?
4. Måste man löda? (är sunkig på sånt)
5. Vad ska jag kyla med? (tror man använder vanliga fläktar, något mer?)
6.Har en ide om att bygga in den i datorn, men det kanske blir kondens, men om man sätter en metal bit runt om den tror du att det håller ute kondensen?

det var allt!

tack på förhand!

Jag har själv byggt en minikyl så jag har lite erfarenhet av det

1. Jag tycker att du ska bygga en kub av plywood sen skära ut skivor av frigolit som du stoppar ner i kuben.

2. Matrialet tycker jag ska vara plywood och isoleringen frigolit

3. Peltier köpte jag på www.overclockers.se Frigolit kan du köpa på bygg varuhus t.ex bauhaus. Kylflänsar köper du i någon datorbutik eller biltema,clasohlson,kjell & company.

4. Nej du kan använda sockerbitar till alla sladdar om du nu vill det, men jag tycker att du ändå ska löda

5.Kyl peltiern med en vanlig cpu kylare ( en bra en , och med bra kylpasta )

6. Vet inget om kondens eller så , men det är mycket roligare om kylen är självständig

Ska se om jag hittar bilderna på min kyl nånstans

Permalänk
SpelClockers

okej, fick svar på mina frågor, men har en fråga till, vad ska jag löda da? kablar till fläkten? aja som du ser kan jag inget om sånt här

BTW, bilder på ditt skulle vara fint !

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Citat:

vad ska jag löda da?

Fläkt>Fläns>Peltier?
vad är en peliter, och vad ska man använda för Fläns?

en peltier är en mycket smart uppfinning.. det är en liten grej som flyttar värme från ena sidan till den andra.. och flyttar bort så mycket värme att den ena sidan blir mycket kall...
om du bara har fläktar kan du ju lika gärna ha de du ska kyla på bordet..

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk
Medlem

Jag och Stibbe har en hemmagjord kyl...

det är en gammal organlåda.. asså en stor frigolit låda...
fläkt + stor fläns i lådan - sen 80W peltier imellan - sen vattenblock + pump och radiator

det fungerade rättså hyfsat.. men va rättså klumpigt tyvär.. =/

Permalänk
Permalänk
Medlem

hur stor dissipation area behöver man för att kyla en 80w peltier om luftströmen är 35-40cfm?

Permalänk
SpelClockers

hadde tänkt detta:

Peliter:
http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_...

Fläkt:
http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=23_...

Fläns:
Vet inte vad jag ska köpa ngt förslag?

ser det bra ut?

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

Sök! Finns typ 10 trådar!

Permalänk
Medlem

Hmm.. Har funderat på det där.
Om man bygger en låda i koppar, en ganska liten.
Sätter fast en peltier med kylpasta på kopparlådan.
Man isolerar lådan med frigolit och sedan plywood runtomkring.
Nåt sånt...

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

så här byggde jag min:
bygg en kub utan botten och lock av frigolit och se till att det är helt tätt, såga till en plywood-skiva som baksida och såga ett hål på 4x4cm till peltiern i plywoodskivan.
eftersom peltiern är så tunn så får du ha ett mellanlägg mellan kylaren och peltiern, jag mailade till metallvaruhuset och bad om en bit på 4x4x1cm och fick den gratis(!)
sen skaffar du en bra CPU-kylare som du sätter utanpå för att kyla peltiern.
sen skaffar du en fläns att sätta på insidan, hur stor fläns du ska ha beror på storleken på kylen, men jag hittade en fläns hemma från en förstärkare som täckte hela skivan, men du kan använda en hårddiskkylare.
sen rekommenderar jag att du skaffar en liten fläkt att ha på insidan för att luftan ska cirkulera, om du gör det så kommer det att gå MYCKET fortare att få ner temperaturen.
det ända du behöver löda är typ en sladd för att fästa fläkt och peltier på 12V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanW
Hmm.. Har funderat på det där.
Om man bygger en låda i koppar, en ganska liten.
Sätter fast en peltier med kylpasta på kopparlådan.
Man isolerar lådan med frigolit och sedan plywood runtomkring.
Nåt sånt...

skulle väll gå, mån tänk på att du måste kyla peltierns varma sida, det är itne bara att packa in den....

vill man ha en effektiv kylning på insidan så kan man klä insidan av kuben med aluminium så fungerar hela lådan som en fläns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ungen
skulle väll gå, mån tänk på att du måste kyla peltierns varma sida, det är itne bara att packa in den....

vill man ha en effektiv kylning på insidan så kan man klä insidan av kuben med aluminium så fungerar hela lådan som en fläns.

Jo man sågar givtvis upp ett hål för kylningen.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte ur du kan vara rädd för kondens om du bara ska kyla med fläkt. Har du någonsin sätt något fläkt-kylt bilda kondens?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ungen
om du ska ha med den på DH så får du tänka på att man högst får förbruka 250W och om du kör peltiern på 15,2 volt så drar den 1216W + dator, på 12V drar den lite mindre, men........

eh.. 1.2KW .. troligt? ;:P ..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag förstår inte ur du kan vara rädd för kondens om du bara ska kyla med fläkt. Har du någonsin sätt något fläkt-kylt bilda kondens?

Men..

Det blir ju kondens eftersom peltierelementet kyler ner under rumstemperatur!

Att det sitter en fläkt på andra sidan har ingen roll i det sammanhanget..

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
eh.. 1.2KW .. troligt? ;:P ..

menar 121,6... då blev det viss inte så mycket som jag tänkte ändå =P
då kan det ju gå att ta med den...

kondens kommer det att bli inuti kylen för dig, eftersom det är kallare än rumstemp och när ud öppnar dörren så kyls varmluften -> kondens
på utsidan så kommer den istället att bli väldigt varm, så det blir då inte någon kondens på kylens utsida

Permalänk

Bygg först en låda i typ MDF, måla den snyggt och sätt på gånggärn och sånt så det blir en komplett låda. Sen in med frigolit på alla sidor och kanter, blir lättare att fixa sånt när man har lådan klar.
Sen måla utsidan i någon fin färg så borde det bli bra...
Och såklart, glöm inte hålen för fläkt och sånt bak på kylen, det ju en bra grej om du vill att det ska bli kallt...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
SpelClockers

okej! , fan gött med kall JOLT på DH :p!

har några mer frågor!
1. Hur tjock ska frogoliten vara?
2.Det ska vell vara så att Fläkten blåser på Kyl flänsen, och då blir flänsen kall, men sen då, vad ska jag med Pelitern till?
3. Vad ska jag köpa för fläns? URL? gärna på overclockers.se!
4. Någon som har en ritning man kan kolla på?

Det var allt (tror jag )

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Citat:

okej! , fan gött med kall JOLT på DH :p!

har några mer frågor!
1. Hur tjock ska frogoliten vara?
2.Det ska vell vara så att Fläkten blåser på Kyl flänsen, och då blir flänsen kall, men sen då, vad ska jag med Pelitern till?
3. Vad ska jag köpa för fläns? URL? gärna på overclockers.se!
4. Någon som har en ritning man kan kolla på?

Det var allt (tror jag )

Regel #1. En fläkt KYLER inte. Den flyttar luft, thats it. Dock upplever man en kyleffekt, men kallare i sig blir det inte.

Du sätter kylfläns på båda sidorna, och drar igång pelten. på den sida som vill ska bli varm (alltså den andra sidan som borde bli kall) så sätter du fläkten. (kolla också på markeringen på pelten)
Det som händer är att den värme som finns på den "kalla" sidan på pelten flyttas över till andra sidan, och där behöver du fläkten för att kyla.
Men du kan även ha en fläkt inne i kylen som blåser innåt för att få den svala luften som bildas vid kylflänsen att cirkulera bättre. men detta behövs inte.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |

Permalänk
Medlem

miptex har skrivit en bra guide på att bygga en minikyl här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=92032...
där har du all info och bilder som du behöer veta.

Permalänk
Medlem

tjaaa....

vill oxå bygga ett!!!

funderar på att göra ett i plexi man gör 2 kuber fast utan ena sidan på

sätter avstånd i plexi eller gummi

så du får en "termos vägg" ochg gör en dubbel lucka.
kylningen kan man eventuellt göra av 2 kylflänsar som man sätter ihop "rygg mot rygg"
gör hål i ena sidan och vinklar en fläkt så den blåser på flänset
då kan man kyladeerinne utan att ha en öppen luck + att kondenset stannar i mellan skiktet

Visa signatur

Stationära - Intell Pentium 4 2.4ghz @ 3600mhz - Cooling/H2o - x800Pro - 2048DDr - /\ - Notebook (Nx7010 Upgraderad) - Intell centrino 1.6ghz - Ati radeon 9700pro 128mb Delat - 2048 ddr - Dvd burner - Wide screen - /\ - Server - AMD Athlon64 Newcastle 3000+ @ 2200mhz - 1024ddr - 3x 200gb Hdd 1x 40gb Hdd -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quixir
tjaaa....

vill oxå bygga ett!!!

funderar på att göra ett i plexi man gör 2 kuber fast utan ena sidan på

sätter avstånd i plexi eller gummi

så du får en "termos vägg" ochg gör en dubbel lucka.
kylningen kan man eventuellt göra av 2 kylflänsar som man sätter ihop "rygg mot rygg"
gör hål i ena sidan och vinklar en fläkt så den blåser på flänset
då kan man kyladeerinne utan att ha en öppen luck + att kondenset stannar i mellan skiktet

Kan du rita upp det eller nåt, jag fatta inte så mycket om jag ska va ärlig

Visa signatur