Problem i Macromedia Flash 5.0

Permalänk
Medlem

Problem i Macromedia Flash 5.0

Hej Sweclockare och Flash kunniga, Tänker ladda upp FLA filen då jag kommer hem ifall någon behöver titta där för att ordna en lösning på mitt problem.

Problem:
Allt ligger i filmklipp med ursprung från Orginal Timeline.
Skapat ett menysystem, som "fadar" in från vänster, och har undermenyer som rullar ut då de blir kickade på.

Problemet kommer då länkningen av undermenyerna började med hjälp av Flash egna Actionscript. Då man ber den

on (release) { gotoAndPlay ("slag", 1); }

Jag har lagt till Scener med matchande namn och lagt till allt jag skall ha gjort, men den går inte till dem, den byter inte scen över huvudtaget. Jag har ingen tänkbar lösning på problemet gällande scener men min lärare gav mig en lösning; Skapa flera .sfx filer och länka dem via action scritp loadmovie. Men personligen tycker jag att detta är en väldigt oproffsig lösning då den inte fungerar med ett större projekt med många länkar.

Något förslag? Behöver du se FLA fil? Eller liknande skriv e-post i tråden så skickar jag den gärna vida E-post till dig/er.

Har deadline på Tisdag 2/12 och pga. Är det lite stress. Men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

//
Ch.

Edit: Jag hoppas att jag lagt tråden i rätt form. Har ni något bra flashforum så får ni gärna tipsa om det så jag även där kankse kan ställe min fråga.

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...

Permalänk
Medlem

Ligger knappen i ett movieclip? Isf ska du skriva _root.gotoAndPlay("slag", 1); (alltså _root framför funtionen). Funkar det om du lägger raden i en frame i timelinen istället? Annars är något annat fel.

Något du alternativt kan göra är att ge frames labels, och referera till dem istället, alltså
_root.gotoAndPlay("label_till_första_framen_i_andra_scenen");

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Ligger knappen i ett movieclip? Isf ska du skriva _root.gotoAndPlay("slag", 1); (alltså _root framför funtionen). Funkar det om du lägger raden i en frame i timelinen istället? Annars är något annat fel.

Något du alternativt kan göra är att ge frames labels, och referera till dem istället, alltså
_root.gotoAndPlay("label_till_första_framen_i_andra_scenen");

Tack för ditt svar. Jag testade med

on (release) { _root.gotoAndPlay ("slag", 1); }

Men det gjorde ingen nytta, den vägrade helt enkelt att byta scen.

Hur du menar med label har jag ingen anning om. Du får gärna förklara mer. Men hittintills så tackar jag för din hjälp.

Kan även säga att knappen som skall klickas på ligger så här: Timeline > Meny (mc) > Undermeny(mc) > Knapp.
MC = Movie Clip

Kan även säga att jag har fått en lösning som gör det tekniskt möjligt att fortsätta med detta arbete, men det är en lösning som jag inte köper. Att jag skall spara ut seperata filmer för varje knapp och sedan använda mig av loadmoive. Detta tycker jag värkar värdelöst eftersom det blir en del Filer att hålla koll på.

Visa signatur

. Jag .
.. Hon ..
... Vi ...