Permalänk
Medlem

Shuttle SilentX agg testat

Jag tar mig friheten att klistra in ett inlägg från Sudhian-forumet där en svensk snubbe fick sitt aggregat idag. Detta är vad han har att säga:

"Hi folks!

I ordered my psu from JME after seeing this thread yeasterday. Got it delivered today and installed it (next day business delivery).

My Setup:
SB75G2 P4 3.0
Corsair TWINX1024-4000 1Gb (2x512MB)
Hercules 9600 (pulled fan)
Seagate 7.7200 120GB SATA
Maxtor Max Plus 250GB SATA

When I recieved my Shuttle box a few weeks back, it was LOUD. It was so loud I was about to return the little bugger. Apart from the ICE fan thingy, the PSU was horrible. Besides being absurdly loud, it whined and buzzed when scrolling mouse etc. I suspect my psu was a defect item...

Anywayz, I've replaced the PSU with the new SilentX one and it is so quiet. Also it seems to deliver power more evenly and seems to have no problem with my setup. All in all, I'm very happy. It is strange that Shuttle didn't bundle this PSU with the new SB75G2 model as it is the top of the line... It cost me 80€.

I would also like to warn about purchasing Maxtor drives. My drive runs about 6C hotter than my Seagate drive at idle (browsing)! When pushed, the drive gets really really hot. Don't put this drive in an SFF!

I will upgrade my ICE fan (current PAPST 8412N-2GL purchased during xmas holidays...) probably to a noiseblocker S3, but I'm unsure atm. I do have an Enermax (1000~3000RPM 22~40CFM 14~33dB) which I hope my PSU/MB can handle. I'll try it out now

/jaf"

Låter mycket positivt tycker jag. Jag hoppas få mitt imorgon men en mer realistisk gissning är måndag.

Permalänk
Medlem

japp verkar shyst, har själv också letat efter detta agg men inte hittat i sverige innan, så nu la jag en order. nån gång nästa vecka får man väll hoppas på att det kommer ett litet paket :).

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Nu sitter nya aggregatet i lådan. Det blev tyst må jag säga! Det blev så tyst att jag genast började irritera mig på orginal I.C.E-fläkten och grafikkortsfläktarna Förutom att det blev tyst så försvann också dom irriterande "buzzz-ljuden" som hördes så fort hårddisken rörde på sig eller cpun behövde arbeta. Helt fantastiskt att detta nu är borta.

Jag kan inte annat än rekommendera ALLA Shuttle XPC-ägare att införskaffa sig det nya aggregatet!

Permalänk

Låter lovande.. Får min shuttle nästa vecka en SN45G får höra då först hur mcyke 200Watts agget låter... Och om de orkar driva grejerna ja ska köra

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tonka/lonka
Låter lovande.. Får min shuttle nästa vecka en SN45G får höra då först hur mcyke 200Watts agget låter... Och om de orkar driva grejerna ja ska köra

Dom orkar mycket mer än vad man tror, det går inte jämföra med en "vanlig" dator för då hade en ShuttleXPC knappt startat upp

Permalänk
Medlem

Nico: du har inte tillgång till en dB-mätare? Vore intressant och se skillnaden intill, framför och en bit ifrån burken!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Nico: du har inte tillgång till en dB-mätare? Vore intressant och se skillnaden intill, framför och en bit ifrån burken!

Tyvärr, har inget sånt Men om jag säger så här, jag hör inte aggregatet längre utan endast dom övriga fläktar i lådan som flyttar luft. Det andra aggregatet hördes in i nästa rum! Jag vet inte om det var mitt aggregat som var speciellt dåligt men vad jag sett i recensioner och i olika SFF-forum så låter dom flesta 220V-aggregaten så.

Permalänk
Medlem

Tips om du aac_ripper vill läsa om db-skillnader. Shuttle ST61G4 XPC har 250 agget från början och artikeln jämför det nya nätaggregatet och dess ljudnivå mot 75/65-G2 maskinerna:

http://www.sfftech.com/showdocs.cfm?aid=466&pid=1719

Jag har en 65G2 med 220v-aggregatet, precis som Nicos så låter min maskin gräsligt. Får 250:an förhoppningsvis imorgon.

Permalänk
Medlem

Har nu mitt efterlängtade Silent X aggregat i min låda, men tystare vet jag ju inte om det blev. Låter mycket ännu. Har dock orginalfläkten kvar i lådan och en fläkt på mitt ati radeon 8500 grafikkort.

Ngn som vet ngn riktigt tyst 80mm fläkt. Har en papst redan oxå, men den har en termistor på kablarna..... *suck*

Visa signatur

Mvh
Minder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweripa
Tips om du aac_ripper vill läsa om db-skillnader. Shuttle ST61G4 XPC har 250 agget från början och artikeln jämför det nya nätaggregatet och dess ljudnivå mot 75/65-G2 maskinerna:

http://www.sfftech.com/showdocs.cfm?aid=466&pid=1719

Jag har en 65G2 med 220v-aggregatet, precis som Nicos så låter min maskin gräsligt. Får 250:an förhoppningsvis imorgon.

Tackar

Visa signatur

Permalänk

Fivk min SN45G igår och tycker inte 200watts agget låter mycke alls men däremot heatpipe fläkten väsnas en hel del

Visa signatur

Ryzen 5900x I Arctic Liquid Freezer III I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Lian Li O11 Vision I

Permalänk
Medlem

Prova Zalman passiv kylare. Kostar en slant men du har garanterat inget ljud från den.

Fler Shuttle Silent X nätdelar kommer nästa vecka hoppas vi. Tyvärr firar kineserna nyår vilket innebär lite leveransproblem de närmaste två veckorna. De stänger allt helt då!

Visa signatur

JME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JME_DATA
Prova Zalman passiv kylare. Kostar en slant men du har garanterat inget ljud från den.

Fler Shuttle Silent X nätdelar kommer nästa vecka hoppas vi.

Hur menas? Zalman fläns istället för heatpipe kylaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fler Shuttle Silent X nätdelar kommer nästa vecka hoppas vi. Tyvärr firar kineserna nyår vilket innebär lite leveransproblem de närmaste två veckorna. De stänger allt helt då!

Ursäkta, måste bara fråga. Jobbar du på JME Data?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minder
Har nu mitt efterlängtade Silent X aggregat i min låda, men tystare vet jag ju inte om det blev. Låter mycket ännu. Har dock orginalfläkten kvar i lådan och en fläkt på mitt ati radeon 8500 grafikkort.

Ngn som vet ngn riktigt tyst 80mm fläkt. Har en papst redan oxå, men den har en termistor på kablarna..... *suck*

Och du placerade dig på detta forum om du inte kan ta bort den där termisistorn?

Klipp bort. Tvinna ihop kablarna och lite eltejp runt...

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Citat:

Har zalman gjort nåån passiv proseccor kylare som får plats i en shuttle? menar du möjligtvis denna??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej vi pratade om passiv grafikkortskylare. Zalman ZM80C.

Skall du ha en passiv CPU-kylare till P4 är det en HeatlaneZen NCU-1000. Funkar upp till 2,8Ghz. Vi har långtidstestat en dator med denna som skulle iväg för datortest. Funkar bra. Har en vätska i mittenblocket som transporterar bort värmen.

Visa signatur

JME

Permalänk
Medlem

Nej vi pratade om passiv grafikkortskylare. Zalman ZM80C.

Skall du ha en passiv CPU-kylare till P4 är det en HeatlaneZen NCU-1000. Funkar upp till 2,8Ghz. Vi har långtidstestat en dator med denna som skulle iväg för datortest. Funkar bra. Har en vätska i mittenblocket som transporterar bort värmen.

Visa signatur

JME

Permalänk

Okej sån har ja redan hehe.. Och jag kör AMD så ja får väll byta ut fläkten eller nått då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bytt ut mitt 220 aggregat mot det nya 250 silentx i min 65G2. Lägre ljudvolym blev det och missljudet vid musscrollning försvann. Men det är fortfarande PSU:n som låter mest i min burk. Kan det verkligen skilja så mycket mellan aggregaten? Aggregatet är betydligt tystare i början men blir ljudligare efter en tid. Trots att temperaturen ligger på måttliga 44 C.

- Kan aggregatet tro att det är ännu varmare, därav max-hastighet? Jag läser av temp (44C) i Speedfan.

Tips mottages mycket tacksamt.

Permalänk
Medlem

Fick min Shuttle igår och tycker inte den låter så mycket. Det som väsnas i den är väl den lånade hårddisken...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående ljudnivån så verkar det skilja från burk till burk och hur mycket det tidigare aggregatet väsnades. I min blev det verkligen skillnad som natt och dag. Det som hörs nu är bara lite luft som flyttas. Jag hör fortfarande I.C.E fläkten men det är lågt, det som "väsnas" mest är fläktarna på mitt grafikkort. Som tur är kan man reglera hastigheten på dom men just nu väntar jag med det eftersom det måste göras genom Asus SmartDoctor. Det programmet buggar en hel del för tillfället men det kommer en ny version inom 2 veckor och då kommer här bli väldigt tyst

Permalänk
Medlem

Är det nån mening att sätta dämpmatta på insidan av "huven"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika typer av dämpmattor. Tex, Magic Fleece som består av konstfiber som jobbar med att låta ljudet från komponenterna passera genom mattan. Nackdel är att ljudet omvandlas till värme efter det passerat mattan och man tar inte bort så mycket av väggarnas vibrationer.

Sedan har vi Trolleflex mattan som är mer som en matta av gjord av fiber och tjära. Denna passerar inte mycket av ljudet genom den är mer massiv och tätare. Istället dämpar den väggarma man klär så att de inte fortplantar ljudet innefrån till att komma ut. Väggarna blir ju som stora plåtmembran annars som t o m kan förstärka ljuder innefrån lådan om de kommer i Svängning. Trolleflex är riktigt jäkla bra. Ursäkta svärordet.

Vi har byggt många testdatorer för att få fram en tyst dator. De kriterier vi anser vara viktiga är:

- Stabil låda gärna med lucka framför 5,25 platserna som kan kläs på insidan. En Chieftec eller en Superpower är bra lådor att bygga på. Aluminumlådor kan skapa oönskade resonanser och är inte fullt så lämpliga om de inte är gjorda i extremt tjock aluminium som Superpower Alucase.
- Nätdel Skall helst vara en med PAPST. Type en Noice Control nätdel. Men Seasonic med 120 mm fläkt ligger inte långt ifrån i ljudivå och är ett riktigt värdigt alternativ.
- Moderkort. Skall inte ha några småfläktar. Bara kylflänsar på chipseten
- Grafikkort måste ha en passiv kylare utan fläkt typ Zalman Heatpipe eller liknande.
- Minne. Sätt en minneskylare på dem för att utöka kylarean. Inget måste, men är man petig.
- Hårddisk. Seagate är de diskar som vi föredrar. Otroligt tysta. Montera den i en Novibes gummisnodd-vagga för att få bort kontakten med chassit. det gör en hel del.
- Processor. Intel är nästan ett måste. AMD ger för mycket värme och det är mycket svårt att hitta en tyst kylare som inte kostar skjortan till AMD. Till Intel Finns Heatlane, en jättepassiv kylfläns somm klarar upp till 2,8GHz eller Noice Control fläktar.
- Extra fläktar i datorn. Har du satsat på en stor luftig låda som nämnts ovan bör du unvika extrafläktar. Om du måste ha fläktar, satsa på Papst och så stor dimension som möjligt. 120 mm om det går som går sakta. De är väldigt tysta.
- Optiska enheter CD-ROM m.m. Finns inga riktigt tysta enheter. Lägg inte ner tid på det. Det är inget som skall stå och snurra hela tiden ändå.

- Dämpmaterial. Till sist, om du valt allt ovanstående och sedan monterar i Trollflex tystare i datorn kan jag garantera att datorn blir så tyst att du måste sätta örat tätt inttill för att höra att den är igång (utom om optisk enhet snurrar). På baksidan vid nätdelen!!

Visa signatur

JME

Permalänk

Nån som har bytt ut sitt 200Watts mot SilentX agget 250 och om dte är mycke skillnad på ljudnivån.. Dom ja har sert hitills har bytt från 220 till 250

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JME_DATA:

Har ni testat om Trolleflex får plats i en Shuttle? Hur påverkas temperaturen i en sådan pass liten låda? Är sugen på att göra min burk tystare.

Permalänk
Medlem

får silentx plats i en shuttle SB51G? vore kul med lite extra kräm och ett tystare aggregat.
Tar JMEDATA in dessa aggregaten? har ju Helsingborgsbutiken bara en liten bit härifrån=)

Permalänk
Medlem

TubBoy: Är inte alla Shuttle modeller fram till idag byggda enligt samma mått?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
får silentx plats i en shuttle SB51G? vore kul med lite extra kräm och ett tystare aggregat.
Tar JMEDATA in dessa aggregaten? har ju Helsingborgsbutiken bara en liten bit härifrån=)

Svar ja och ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
TubBoy: Är inte alla Shuttle modeller fram till idag byggda enligt samma mått?

Jopp, det är dem.

Permalänk
Medlem

Undrar ifall SilentX låter nå tystare än 200W aggen som följer med SN45G? Tycker inte mitt låter så farligt men man säger ju inte nej till ännu tystare.