Hjälp mig med min ljudinställning !!??

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med min ljudinställning !!??

Hej!

Jag har ett EpoX +8RDA rev 2.1 moderkort och använder mig utav soundstorm (det inbyggda ljudkortet)

Jag får ett problem.
När jag spelar nått spel, så efter ett tag när jag lyssnar på mp3 (använder mig av winamp) eller när jag snackar i ventrilo. Så brusar ljudet och man hör knappt något. Jag har sett dom andra trådarna om detta, och ska nog testa på att avaktivera APIC, rätta mig om det är fel.
Ni som har fått bort ert brus/knastrande etc.
Hur gjorde ni?! Hjälp till alla oss andra som inte fått bort det.

Men här kommer det mest störande problemet.
Ni vet Pc högtalarn, som sitter längst ner på de flesta burkarna.
Istället för att den piper eller som den brukar när nått är fel, så piper det som ff****n i mina hörlurar, tror nästan jag blir döv.
Nu senast testade jag att avaktivera AC97 saker via bios, men då funkade ingen ljud. Men då började Pc högtalarn att pipa.
Jag undrar vad jag kan göra så att det ENBART piper från pc högtalarn och inte i mina hörlurar.
SNÄLLA HJÄLP MIG!!

Visa signatur

Ojjjiieee!

Permalänk

Re: Hjälp mig med min ljudinställning !!??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wZor
Hej!

Jag har ett EpoX +8RDA rev 2.1 moderkort och använder mig utav soundstorm (det inbyggda ljudkortet)

Jag får ett problem.
När jag spelar nått spel, så efter ett tag när jag lyssnar på mp3 (använder mig av winamp) eller när jag snackar i ventrilo. Så brusar ljudet och man hör knappt något. Jag har sett dom andra trådarna om detta, och ska nog testa på att avaktivera APIC, rätta mig om det är fel.
Ni som har fått bort ert brus/knastrande etc.
Hur gjorde ni?! Hjälp till alla oss andra som inte fått bort det.

Men här kommer det mest störande problemet.
Ni vet Pc högtalarn, som sitter längst ner på de flesta burkarna.
Istället för att den piper eller som den brukar när nått är fel, så piper det som ff****n i mina hörlurar, tror nästan jag blir döv.
Nu senast testade jag att avaktivera AC97 saker via bios, men då funkade ingen ljud. Men då började Pc högtalarn att pipa.
Jag undrar vad jag kan göra så att det ENBART piper från pc högtalarn och inte i mina hörlurar.
SNÄLLA HJÄLP MIG!!

När det gäller brus kan man testa att dra upp master volume på max och sen dra ner wave nästan i botten, brus kan bero på många saker, störande magentfält ( nån fläkt tex ) , du har inget jordat uttag i väggen, "northbridge" kan bli för varm ( vet inte hur det ser ut på +8rda ), moderkortet är paj.....

När det gäller pc högtalarn, är du säker på att du stoppat i kontakten rätt i moderkortet ?

Du kan ju också kolla in epox sektion på amdmb.com ,det kanske är ett vanligt problem med brus för de korten....

Permalänk
Medlem

Jasgripen: snarare southbridge som kan bli för varm, det är den som hanterar Soundstorm.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jo jag har suttit det rätt, pchögtalar kabeln.
Skrev ju att när jag disablade mitt ljudkort via bios, då började pchögtalarn fungera. (asså piper när det blir nått fel etc.

Någon som vet hur man kan åtgärda mina problem korrekt?

Visa signatur

Ojjjiieee!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimBow
Jasgripen: snarare southbridge som kan bli för varm, det är den som hanterar Soundstorm.

Sorry, fel av mej ber om ursäkt

Wzor, om problemet med brus uppstår efter att datorn gått ett tag så är det nog överhettning, testa att köra utan chassit isåfall och se om det hjälper.

Det där med pchögtalarn förstår jag inte riktigt, du har ett konstant pip i lurarna, som uppstod helt plöttsligt ?

Jag antar att du har senaste drivrutinerna och bios till moderkortet, har du testat att bara restetta cmos ?