Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Det är lyckad marknadsföring från Apples sida. Vil man vara lite über så använder man mac. Att arkitekter kör SAAB betyder inte att det är den bästa bilen...

Använer OS X varje dag och det går minsann att krasha det. Nu så krashar varken OS X eller XP så ofta eftersom mina datorer står på flera veckor i sträck. Dessutom så har jag märkt att Apples version av användarvänlighet = antagandet om att användarna är idioter så vi måste ge dem så få alternativ som möjligt. En musknapp istället för två etc... Jämför Nero med Toast.

Kan iofs avrunda med att jag gillar OS X och att det aldrig är strul med hårdvara o mjukvara. Skiten funkar. Men det ursäktar inte att Apple säljer sunkiga datorer till överpris.

De är ju knappast sunkiga. Då skulle inte film och musikindustrin använda dem.

Pc maskinerna är ju sunkiga då allt hänger på snabbhet och inte på stabilitet.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt motiveringen att pc burkar krachar jämt och ständigt. tycker win2k och nu xp har bliviet mer än tillräckligt stabila och om man lyckas kracha dem måste man ha ansträngt sig, för under normalt bruk så händer det knappast.
tyckte förövrigt om snubben som skrev att macens användarvänlighet bygger på att alla användare är dumma och måste ha det enkelt och strömlinjeformat istället för mer valmöjligheter, lägg därtill ett "flashigt" skal på operativsystemet så är det inte så konstigt att folk som inte bryr sig om datorer förutom till att göra vissa uppgifter på dem tycker de är bra.

men pris/prestanda har de aldrig varit bra på men det här var till och med lågt med tanke på att det var apple, var ju riktigt dyrt....

Permalänk
Avstängd

Vad gör folk gör med sina datorer?

Har aldrig stabilitetsproblem med min nuvarande rigg.
Att Apple säljer långsamma datorer till överpris med idiotförklarande OS gör väl inte att det blir bättre kvalitéet för det?

Skulle SAAB byta prisklass till miljonklassen, och byta motorer till max 170Hk. Och sen satsa lite på design och reklam, skulle dom inte få bättre kvalitéet för det.

Permalänk
Medlem

Få in en dator med samma prestanda i en vanlig skärm du så ska du se att det inte är så lätt. Och är det inte lätt så blir det dyrt.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha min dator i skärmen eller under den. Om det vore en optimal lösning så borde väl G5:orna ha det också. Däremot skulle jag kuna tänka mig att få en dual G5 men det är en annan femma. Skulle nog köra Mandrake på den i så fall.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Bara jag som får känslan att Apple drar samma sak som nVidia ryktas göra? Alltså in med billigare hårdvara men till ett dyrare pris, säljer mindre men tjänar mer (Tänker på FX5700)... Och sen tror jag knappast att video/musik industrin sitter på eMacs, snarare svindyra G5:or. Man betalar alltså typ 4000 kr extra för stabila OSX, hmmm... Tur att inte staten köper in eMacs till rikets skolor (tänker på syftet för eMacen), då hade vi varit tvugna att lägga ner en skola per kommun bara för att få råd

Gå å lägg dig.
Apple har grymt bra priser för skolor, sen kan jag hålla med om att datorn är lite väl dyr.

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Avstängd

Varför klaga över hårdvaran i en dator gjord för skolor? Den är ju inte tänkt att ersätta någon pc hemma hos en datornörd, utan som ett alternativ för skolor. På min skola har datorerna 10GB hårddisk, Celeron-processorer under 1GHz, 128MB/256MB minne och sunkiga 17"-monitorer. Vi klarar oss utmärkt med denna hårdvara! Allt är från Dell och antagligen i samma prisklass som eMac:en.

Det är trots allt inte så jävla dyrt; $799 för komplett dator med skärm. Apple ger dessutom rabatt till skolor. Vill man ha en Mac som privatperson siktar man in sig på en iMac/iBook eller PowerMac/PowerBook.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av entray
Gå å lägg dig.
Apple har grymt bra priser för skolor, sen kan jag hålla med om att datorn är lite väl dyr.

Idiotiskt att skolor köper in macs. Varför ska eleverna lära sig använda något döende?

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

med longhorn på ingång tror jag inte att pcanvändare ska flame:a macosanvändare när det gäller "användarvänlighet" enligt mig lovar longhorn att bli en macosX kopia.. och för att vara ärligt är Apple på rätt väg, de enda som vill ha 1000² inställningsmöjligheter är datorentusiaster, och den som har suttit på en mac med macosX bör veta att du har cli och att det bygger på darwin vilket gör osX till ett MYCKET skalbart operativ. alla som inte har ett behov av att ställa in PRECIS vad som händer när man trycker på x kommer att må mycket bättre när longhorn är ute och allt är peka-klicka-styr

men jag tror inte för den saken skull att vi entusiaster kommer att fasas ut heller

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Döende? Tror verkligen inte Mac är döende, har väl gått ganska bra för dem de senaste åren?

Jag har aldrig ens suttit vid en Mac, men kastar inte skit på dem för det

EDIT: Longhorn is teh Palladium, I shall not use that shit
Jag och mitt Win2k mår så bra så Blir väl Linux när jag lär mig det också

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Idiotiskt att skolor köper in macs. Varför ska eleverna lära sig använda något döende?

Det var det dummaste jag hört den här veckan - och jag hör mycket dumt. Apple är döende? Nej, de är på uppgång utav bara helve**. De visade nyligen positivt kapital efter att ha betalat tillbaka skulder och har ett av världens starkaste varumärken. Ett företag som har runt 5% av världsmarknaden dör inte. De överlever.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Gud vad alla här snackar goja. Vet ni hur många macägare det finns ute i världen som är oehört nöjda med sin dator fastän de inte veta vad MB står för. Var inte så förbannat enögda.

BTW. IBook tycker jag är mycket prisvärt. = eller lite < 10.000:- för en otroligt smidig och snygg bärbar dator. Där tycker jag att PC är svårmotiverat. Folk köper "ultrabärbara pc" med skitdåligt prestanda för över 20.000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men seriöst?
Sorgligt patetiskt dyra.

Visste inte att 40 gb diskar gick att köpa, och 32 mb videominne var ju på TNT2 -> Geforce 2 tiden.
Och så 256 mb ram såklart.

Spelar ingen roll om man har en 5 GHz processor till en sån burk. Visst duger den till att surfa och pula med. Men ska man betala så mycket för den så duger den inte till nåt.

Sviiindyrt för att vara Apple datorer.

vad kostar den ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vill inte ha min dator i skärmen eller under den. Om det vore en optimal lösning så borde väl G5:orna ha det också. Däremot skulle jag kuna tänka mig att få en dual G5 men det är en annan femma. Skulle nog köra Mandrake på den i så fall.

Det är just de. Att det är en bra lösning men det går tyvärr inte att ha så feta prylar i en skärm för då måste man ha stora fläktar. Helt perfekt burk som surfdator eller om man har väldigt lite utrymme för en dator och du alla är inte klocknings och prestanda nördar och tyvärr gillar inte alla spel heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Dessutom så har jag märkt att Apples version av användarvänlighet = antagandet om att användarna är idioter så vi måste ge dem så få alternativ som möjligt. En musknapp istället för två etc... Jämför Nero med Toast.

Få alternativ? Jag ser det som att man rensat bort ologiska och onödiga omvägar i systemet. Man skulle kunna tro att Spock var inhyrd som rådgivare i början.
Orsaken att Macen alltid haft en musknapp som standard (går utmärkt att plugga in två/tre/femknappars mus om man känner att man måste) är att man skulle slippa en massa långsamma kontextmenyer, hotkeys är mycket snabbare och man har ju i regel andra handen ledig (om man inte porrsurfar eller nåt) när man sitter och klickar runt.
Jag gillar Toast bättre än Nero, mycket smidigare att få något gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naim
men pris/prestanda har de aldrig varit bra på men det här var till och med lågt med tanke på att det var apple, var ju riktigt dyrt....

Glöm inte att du får en bra skärm och en fin möbel i ett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart

Det är inte särskilt stor skillnad på Windows och OS X vid en hastig överblick, Office mm standardprogram fungerar likadant. Mac revolutionen började 1984, glöm inte vilka som på allvar införde GUI, nu har Apple dessutom slutit upp med UNIX så att kalla Macintosh "döende" är bara dumt. Anar jag månne lite undertryckta Mac-känslor? Gå och klappa en iMac så blir det bättre.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Döende? Tror verkligen inte Mac är döende, har väl gått ganska bra för dem de senaste åren?

Jag har aldrig ens suttit vid en Mac, men kastar inte skit på dem för det

EDIT: Longhorn is teh Palladium, I shall not use that shit
Jag och mitt Win2k mår så bra så Blir väl Linux när jag lär mig det också

Macen är och förbli döende, har idioter sagt sen 1984, suck.

Sen att Macar är dyrare... ja, och? Ni vet att det kostar pengar att ha en eller flera tekniker anställda heltid va? På min gamla skola (Andersstorp, Skellefteå) var det lärarna (foto, film, etc) som sköte om mac-salarna, och man klarade sig med en 200Mhz, sen när jag slutade köpte dom G4or, som av en slump fick ersätta ett ny-inköpt (och riktigt dyr) AVID videoredigerings-system. Verkar som dom som klagar på att det är Mac i skolorna borde göra något annat än att försöka spela på dom

Apple använder inte hellre dåliga komponenter, Delta gör för övrigt fläktarna till G5an, som att ta ett exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Apple använder inte hellre dåliga komponenter, Delta gör för övrigt fläktarna till G5an, som att ta ett exempel.

*lutar sig ner under bordet*
Mmm, kvalitets-sus

Visa signatur

Permalänk

jag äger både en ibook och en grym jävla peze.. om jag ställdes inför valet att enbart få behålla en dator så skulle ibooken vinna alla dagar i veckan... jag gillar dock verkligen spelande på pezen men inte så mycket

alla som hackar ner på osx borde testa det en månad innan de klagar nästa gång... var otroligt skeptisk och tyckte allt var helt fel först.. men egentligen är det xp som är helt sepe

frågan är varför ibooken känns mer responsiv än min maxxade peze... känns som att pezen suger upp alla resurser så fort man ska göra något och sen insisterar den på att "rita" upp fönster och använda processorn till det istället fär att använda grafikkortet till det.

ähhh... mac osx är ett grymt mycket bättre system och om man vill så är det bara att lägga in linux på den. Väntar med spänning på Longhorn som nu är uppskjutet till 2007 eller nåt...

by the way... så är systemet grymt stabilt.. aldrig en krasch.... behöver aldrig stänga av den.. datorn går ner i sleepmode och startar samma sekund man öppnar locket och allt är som man lämnade det... försök med det på en peze ni

Visa signatur

STATIONÄR - Asus A7N8X - AMD Barton 2500+ @ 3200+ - 512 DDR 400mhz - Ati 9800SE AIW - Soundblaster 1024 live

BÄRBAR - iBook G4 1,2 GHz-768 DDR-60 gb-Blåtand-Airport

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Som, aldrig, någonsin, kommer kunna köra OSX, kan ni pc-smurfar som grinar er blå i ansiktet över kostnaden på Apples hårdvara fatta att man köper macar för att köra OSX, inte så mycket mer? Samt att det överlag sitter rejält bra komponenter i Apples datorer, det är sällan (aldrig?) dom har snålat in på komponenter.

SuperDrive bränner för övrigt DVD också.

Och att ATi skulle vara sämre på OpenGL på Macsidan, när var hurdå?

Jo jo, många köper in dem för att köra Mac OS X (som jag personligen inte ser som en såpass stark motivering). Fast snåla in på komponenterna gör de ju, i lilla G5an sitter det ett GeForce FX5200? Inte riktigt så pass extremt grafikkort. Det var DVD brännare i exemplet jag gav med. Och nej, jag skulle nog inte köra varken Windows eller Mac OS X på någon av G5an och Opteronen.

ATi sämre på OpenGL på Mac? Nja, snarare på alla operativsystem. Jag är dock ingen superexpert på grafikkort så någon som vet får rätta mig ifall jag har fel.

Fast det är klart, för de som verkligen verkligen har fastnat för Mac OS X så kanske det är värt att betala massor mer för mindre. Det är ju endå bara FreeBSD med en microkernel och NextStep. Jo, jag tycker om att retas.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte installera om OS X varje termin, bara en sån grej kan ju vara avgörande om man har en större mängd datorer. Mycket lättadministrerat och "fast user switch" är ju perfekt om man har olika klasser osv som ska samsas vid samma eMac.

Visa signatur

Permalänk

Faktum är att Windows XP är den värsta skiten jag haft och gör med under 12 års datoranvändande. Finns inget OS som jag kan bli så ypperligt förbannad över. Hade man inte haft något krav på kompatibilitet hade det rykt för 2 år sedan.

Jag förstår varför folk köper Macintosh, om det finns ett alternativ att komma bort från Microsoft så kanske man ska ta det. Min nästa blir helt klart en Mac.

EDIT: Alltså bara Windows "fleranvändargränssnitt" är ju i grund och botten ett skämt. Jag hatar alla element av Windows.

"Kontrollpanelen, Mina Dokument, Den här Datorn, Highligh newly installed prgrams, Start- Menyn, Windows Update"

Finns det någon som får bra vibbar av dessa orden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av entray
Gå å lägg dig.

Var nog en smula ironisk (haha, ironi igen ), men jag vet att man som återförsäljare inte direkt tjänar på Mac (man får typ 2% marginal).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av potatisen

Det är trots allt inte så jävla dyrt; $799 för komplett dator med skärm.

Just ja fan, tror inte att det är så många som tänker på att det "ingår" en 17" skärm i priset (inte jag iaf). Alltså kan man ju räkna bort typ 1000-1500 kr från grundpriset för priset på själva "datorhårdvaran"... Kan ses som lite billigare då...

Permalänk

Angående gnället på 40GB diskar: Har ni småkillar hört om att segmentera marknaden någon gång? Gör produkten (eBook) med normal "prestanda" (80GB) och sedan en strippad version (40GB) lite billigare så kan man sälja samma produkt till flera kunder. Dessutom så kan man kan skriva "från $799" i annonseringen...

Förresten. Någon som tror att man behöver mer än 40 GB i en skoldator? – Knappast för annat än att tanka warez & pr0n på rasterna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

by the way... så är systemet grymt stabilt.. aldrig en krasch.... behöver aldrig stänga av den.. datorn går ner i sleepmode och startar samma sekund man öppnar locket och allt är som man lämnade det... försök med det på en peze ni

Varför försöka? Har gjort det bra länge....

Ni som säger att OS X är 100 ggr stabilare än windows (eller tvärt om för den delen) kan ju bara lägga ner, det ända ni visar är hur dåligt insatta ni är.

Ja, det är en surfdator det där. Behöver inte vara nån superdator alls. Grejjen är inte att hårdvaran är dålig utan priset som är så fruktansvärt högt för den hårdvaran.

Citat:

Man behöver inte installera om OS X varje termin, bara en sån grej kan ju vara avgörande om man har en större mängd datorer. Mycket lättadministrerat och "fast user switch" är ju perfekt om man har olika klasser osv som ska samsas vid samma eMac.

Behöver man inte till något NT system heller.
Sen, kan man ju också köra ghost eller nåt via nätverket. Oj, tog visst 30 sekunder i arbetstid att *installera om* 300 datorer. Plz.

Vafan, ni får tycka vad ni vill. Men 90% av alla argument här är ju så ***** löjliga. Och det gäller både "PC sidan" och "MAC sidan".

Sen det här med användarvänlighet så ligger varken OS X eller Windows bättre till. Båda är lika bra/dåliga. Och som sagt, samma sak när det kommer till stabilitet.
När det kommer till användarvänlighet så är ju självklart det system som man gillar mest som är användarvänligare. Jag anser att alla Mac OS är fruktansvärt dåliga när det kommer till användarvänlighet men det är bara för att jag inte är särskilt van vid det.
Det är en smasak och varken Windows eller MAC OS (oavsett version) är användarvänligare generellt sett.

Neco, varför skulle OpenGL stödet bli så mycket bättre bara för att ett annat OS körs?

Citat:

Som sagt, spelar ingen roll om man tycker om OS X eller Windows XP - men bara för att man gör det så behöver man ju bli insnöad.

Citat:

vad kostar den ?

? vad kostar vad?

Citat:

BTW. IBook tycker jag är mycket prisvärt. = eller lite < 10.000:- för en otroligt smidig och snygg bärbar dator. Där tycker jag att PC är svårmotiverat. Folk köper "ultrabärbara pc" med skitdåligt prestanda för över 20.000.

Jo, väldigt länge så var iBooken överlägsen alla pc-bärbara. Men inte längre. Nu är det inte stor skillnad mellan dem. Även om det fortfarande finns riktigt kassa pc-bärbara men de behöver man ju inte köpa.

Citat:

Varför klaga över hårdvaran i en dator gjord för skolor? Den är ju inte tänkt att ersätta någon pc hemma hos en datornörd, utan som ett alternativ för skolor. På min skola har datorerna 10GB hårddisk, Celeron-processorer under 1GHz, 128MB/256MB minne och sunkiga 17"-monitorer. Vi klarar oss utmärkt med denna hårdvara! Allt är från Dell och antagligen i samma prisklass som eMac:en.

Det är trots allt inte så jävla dyrt; $799 för komplett dator med skärm. Apple ger dessutom rabatt till skolor. Vill man ha en Mac som privatperson siktar man in sig på en iMac/iBook eller PowerMac/PowerBook.

Verkligen INTE samma prisklass på de datorer ni har i skolan och de här eMacarna. Var kanske det för ett antal år sen men inte idag. Köper man många datorer brukar man få rabatt, ja.
Jag anser att de datorerna ni har är långsamma även om man använder de i en skola. Men visst, det fungerar.

Citat:

Få in en dator med samma prestanda i en vanlig skärm du så ska du se att det inte är så lätt. Och är det inte lätt så blir det dyrt.

Skulle utan problem kunna ta en stor och snabb hårddisk, mycket ram och snabbare grafikkort och köra i en eMac - och det skulle Apple kunna göra också. (hårddisken och ramet tar ju ingen extra plats och ger inte ens en marginell skillnad i värme).
Särskilt eftersom de har möjligheten att skräddarsy kylningen.

Citat:

Med tanke på hur många som försöker få sitt Windows att likna OSX så ja, jag tror nog tillräckligt många bryr sig.

Jo det är ju verkligen många, kanske många relativt till mac användare isf. Spillerill btw?

Spelar ingen roll om ens favorit är MAC eller PC, eller om man kör PS2/xbox/GC för den delen. De här eMacarna var DYRA och är INTE prisvärda. Oavsett vilken religion man har.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Macar då de är så enkla och stabila. Dessutom gillar jag att apple inte bryr sig om att vara helt bakåtkompatibla då det bara kommer bli mer och mer saker för systemen att hålla reda på.

Minneshanteringen i OSX känns helt överlägsen den i windows XP / 2000. När jag sitter i XP på PCn (se signatur) och kör ett program under en ganska lång tid för att sedan växla till ett annat program så tar det evigheter innan det händer någonting. På min nästan 10 år gammla mac (se signatur) som jag har lyckats få in OSX på så upplever jag inte samma saker. Man kan dessutom ha massor av mjukvara minimerad som ligger och väntar i swappen.

En nackdel med macarna är att det inte existerar så många spel men det gör inte allt för mycket då oftast inte spelar nått.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför försöka? Har gjort det bra länge....

Ni som säger att OS X är 100 ggr stabilare än windows (eller tvärt om för den delen) kan ju bara lägga ner, det ända ni visar är hur dåligt insatta ni är.

Ja, det är en surfdator det där. Behöver inte vara nån superdator alls. Grejjen är inte att hårdvaran är dålig utan priset som är så fruktansvärt högt för den hårdvaran.

Behöver man inte till något NT system heller.
Sen, kan man ju också köra ghost eller nåt via nätverket. Oj, tog visst 30 sekunder i arbetstid att *installera om* 300 datorer. Plz.

Vafan, ni får tycka vad ni vill. Men 90% av alla argument här är ju så ***** löjliga. Och det gäller både "PC sidan" och "MAC sidan".

Sen det här med användarvänlighet så ligger varken OS X eller Windows bättre till. Båda är lika bra/dåliga. Och som sagt, samma sak när det kommer till stabilitet.
När det kommer till användarvänlighet så är ju självklart det system som man gillar mest som är användarvänligare. Jag anser att alla Mac OS är fruktansvärt dåliga när det kommer till användarvänlighet men det är bara för att jag inte är särskilt van vid det.
Det är en smasak och varken Windows eller MAC OS (oavsett version) är användarvänligare generellt sett.

Neco, varför skulle OpenGL stödet bli så mycket bättre bara för att ett annat OS körs?

Som sagt, spelar ingen roll om man tycker om OS X eller Windows XP - men bara för att man gör det så behöver man ju bli insnöad.

? vad kostar vad?

Jo, väldigt länge så var iBooken överlägsen alla pc-bärbara. Men inte längre. Nu är det inte stor skillnad mellan dem. Även om det fortfarande finns riktigt kassa pc-bärbara men de behöver man ju inte köpa.

Verkligen INTE samma prisklass på de datorer ni har i skolan och de här eMacarna. Var kanske det för ett antal år sen men inte idag. Köper man många datorer brukar man få rabatt, ja.
Jag anser att de datorerna ni har är långsamma även om man använder de i en skola. Men visst, det fungerar.

Skulle utan problem kunna ta en stor och snabb hårddisk, mycket ram och snabbare grafikkort och köra i en eMac - och det skulle Apple kunna göra också. (hårddisken och ramet tar ju ingen extra plats och ger inte ens en marginell skillnad i värme).
Särskilt eftersom de har möjligheten att skräddarsy kylningen.

Jo det är ju verkligen många, kanske många relativt till mac användare isf. Spillerill btw?

Spelar ingen roll om ens favorit är MAC eller PC, eller om man kör PS2/xbox/GC för den delen. De här eMacarna var DYRA och är INTE prisvärda. Oavsett vilken religion man har.

Hmm det där att NT skulle vara stabilt eat shit säger jag. Jag sitter på ericsson och testar 3G komponenter och vi använder Win NT och vet du vad vi får göra ideligen? Jo starta om datorerna då allt hänger sig då och då. Jag har aldrig varit med om att en ny Mac har hängt sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Hmm det där att NT skulle vara stabilt eat shit säger jag. Jag sitter på ericsson och testar 3G komponenter och vi använder Win NT och vet du vad vi får göra ideligen? Jo starta om datorerna då allt hänger sig då och då. Jag har aldrig varit med om att en ny Mac har hängt sig.

Jag har då varigt med om att en ny Mac hängt sig. Nästan lika vanligt att en ny Mac hänger sig för mig som en ny PC. Alltså väldigt sällan.

Att NT datorerna hänger sig beror säkert på dåliga drivrutiner eller hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har då varigt med om att en ny Mac hängt sig. Nästan lika vanligt att en ny Mac hänger sig för mig som en ny PC. Alltså väldigt sällan.

Att NT datorerna hänger sig beror säkert på dåliga drivrutiner eller hårdvara.

Knappast dålig hårdvara och dåliga drivrutiner då det som sitter i testerna är gammla P3 600mhz som testats för att få de stabilaste som möjligt och lika så med all hårdvara då det inte är så smart att ha dålig hårdvara i väldigt avancerade tester.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kör både OSX och XP och tycker att de är rätt lika, båda är stabila (men jag har förstås kraschat både Mac:en och PC:n) men OSX idiotförklarar användaren. Det är ju inget fel i sig då många användare är idioter (gäller både PC & Mac).

Det verkar som flera här inne borde försöka inse att de riktar sig till olika målgrupper (varav de flesta som hänger på swec tillhör PC-målgruppen):

Mac:

• design

• kompabilitet

• funktion

• livsstil

PC:

• Billig

• snabb

• konfigurerbar

• flexibel

EDIT: Diskussionen om datorerna är tillräckligt snabba för att surfa på är lite lurig: vad satt du själv och surfade på för hårdvara för fem år sedan (och skröt om dessutom)? Det är värt en tanke iaf.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Knappast dålig hårdvara och dåliga drivrutiner då det som sitter i testerna är gammla P3 600mhz som testats för att få de stabilaste som möjligt och lika så med all hårdvara då det inte är så smart att ha dålig hårdvara i väldigt avancerade tester.

Då kan man ju med säkerhet säga att de misslyckats brutalt med nåt som många av oss här på swec. fixar utan problem med ögonbindel