HTML-kod, text kommer från höger?

Permalänk

HTML-kod, text kommer från höger?

Hej.

Jag undrar hur HTML-koden lyder där en text rullar in från höger, går ut i vänster och börjar om. Har inte gjort sidor på ett bra tag så man glömmer :).

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Uhm, <marquee> har ju funkat men det finns inte längre med i standarderna (vad jag kan se) så du bör nog köra lite DHTML eller nåt.

Permalänk

Precis, tack så mycket!

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

<marquee> är ett MS påfund som enbart stöds av IE och dessutom är väldigt "90-tal" det jag vill säga. använd det inte

Permalänk
Medlem

Förtydligande: <MARQUEE> har aldrig varit en del av någon rekommendation (standard). Att den funkat i visa webbläsare betyder inte att den varit med i en rekommendation.

Det är sant att det var M$ som upfann <MARQUEE>. Det stämmer dock inte att endast IE stödjer den. Funkar bra i FF (0.9.2) och antagligen då i alla Gecko-baserade webbläsare.

Om det är rätt att använda den? Jag tycker inte det men det är ju bara vad jag tycker

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Jag såg precis att <blink> funkar i senaste Firefox (men inte i IE). Jag blev lite överraskad.

Permalänk
Medlem

Egentligen inte. Det var Netscape som uppfann <BLINK>. För att kontra uppfann M$ <MARQUEE>. Att M$ inte implementerat <BLINK> kan ju bara ses som ett av de få bra beslut de gjort när det gäller deras webbläsare Okej då! Jag är också förvånad att de inte implementerat det

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Blev jag egentligen inte överraskad?

Jag menade mest att det var överraskande att de behållit det i FF eftersom det väl inte omfattas av någon standard.

Permalänk
Medlem

Ja, DET är verkligen underligt

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Hedersmedlem

det går att välja om man vill ha stöd för den med browser.blink_allowed i about:config

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem