Kundregister program

Permalänk
Medlem

Kundregister program

Hej, någon som kan säga på rak hand ifall det finns bra program att köpa/ladda ned där man kan lägga in kunder i ett kundregister samtidigt där man kan lägga in info om varje kund. Där det då skapas ett nytt nummer för varje kund och ifall kunden tas ut ur registret ska sedan en ny kund kunna få samma nummer. Programmet ska vara avsett för ett kundregister i en bilverkstad, det behöver inte vara avsett för att ha i en dator som man använder i en bilverkstad utan jag är mest beroende av funktionerna som ska finnas. Någon som har förslag, tips, idêer m.m så skriv gärna det här.

Permalänk

Hmm... du kan ju alltid göra en sån databas själv med Access.
Jag är tveksam till ditt tänk med kundnummer... såna ska vara unika och bara vara användbara en gång.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megadeath
Hmm... du kan ju alltid göra en sån databas själv med Access.
Jag är tveksam till ditt tänk med kundnummer... såna ska vara unika och bara vara användbara en gång.

Jo jag tänkte på ifall man skapar nya nummer hela tiden så blir det ju till slut 10 000 nr och dem där numren ska klistras på däck så det blir lite pain efter ett tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zum0
Jo jag tänkte på ifall man skapar nya nummer hela tiden så blir det ju till slut 10 000 nr och dem där numren ska klistras på däck så det blir lite pain efter ett tag.

Förstår ditt tänk, men jag rekommenderar ändå att bara använda ett kundnummer en gång.
Ska det dessutom användas i en bilverkstad så är det nog ännu viktigare att inte använda ett kundnummer mer än en gång.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

Ja isf om man kan fixa så det är däcknumret som byts eller något..
-EDIT-
Kom på att kunder då och då tas bort, tar man inte bort kundnumret då?

Permalänk
Medlem

Varför inte ha telenummer eller reg-nummer som kundnummer?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Varför inte ha telenummer eller reg-nummer som kundnummer?

Ja kan vara en bra lösning men nu har jag funderat över att använda excell. Jag ser att man kan ladda ned mallar ifrån Microsofts hemsida. Jag hittade ingen som passade bra. Någon som har en bra mall?

Permalänk
Medlem

Med risk för reklam http://www.kenworld.se/ klicka på program och ledningsystem. Kanske är lite mera avancerat än du tänkt dig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort den databas som behövs i ACCESS:

Nu vill jag göra en design + en sökfunktion på detta. Vart börjar jag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zum0
Nu har jag gjort den databas som behövs i ACCESS:

http://w1.183.telia.com/~u18317195/access.gif

Nu vill jag göra en design + en sökfunktion på detta. Vart börjar jag?

För att slippa knappa in allt direkt i själva databasen som du nu har skapat så ska du göra ett formulär som är baserat på databasen.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!