Permalänk
Medlem

Ok..

Update: Jag väntar fortfarande på internationella posttjänster :p.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
Ok..

Update: Jag väntar fortfarande på internationella posttjänster :p.

en update ialla fall...

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk

Det här verkar tufft! Jag har tänkt på att bygga en enkel gitarr förstärkare med rör i och jag kanske kan lära mig lite av detta. Om du orkar prova KT88, deras headroom är enormt.

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Medlem

EL84:an ska tydligen ge rätt go dist. Fler ljudfiler och annat finns på Ax84.com

Winnie demonstrates the P1 distortion and compares the EL84 to a 6v6 output tube

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.

Permalänk

Jo ax84 har jag kollat in, ska kanske ta och bygga mig en sån.

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Medlem

kompis som bygger rörförstärkare tipsade om sidan www.tubebuilder.com

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

schysst

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Medlem

Update: Var nyss och hämtade socklarna i min lokala ICA-butik.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Fint!

Detta ser ut att bli snyggt.

Väntar på fler bilder.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Min ambition är att ha rören monterade avskiljt från övriga komponenter för att framhäva dem rent estetiskt. De ska monteras i botten av lådan så att man kan se dem genom plexiglaset. Men socklarna kan ju inte placeras på botten eftersom de har lödöron på undersidan. Så hur ska detta gå till? När jag hade tänkt detta fick jag syn på locket från ett gammalt nätaggregat på golvet. Återkommer ;).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

AH, nu vart jag sugen på att fortsätta på min enkla lilla rörstärkare som jag faktiskt designat själv. 1st ECC83 som ingångsrör och 2st EL84 som effektrör. Inget avancerat alls nej, men en början. Det jag saknar egentligen är transformatorer och likriktare. Jag vill alltså ha den glödande typen av likriktare. Jag har ju ett par likriktare, men de har inte samma glödspänning som de andra rören, och de är av sån modell där glödtråden är katoden. Kommer inte ihåg vad det kallas. Det vållar lite problem mad val av trafo etc. i alla fall.

Så om någon vet vart jag kan hitta billiga trafos för EL84 så kan du ju gärna PMa mig, eftersom att jag säkert glömmer bort den här tråden. Jag behöver alltså både utgångs trafos och nättrafos. Jag kikade på Lundahl förrut, men de är så kopiöst dyra för en fattig mig. Och så är det dumt att fixa sånna dyra trafos till ett steg som troligtvis inte kommer låta nå speciellt bra ändå. Rörradiokvalitét förväntar jag mig ungefär.

PaNiC, schysst, nu blir jag lite avis. Haha, jag handlade åxå mina rör från eBay. Och några på en veteranmarknad. Lycka till, och hoppas du inte får någon stöt! Jag är livrädd för högspänning av någon anledning... *ryser*.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Update:

Idag har jag böjt till plåten som rören ska vara monterade i.

Böjningen gjordes genom att jag med dremel slipade ner ett hack där plåten skulle böjas. Därefter kunde den böjas för hand. Kapade även bort överflödig plåt.

Hål för montering borrades och gängades med M3-gänga.

Så här ska den sitta.

lord_dubbdäck:

Någon gång kommer då man får en stöt oavsett man vill eller inte. Jag har fått från 230 två gånger :). Fast det värsta var nog när jag lade tummen på två kretskortsbanor från en konding på 400V/47uF. Det brände lite. Banorna blev befläckade av stekt hud.

Vad trevligt att du har designat en egen. Skulle vara kul att se ritningar på den. Trafos är väl det absolut dyraste när det kommer till rörbyggen. Per som jag har pratat om det här med tyckte att jag kunde använda vanliga nättrafos (230-12V) istället. Jag är väldigt inne på att prova.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Var kan man få tag i trafos? Det finns en för 5W på ELFA.se men jag vet inte om det är rätt typ att använda?

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabbefusk
Var kan man få tag i trafos? Det finns en för 5W på ELFA.se men jag vet inte om det är rätt typ att använda?

Artikelnummer?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Hmm, blir lite skeptisk här när det pratas om att spela en ut ur rummet med en 22w rörförstärkare.
Är det verkligen så stor skillnad i råstyrka mellan tex min 5x100W RMS, och ex en 100W rörförstärkare?
kör 2x(2x10") hemma, och diverse annat.
Bara lite nyfiken, man kanske skulle skaffa rör isåfall
(inte för att jag klagar på ljudvolymen jag når upp i när jag maxar hemma - 125-130dba i mitten av rummet -)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Hmm, blir lite skeptisk här när det pratas om att spela en ut ur rummet med en 22w rörförstärkare.
Är det verkligen så stor skillnad i råstyrka mellan tex min 5x100W RMS, och ex en 100W rörförstärkare?
kör 2x(2x10") hemma, och diverse annat.
Bara lite nyfiken, man kanske skulle skaffa rör isåfall
(inte för att jag klagar på ljudvolymen jag når upp i när jag maxar hemma - 125-130dba i mitten av rummet -)

Problemet är att många tillverkare specar sina modeller bra mycket högre än vad de egentligen klarar. Sedan specar de gärna under särskilt gynnande förhållanden genom att tex mäta med bara 1 kanal belastad av fem eller att enbart mäta på en viss frekvens. Ta bara och titta på billigare pioneer och liknande kraffs som specar tex 5x100W och har en maximal effektförbrukning på 250W...
De billigare förstärkarna brukar dessutom ha rätt sunkig trafo vilket gör att om förstärkaren lastas ned kraftigt så strömbegränsas förstärkaren så kraftigt att den bara ger ut 25-30W istället för de utlovade 5x100W.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabbefusk
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2006884.htm det var en sån här jag mena.

Skulle inte tro att den är särskilt lämplig. Den har ett förhållande på 1:1.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk

Förlåt mig men det var den här jag fråga om, http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf... skulle du kunna rekommendera en annars? Som är ganska lätt att få tag i?

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Medlem

Panic, jo jag har provat på 230V ett par gånger. Bland annat på en transistorstärkare jag byggde på gymnasiet. Ena handen på den jordade frontplåten, och pillade på säkringen med den andra. Glömde att dra ur sladden. Läraren asgarvade. Den är i alla fall på 2x18W, jag har den till datorn, och med den kan man vrida på så det blir smärtsamt högt. Men den är tyvärr väldigt klen i basen.

Ska se om jag kan komma på att fixa ritning på min makapär. Sneglade lite på ett schema till en rörradio hag har när jag ritade det, samt att jag snackade lite med Harry Lythall som gav lite tips. Jag har inte schemat där jag är just nu i alla fall, så det blir lite svårt att få upp det för stunden.

Edit: http://www.tubesandmore.com/ har lite grejjer som kan vara intressant kanske. Billiga trafos och ett par byggsatser för rörstärkare.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Hmm, blir lite skeptisk här när det pratas om att spela en ut ur rummet med en 22w rörförstärkare.
Är det verkligen så stor skillnad i råstyrka mellan tex min 5x100W RMS, och ex en 100W rörförstärkare?
kör 2x(2x10") hemma, och diverse annat.
Bara lite nyfiken, man kanske skulle skaffa rör isåfall
(inte för att jag klagar på ljudvolymen jag når upp i när jag maxar hemma - 125-130dba i mitten av rummet -)

Tänk på högtalarnas känslighet också!
Om du har ett par hornhögtalare som ligger på 110db så har ju dom en enormt bra verkningsgrad, vilket gör att du klarar dig med 20watt.

Men sådaa högtalare är iofs ganska ovanliga, i dag ligger de flesta högtalare på 86-90 db och då klarar du dig inte med 22 Watt.

Mvh Patrik

Permalänk

fan va cooooooooool den kommer att bli sen UPDATE UPDATE!!

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwrdesign
Tänk på högtalarnas känslighet också!
Om du har ett par hornhögtalare som ligger på 110db så har ju dom en enormt bra verkningsgrad, vilket gör att du klarar dig med 20watt.

Men sådaa högtalare är iofs ganska ovanliga, i dag ligger de flesta högtalare på 86-90 db och då klarar du dig inte med 22 Watt.

Mvh Patrik

Jag har 94db känslighet på frontarna och bakhögtalarna, sen så är det 96db på centern, men jag vet inte ja, det står maxeffekt 400W där bak på förstärkaren så det är nog "bara" 350W som används effektivt antar jag.
Dock är jag mycket tveksam på om en sådan rörförstärkare på 22W skulle klara av att driva mina frontar inågorlunda bra ljudnivå utan att paja eller få mycket distortion.

Men till mindre högtalare som tex små 6or och liknande, med bra känslighet, så duger en sådan förstärkare säkert bra. Men jag tvivlar som sagt på att en lägre specad rörförstärkare (20-30W) kan trycka ut jämn och bra bas ur 2 10" basar.

Permalänk

är snart klar med min hififörstärkare... 2*320w uteffekt.... och nog kan den spela högt alltid.. största vikten är lagd på välljud... den låter faktiskt helt utmärkt utan att överdriva... ser bra gör den också.. microprocessorstyrd osv...

hur som helst... jag tycker att det finns för mycket nackdelar med rörstärkare... det är svårt att få till nån smidig lösning.. snyggt är dock inga problem.. och visst.. välljud..... men jag föredrar transistorstärkare.. eller nån typ av quasi lösning..

så här ser den ut.. (en liten bit av den )

Visa signatur

#c++.se @ quakenet.

Audiofil

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon

Jag har 94db känslighet på frontarna och bakhögtalarna, sen så är det 96db på centern, men jag vet inte ja, det står maxeffekt 400W där bak på förstärkaren så det är nog "bara" 350W som används effektivt antar jag.
Dock är jag mycket tveksam på om en sådan rörförstärkare på 22W skulle klara av att driva mina frontar inågorlunda bra ljudnivå utan att paja eller få mycket distortion.

Men till mindre högtalare som tex små 6or och liknande, med bra känslighet, så duger en sådan förstärkare säkert bra. Men jag tvivlar som sagt på att en lägre specad rörförstärkare (20-30W) kan trycka ut jämn och bra bas ur 2 10" basar.

94 db känslighet är ganska normalt, jag pratade om 100-104 db.
Tänk på att db skalan inte är linjär!

Din center har högre känslighet eftersom rösterna ligger där och då vill man att centern ska spela en nivå högre än resten av högtalarna. Detta är FEL och förekommer bara i enklare system. Måste man justera nivåerna så ska det ske med en processor/flerkanalsförsteg eller liknande.

Mindre högtalare är oftast mer trögdrivna, alltså är det större chans att du får ut mer ljud från de dubbla 10" än vad du får från 6" stativaren, med samma ineffekt.

Exempel:

7" bas, Känslighet: 88db
http://www.adam-audio.com/hifi/english/sc_serie/sc20_data.htm

2 x 8", Känslighet 98db
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=608&menu=2

För adam audio stativaren behöver du ca 2 x 150 - 200 watt för att den ska spela ut ordentligt.

Klipsch däremot klarar du dig med en 2 x 40 watts förstärkare.

Comprende?

Därför kan alltså en 2x40 watts rörförstärkare låta lika bra om inte bättre än en 2 x 200 Watts transistor förstärkare. Det beror alltså på högtalarnas verkningsgrad! Något som folk inte tänker på, man talar bara om Watt hit och Watt dit. Matchningen är viktigare!

Mvh Patrik

Permalänk
Medlem

Det du säger stämmer bra, men du hänvisar till fall då rörförstärkaren spelar på högtalare med mycket hög känslighet,
mot en transistorförstärkare med högtalare som har låg känslighet.
Vad jag oponerar mig emot är att rörförstärkaren skulle kunna spela upp lika hög och jämn ljudstyrka på samma högtalarpar.

(angående mitt ljudsystem så har centern högre känslighet, för att mitt system inte är ett "paket", utan alla högtalare är köpta lösa.
4 lika högtalare fram och bak, men en annan center -vilket kanske är givet- . Givetvis är systemet inställt, så att det är dämpat till centern, med hjälp av en dbmätare.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Det du säger stämmer bra, men du hänvisar till fall då rörförstärkaren spelar på högtalare med mycket hög känslighet,
mot en transistorförstärkare med högtalare som har låg känslighet.
Vad jag oponerar mig emot är att rörförstärkaren skulle kunna spela upp lika hög och jämn ljudstyrka på samma högtalarpar.

(angående mitt ljudsystem så har centern högre känslighet, för att mitt system inte är ett "paket", utan alla högtalare är köpta lösa.
4 lika högtalare fram och bak, men en annan center -vilket kanske är givet- . Givetvis är systemet inställt, så att det är dämpat till centern, med hjälp av en dbmätare.)

Min poäng var att det inte bara går att säga att "en rörförstärkare på 22Watt spelar sämre/bättre än en 200 Watts transistorförstärkare", utan att ha med högtalarnas känslighet i beräkningarna.

Ang. din opponering så är det helt korrekt i de flesta fall.
Sedan så händer det i vissa enstaka fall att en 40 Watts rörförstärkare "upplevs" kraftfullare än en 80 watts transistorförstärkare.

Vad det beror på tvistar de lärde

Jag har iallafall varit med om att spela på samma högtalare med två olika förstärkare, ena förstärkaren var ett 150 watts rörsteg och det andra var ett 250 watts transistorsteg.
Dessa låg i ungefär samma prisklass och transistorsteget började "svettas" bra mycket tidigare än rörsteget, basen började tappa fokus, dljupet blev sämre och sämre och allt grötade ihop sig.

Om det beror på att rörens distorsion upplevs av det mänskliga örat som mer behagligt än distorsionen från en transistorförstärkare eller vad det nu beror på det har jag inte orkat ta reda på än Säkert någon som vet.

Permalänk

Ja transistorförstärkare distar tidigare och det låter illa medans rören distar senare och har en mer behaglig distorsion som kan upplevas som "värme".

Visa signatur

R.I.P. Dimebag Darrell

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabbefusk
Ja transistorförstärkare distar tidigare och det låter illa medans rören distar senare och har en mer behaglig distorsion som kan upplevas som "värme".

Något sådant jag gissade på

bra låter dom iaf

Permalänk
Medlem

Hata antidubbelpost! Får ta bort sista inlägget hela tiden..

Update:

Men iallafall så har jag fått hålsågen och ECC82-rören idag:

Nu hade det varit bra om någon kunde hjälpa mig att placera rören på plåten på ett snyggt sätt. Rita, förklara eller vad ni nu känner för.

Det är åtta rör, 4x 6P14P, 2x ECC82, 2XECC83.
Om man tänker sig ljudsignalens färd genom rören så går den ECC82->ECC83->6P14P(2st) per kanal. Hade varit fint om placeringen hade reflekterat detta på något sätt.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.