Hur hög lön har man som programmerare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade

Off-topic reflektion: Någon annan än jag som reagerat över hur denna tråd har hållits på en vettig nivå jämfört med om den t.ex. hade skrivits i ÖÄ. Då hade sannolikt 50% av inläggen varit tämligen fattiga på innehåll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Helt OT, men måste bara säga att denna tråden var helt underbar att läsa i. Trodde nästan inte att det fanns såhär mycket vettigt folk på Swec som kunde skriva så bra och välformulerade inlägg. Det är såhär varje tråd i ÖÄ borde se ut. Tummen upp!:up:

Eller hur? Tråden är flera veckor gammal nu, men har ändå lyckats hålla sig vid liv med en lagom mängd ytterst vettiga svar i veckan. Tänk om alla diskussioner kunde flyta så här bra.

Permalänk
Medlem

Jag snackade med min kontakt på EMW idag och han sa att för en 120p:are skulle dom nog betala mellan 22k - 24k i ingångslön. Kanske lite lägre eftersom Ericsson har ett rykte om sig att alltid bjuda minst på marknaden.

Vad jag vet så ger VM-Data och Volvo-IT 21500:- som lägst vid nyanställning. Den siffran hörde jag i sommras när jag var på en intervju iaf.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Rättvist tycker jag. Om man får göra nåt som är kul bör man ju få mindre lön.
Annars blir det som att jobba på mcDonalds. Både tråkigt och skitlön. Det är orättvist!

Jag tycker det är lite fel eftersom det krävs enormt mycket specialkunskaper för att bli en duktig spelprogrammerare.

Men jag håller även med om att McDonlads ger på tok för låg lön.

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag tar upp en sån här gammal tråd igen, men det får ni tåla.
Jag behöver hitta en sida som innehåller olika program/högskoler och vad det krävs för att komma in på dom. Har ochså för mig att man kunde hitta statistik från föregående år på intagningspoäng, och även löner.

Men tyvärr så minns jag ju inte vad sidan hette.. har sökt på google men kammat hem 0. Hjälp?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

poppeman; man tackar, exakt det jag sökte. *Av med hatten & bugar*

Permalänk
Medlem

Hej

Orkade inte läsa igenom hela tråden. Men jag kan svara för mig själv. Jag började 1999 att jobba som programmerare av ett butiksdatasystem. Lönen var skit på 16500 kr. Så efter ett halvår och mycket kunskap rikare så började jag som konsult och fick 28000 kr i ingångslön.
Själv har jag aldrig gått någon högskoleutbildning utan bara en ett-årig datautbildning för att ha nåt "på papper" att visa upp då jag 1999 sökte jobb.
De duktigaste kollegorna i branschen har heller ingen speciell utbildning. Däremot de sämsta utvecklarna jag stött på är oftast civilingenjörsutbildade, inte sällan är dom även tjejer *sorry, men det är sant*.
Mitt intryck är att studenterna på dessa utbildningar tutas i ett alltför stort självförtroende under sina 4.5 år. När de sedan kommer ut och söker tror dom att dom kan allt. Men så är inte fallet.
Vi anställde i stort aldrig högskoleutbildade. Istället anställde vi autodidakter, gav dom en låg ingångslön och såg vad dom gick för.

Visa signatur

Stefan O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoh
Hej

Orkade inte läsa igenom hela tråden. Men jag kan svara för mig själv. Jag började 1999 att jobba som programmerare av ett butiksdatasystem. Lönen var skit på 16500 kr. Så efter ett halvår och mycket kunskap rikare så började jag som konsult och fick 28000 kr i ingångslön.
Själv har jag aldrig gått någon högskoleutbildning utan bara en ett-årig datautbildning för att ha nåt "på papper" att visa upp då jag 1999 sökte jobb.
De duktigaste kollegorna i branschen har heller ingen speciell utbildning. Däremot de sämsta utvecklarna jag stött på är oftast civilingenjörsutbildade, inte sällan är dom även tjejer *sorry, men det är sant*.
Mitt intryck är att studenterna på dessa utbildningar tutas i ett alltför stort självförtroende under sina 4.5 år. När de sedan kommer ut och söker tror dom att dom kan allt. Men så är inte fallet.
Vi anställde i stort aldrig högskoleutbildade. Istället anställde vi autodidakter, gav dom en låg ingångslön och såg vad dom gick för.

Som sagt .. beror ju helt på hur advancerat systemen man utvecklar är .. let's face it .. alla stora arbetsgivare (eller företag i advancerade områden) kräver en examen, en person som gått en Master's eller en ekvivalent utbildning har iallafall en bas att bygga vidare på, till skillnad ifrån en självlärd som troligen bara lärt sig de sakerna som personen tyckte var roliga. Ärligt talat, vad sysslar ditt företag med? Verkar ju knappast vara något advancerat. Konsult? .. de flesta nötter kallar sig konsulter, men det säger ju inte ett piss om vad de kan eller hur bra de är.

Vilka utbildningar är det du skackar om egentligen? Skulle vara intressant att veta vilka du kommit i kontakt med.
Själv pluggar jag en Magisterutbildning (Master's) i Datavetenskap och jag tror personligen att jag skulle utklassa dig i allt som rör programmering.. så du ska inte dra alla över samma kam.

Permalänk

Jag jobbar 2 timmar iveckan och får 450 i veckan

Permalänk
Medlem

MagnusL : Nej, man ska inte dra alla över en kam. Men det blir lätt så efter några år.
Jag är för det första ingen nöt, men inte heller bäst i världen på programmering. Ej heller någon ap-kodare.
Vad som är avancerat eller inte är ju relativt.
Ja, jag jobbar på ett konsultföretag inriktat på system mot företag inom finansbranschen. Själv är jag ganska nischad vad gäller programmeringsbiten. Istället har det på senare tid blivit mer och mer projektledning för min del.
Den utbildningen jag har kommit mest i kontakt med är D-linjen.

Visst ställer stora företag en hel del krav på utbildning etc. Jag svartmålar inte utbildade människor. Men jag anser att utbildningarna många gånger är undermåliga. Därför blir det ofta svårt att anställa en nyutexaminerad. Det finns ju väldigt många arbetslösa som nyligen avslutat den ena "avancerade" utbildningen efter den andra.

Jag är hellre en nöjd nöt-konsult med en jävligt bra lön, fast kundkrets, gratis vidareutbildningar, fria semesterresor .... än en arbetslös magister som sitter i en etta och käkar nudlar och är bitter som fan.

Visa signatur

Stefan O

Permalänk
Medlem

Word! Hehe, jag hoppar nog av nu

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

MagnusL : Nej, man ska inte dra alla över en kam. Men det blir lätt så efter några år.
Jag är för det första ingen nöt, men inte heller bäst i världen på programmering. Ej heller någon ap-kodare.
Vad som är avancerat eller inte är ju relativt.
Ja, jag jobbar på ett konsultföretag inriktat på system mot företag inom finansbranschen. Själv är jag ganska nischad vad gäller programmeringsbiten. Istället har det på senare tid blivit mer och mer projektledning för min del.
Den utbildningen jag har kommit mest i kontakt med är D-linjen.

Visst ställer stora företag en hel del krav på utbildning etc. Jag svartmålar inte utbildade människor. Men jag anser att utbildningarna många gånger är undermåliga. Därför blir det ofta svårt att anställa en nyutexaminerad. Det finns ju väldigt många arbetslösa som nyligen avslutat den ena "avancerade" utbildningen efter den andra.

Jag är hellre en nöjd nöt-konsult med en jävligt bra lön, fast kundkrets, gratis vidareutbildningar, fria semesterresor .... än en arbetslös magister som sitter i en etta och käkar nudlar och är bitter som fan.

D = Datateknik .. varav de flesta är hårdvaruinriktade .. kanske inte så lustigt att de flesta inte passar i ett företag som skapar finanssystem.

Utbildningarna ger en bred grund inom området som kan själv ska bygga vidare på, om man börjar en utbildning som nybörjare och inte lägger ner nån tid själv på fritiden att lära sig så kommer man ju självklart inte vara allt för bra, som sagt .. är inte meningen att man ska vara "leet" efter att man gått en utbildning, de som är bra lägger ner mycket tid på att lära sig nya saker och förbättra sina kunskaper hela tiden.

"Det finns ju väldigt många arbetslösa som nyligen avslutat den ena "avancerade" utbildningen efter den andra." ... bara för att man gått en utbildning betyder det ju inte att man är bra, om man är tillräckligt bra finns det ju alltid jobb. De flesta som klagar är ju bara "medel" på det de gör och får därfår svårt att söka jobb.

"arbetslös magister" ? ... med en magister menar du vadå? .. en magisterexamen (Master's) är en examen .. inte en titel. "Jävligt bra lön" .. är ju som sagt relativt .. vad tjänar du nu egentligen? .. jämför man det med vad en projektledare för ett riktigt advancerat (som kräver en utbildning) projekt tjänar är det nog ganska lite.

[EDIT] Delight: Vad pluggar du egentligen? .. D? ..

Permalänk
Medlem

MagnusL: På D-linjen på KTH behöver man aldrig gå en enda hårdvarukurs. Så jag vet inte var du fått det om hårdvaruinriktning från.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
MagnusL: På D-linjen på KTH behöver man aldrig gå en enda hårdvarukurs. Så jag vet inte var du fått det om hårdvaruinriktning från.

Det varierar nog inom landet, här i Linköping så är D-linjen väldigt hårdvaruinriktad. På LiTH så har D:arna och Y:arna(teknisk fysik och elektroteknik) många gemensamma profiler i 4an och dessutom många gemensamma kurser de tidga åren.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Några av kurserna på D här (på LITH) som är obligatoriska:
Elektronik 5p
Digitalteknik 3p,
Datorteknik 5p,
Digital konstruktion 4.5
Elektromagnetism 4,
Perspektiv på datateknik 5 ..
signaler och system 6.5 p
Konstruktion med mikrodatorer, projektkurs 5 p
Reglerteknk 4

= 42p Obligatoriska hårdvarukurser ..

Sen har jag inte räknat med de kurserna i profilerna ..

Antalet poäng som fokuseras på mjukvaruutveckling är ju betydligt mycket mindre än de kurser med fokus på hårdvaruutveckling. Vill man hålla på med mjukvara så väljer man ju t.ex. datavetenskap .. så enkelt är det ju ..

Som sagt .. detta gäller på LITH .. men med tanke på att de andra universiteten snodde utbildningen därifrån så bör de ha liknande krav på examen iallafall ..

Permalänk
Medlem

MagnusL : Du verkar hysteriskt besatt av utbildningen du går.

Min grundlön är på 48 000 kr brutto. Sen tillkommer bonus varje kvartal. Jag driver även en enskild firma vid sidan som genererar en del pengar.

Bonusen nu senast hamnade på 190 000 kr. Visserligen är det ju hög skatt. Men ändå fina pengar.

Min firma hade redovisad vinst på 346 000 kr förra året. Så det går rätt OK.

Men varför tjafsa om löner. Det finns alltid någon som tjänar bättre. Huvudsaken är att man är nöjd.

Jag tror nog att mina projekt skulle vara tillräckligt "advancerade" för dig, din lilla spoling.

Visa signatur

Stefan O

Permalänk
Medlem
Citat:

MagnusL : Du verkar hysteriskt besatt av utbildningen du går.

Min grundlön är på 48 000 kr brutto. Sen tillkommer bonus varje kvartal. Jag driver även en enskild firma vid sidan som genererar en del pengar.

Man varför tjafsa om löner. Det finns alltid någon som tjänar bättre. Huvudsaken är att man är nöjd.

"Hysteriskt besatt"? .. Nej .. men jag gillar inte när nån snackar skit om nåt de inte vet nåt om. Bara för att du haft tur och fått ett okej jobb betyder det ju inte att alla bör skita i att utbilda sig. Du klanckar ner på utbildningar du inte gått och som du inte vet något om.. bara för att de kanske inte passar för just den branschen som du arbetar i betyder ju inte att de är värdelösa.

[EDIT] "Jag tror nog att mina projekt skulle vara tillräckligt "advancerade" för dig, din lilla spoling." .. du vet inte ett skit om mig, eller vad jag kan, kan ju iallafall hålla samtalet på en vuxen nivå och inte börja kalla varandra namn.

Permalänk
Medlem

Oj. "Spoling". Jag vädrar en hetsk stämning i luften, trevligt

MagnusL, jag har läst ett år D, men kommer nu ta ett uppehåll ett tag och åka till tanzania istället. Vilket år är du på?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Oj. "Spoling". Jag vädrar en hetsk stämning i luften, trevligt

MagnusL, jag har läst ett år D, men kommer nu ta ett uppehåll ett tag och åka till tanzania istället. Vilket år är du på?

Börjar 3:e året på C ..

Permalänk
Medlem

MagnusL : Men det var precis denna sturskhet som du besitter som jag menade att du och dina gelikar har lite FÖR mycket av när ni kommer ut i verkligheten.

Det är såklart inte de som utbildar sig som det är fel på. Det är utbildningarna som många gånger inte håller måttet för vad som krävs.

Du är säkert jätteduktig i skolan och på att programmera. Det betvivlar jag inte.

Visa signatur

Stefan O

Permalänk
Medlem
Citat:

MagnusL : Men det var precis denna sturskhet som du besitter som jag menade att du och dina gelikar har lite FÖR mycket av när ni kommer ut i verkligheten.

Det är såklart inte de som utbildar sig som det är fel på. Det är utbildningarna som många gånger inte håller måttet för vad som krävs.

Du är säkert jätteduktig i skolan och på att programmera. Det betvivlar jag inte.

Är väl knappast fel att vara självsäker? Många av de som pluggar lever redan i den verkliga världen och arbetar åt riktiga arbetsgivare, inklusive mig själv.

Som sagt .. är omöjligt att skapa en utbildning som .. "från n00b till 1337 på 4 år" .. vill man bli bra så måste man lägga ner tiden själv. Det kallas "grundutbildning" med en anledning .. man lär sig grunden.

Permalänk
Medlem

stoh: Så vad skulle du ge för råd åt en person som inte besitter några kunskaper om datorteknik / programmering men har som mål att arbeta inom den branschen? Ska man självutbilda sig eller hoppa på en utbildning inom det ämne man är intresserad av? Tror du att det skilljer sig inom olika nischer i datorbranschen?

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

ookk : Jag skulle nog ge rådet att inte hoppa på en sådan utbildning utan några som helst tidigare kunskaper inom dessa områden.
Inte så som arbetsmarknaden ser ut idag i alla fall.

Visa signatur

Stefan O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
stoh: Så vad skulle du ge för råd åt en person som inte besitter några kunskaper om datorteknik / programmering men har som mål att arbeta inom den branschen? Ska man självutbilda sig eller hoppa på en utbildning inom det ämne man är intresserad av? Tror du att det skilljer sig inom olika nischer i datorbranschen?

Om du verkligen är intresserad och vill arbeta i branschen så ska du självklart gå en utbildning. Att självutbilda sig på fritiden vid sidan om ett eventuellt annat arbete är ganska svårt om man ska bli bra. Om du vill bli bra ska du förrutom utbildningen lägga ner mycket av din fritid på att arbeta med egna projekt och verkligen vilja lära dig nya saker. Alla utbildningar har nybörjarkurser i programmering så det blir inte allt för svårt att börja iallafall. Om du verkligen är motiverad och villig att lägga ner mycket av din fritid på det så är det bara att köra på. De flesta arbetsgivare söker personer med Master's ekvivalenta examen , så du ska undvika ingenjörsutbildningar (80-120p) om du vill ha en större chans att få ett bra jobb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Om du verkligen är intresserad och vill arbeta i branschen så ska du självklart gå en utbildning. Att självutbilda sig på fritiden vid sidan om ett eventuellt annat arbete är ganska svårt om man ska bli bra. Om du vill bli bra ska du förrutom utbildningen lägga ner mycket av din fritid på att arbeta med egna projekt och verkligen vilja lära dig nya saker. Alla utbildningar har nybörjarkurser i programmering så det blir inte allt för svårt att börja iallafall. Om du verkligen är motiverad och villig att lägga ner mycket av din fritid på det så är det bara att köra på. De flesta arbetsgivare söker personer med Master's ekvivalenta examen , så du ska undvika ingenjörsutbildningar (80-120p) om du vill ha en större chans att få ett bra jobb.

Frågan jag ställde till stoh handlade inte om mig :), det var mer en fråga för att se hur han resonerade om utbildning vs. självutbildning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

så du ska undvika ingenjörsutbildningar (80-120p) om du vill ha en större chans att få ett bra jobb.

Högskoleingenjör menar du? Civ.ing är ju 180p.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Högskoleingenjör menar du? Civ.ing är ju 180p.

Ja självklart .. därför jag skrev 80-120p ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Några av kurserna på D här (på LITH) som är obligatoriska:
Elektronik 5p
Digitalteknik 3p,
Datorteknik 5p,
Digital konstruktion 4.5
Elektromagnetism 4,
Perspektiv på datateknik 5 ..
signaler och system 6.5 p
Konstruktion med mikrodatorer, projektkurs 5 p
Reglerteknk 4

= 42p Obligatoriska hårdvarukurser ..

Sen har jag inte räknat med de kurserna i profilerna ..

Antalet poäng som fokuseras på mjukvaruutveckling är ju betydligt mycket mindre än de kurser med fokus på hårdvaruutveckling. Vill man hålla på med mjukvara så väljer man ju t.ex. datavetenskap .. så enkelt är det ju ..

Som sagt .. detta gäller på LITH .. men med tanke på att de andra universiteten snodde utbildningen därifrån så bör de ha liknande krav på examen iallafall ..

På Chalmers så e det ~15p hårdvarukurser som man behöver läsa på D, samt ~10p elkrets o reglerteknik, om man nu räknar det till hårdvarukurserna. Går man istället IT så e det väl ~10p mindre skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv pluggar jag en Magisterutbildning (Master's) i Datavetenskap och jag tror personligen att jag skulle utklassa dig i allt som rör programmering.. så du ska inte dra alla över samma kam.

Ärligt talat, vad sysslar ditt företag med? Verkar ju knappast vara något advancerat. Konsult? .. de flesta nötter kallar sig konsulter, men det säger ju inte ett piss om vad de kan eller hur bra de är.

Jag hade kunnat kommentera typ varenda inlägg av MagnusL sedan detta...

Haha, snacka om att MagnusL har serösa störningar alltså... Skapligt självgod, omotiverat stolt, kaxig kille... stoh må ha generaliserat en del, men varför kommer du och tror att du är något underbart tufft bara för att då går en magisterutbildning? Haha, ja, det är bara att gratulera till ett bra självförtroende iaf...

Bra nivå du håller samtalet på....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Jag hade kunnat kommentera typ varenda inlägg av MagnusL sedan detta...

Haha, snacka om att MagnusL har serösa störningar alltså... Skapligt självgod, omotiverat stolt, kaxig kille... stoh må ha generaliserat en del, men varför kommer du och tror att du är något underbart tufft bara för att då går en magisterutbildning? Haha, ja, det är bara att gratulera till ett bra självförtroende iaf...

Bra nivå du håller samtalet på....

eh ... du har ingen aning om vem jag är eller vad jag kan. Jag har inte sagt att den utbildningen jag går är världen bästa eller nånting, det jag argumenterade mot var att stoh påstod att alla som gick högskoleutbildningar var kassa och behövde komma ner på jorden.
Jag vet vad jag kan och vad jag inte kan , och jag har aldrig påstått att jag är världens bästa programmerare eller nåt, men jag vet att jag är långt över medlet. Om du inte har nåt vettigt att säga kan du ge fan i att posta i tråden, jag har rätt att uttrycka mina åsikter utan att bli påhoppad av en nöt som tror att han är nåt.