edit: en massa i flera inlägg... fattar inte varför jag envisas med att skriva ingenjör med G på slutet:) lol... helt kass
polygon5, det beror helt på vad det är för jobb och vad det är för arbetsgivare... Tro mig!
Generellt så har folk med långa utbildningar, exempelvis ingenjörer någon form av behov att påstå att betyg är viktigt för att på något sätt berättiga deras beslut att plugga i t.ex 4.5 år. - Jag är rätt säker på att det är anledningen... Man vill ju inte höra att man har pluggat i onödan på något sätt?!
Men faktum är att det enda som räknas i slutändan är ju att du klarar av att utföra det jobbet du blir anställd för. För att du ska vara intressant då du söker en tjänst så måste du ju visa att du klarar av vad arbetet innebär. Så vad du behöver göra är att leverera någon form av "bevis".
Ett uppvisande av betyg som visar att du är en mycket skicklig datavetare av något slag (ingenjör för exempel) är ju ett ganska bra bevis på vad du kan. Men att någon annan visar att han har flera år i branchen och kanske har haft precis samma typ av arbete sedan tidigare har ju ett klart bättre bevis än vad du kommer med. Nu finns det ju oändligt många undantag, kanske har du bredare kompetens, eller modernare kunskaper än den andra och du kanske blir mer intressant pga detta. -Motiveringen kan vara att företaget ifråga har som målsättning att växa till sig, eller förnyas på något sätt, men det är egentligen en helt annan fråga, men dock fortfarande intressant.
Hur som helst så var inte exemplet helt rättvist, utan snarare extremt. Jag jämförde en nyexaminerad student mot en som har flera år i branchen.
Men faktumet kvarstår, betyg är ju inte värt något i slutändan, så fort du fått jobbet så spelar ju inte ditt betyg någon roll, för det hela handlar ju bara om kunskapsnivåer. Kunskap kan man få på många ställen utanför skolan.
Om jag får ta mig själv som exempel (jag trivs med det) igen... så kan jag säga såhär...
Vi slutade gymnasiet...
Mina klasskompisar började på olika ingenjörsutbildningar (snackar bara datortekniska av olika slag just nu).
Jag jobbade med blandat skit under ett år.
Jag började plugga en tvåårig programmeringsutbildning...
Nu är jag klar. Jag har pluggat i två år... Några av mina kompisar som gick 3-åriga utbildningar är nu klara... Jag ser dem jobba i butiker som enkla säljare... Bensinmackar... - Mao, inte vad de är utbildade till... Jag kan säga att jag stenkrossar de flesta i det som de utbildade sig till... Detta är pga att jag hade ett brinnande intresse för samma sak men löste det på min egen hand... Bland annat genom att köpa samma böcker som de hade i skolan. Under den tiden de gnällde på dåliga handledare och hade tråkiga ämnen bland de roliga så gjorde jag precis det jag ville göra, utan krav ställda på mig. Min programmeringsutbildning hade _bara_ programmering och matematik, inget annat som traditionella högskoleutbildningar blandar in.
De av mina kompisar som fortfarande pluggar i ca tre terminer till för att bli civilare... De bygger på sitt studielån med typ 80 000 till och kommer att slösa bort ännu mer tid på något som inte garanterar dem någon förbättring alls. (även om det ganska sannolikt lönar sig). Det kan låta som om jag vill skryta, men jag försöker bara säga att jag tog en ganska ovanlig väg runt långa utbildningar, genom att lägga massor av tid (typ dag och natt) och energi på det jag tycker är roligt och värt att arbeta med. Jag hjälper mina kompisar på uppsala univsersitet med sina uppgifter då och då trots att jag sysslat med helt andra saker och redan tjänar pengar. Mitt studielån ska vara betalt inom ett år, alltså innan mina civ.ing-kompisar är klara med sina utbildningar.
Kanske kommer de få bättre jobb än mig... Inte alls omöjligt, tvärt om, men frågan är om det är värt all den tid och det stora studielånet... Ni vet, det är inte svårt för mig att läsa in några extra kurser på universitet senare om det skulle önskas, man behöver inte ha så bråttom innan man vet hur branchen verkligen fungerar. Jag ville inte plugga i 4.5 år utan att veta vad jag hade att vänta. Jag anser att jag tog en genväg... Jag har högre lön än ingångslönen för en generell civ.ing, och jag har jobbet innan mina jämnåriga kompisar är klara.... Och jag är absolut inget geni eller smartare än nån annan, jag försökte bara ta en annan väg....
Kort sammanfattning:
Utbildning är ingen garanti
Utbildning är sällan ett krav (troligen aldrig ett krav), bara ett mycket bra och respekterat verktyg
Man skulle kanske säga att utbildning är en genväg för att slippa arbeta sig upp i graderna... Det borde stämma rätt bra...
edit:
bud_bundy
Citat:
Vanligtvis så har de en hel del matematik som gravt överstiger en vanligt självlärd programmerare, och som behövs för vissa tillämplingar.
(edit) Nu skriver du iofs, "vanligtvis", vilket jag missade först, men annars är det där vad jag brukar kalla "typisk ingenjörsmentalitet"...
Det där är en extrem generalisering i alla fall på programmeringsfronten.
Ja visst, jämför med en programmerare som sysslar med ehm... Jadu, webdesign, php... Ja visst stämmer det du säger i de flesta fall, men titta hur många självlärda programmerare det finns i branchen som har byggt spelmotorer i t.ex 8 år. Du tror inte att man utvecklas otroooligt i matematik när man arbetar med sådant?
Då jag programmerar motorer av olika slag nu så lär jag mig mycket matematik hela tiden. Detta är för att det _behövs_ och man är tvungen att förstå det bara för att kunna fortsätta jobba.
Jag känner flera som har programmerat som galna på sin fritid och börjar på universitet och kan den matematiken från början pga att man arbetat med den förr. Om man inte bara tar matematiken som exempel så känner jag en som knäckte en 5-poängskurs på en förmiddag pga tidigare arbete.
Nu har jag tyvärr ingen fakta just här, men jag skulle inte bli förvånad om det fanns högt uppsatta programmerare på både dice, massive, avalanche, starbreeze m.fl utan ingenjörsutbildningar. Och jag kan säga... Dom sysslar generellt inte med okomplicerade matematiska lösningar.
Men nu kanske du syftade på ännu högre kunskapsnivåer, ehm, simulering av raketer i rymden som kanske nasa sitter med, men sånt hör inte hemma i den här tråden direkt... (jaja, det finns väl fler bra exempel, men det är onödigt att vara sådär superspecifik just nu).