Hur hög lön har man som programmerare?

Permalänk

stoh: Du har rätt i att det finns ett stort antal nyexaminerade som inte är så duktiga, men man ska kolla på dem med intresse för det de håller på med. För många väljer en utbildning utan att ha intresse för det. Ofta är det att de typ bara vill bli kallade civil.ingenjör.

Det är ju inte så att en duktig programmerare blir sämre av att han/hon läser en +4års utbildning och samtidigt håller på med självstudier. Inom många dataområden så krävs det lite kunskaper utanför det vad en vanlig kodare håller på med. Tung reglerteknik, matematik, elteknik, mätgivarteknik etc beroende på vilket område man nu har valt.
Visst det går allt att lära sig själv det med, men det är lättare att göra en skola. Dessutom så har man tid då man studerar, medan andra enbart kan lära sig efter jobbet.

Utbildning är självklart inte allt. Det dyker ibland upp någon i gymnasietrådarna och säger att tom gymnasie är skit och han själv har tjänat så mycket pengar utan. Och många som har fina jobb idag har endast gått i skola tills de var 15år, och de är grymt mycket bättre än någon nyexaminerad inom området.
Men inom många företag så släpper de inte in unga personer utan riktigt utbildningen eller arbetserfarenhet till jobb som kräver lite mer. Riktig arbetserfarenhet är självklart det bästa, men att få det utan utbildning är som sagt inte lätt.
På ena företaget som farsan är delägare till (ett stort värmekraftverk för ett samhälle) släpper de inte ens in ”datakonsulter” (de har ingen anställd) som inte både har en riktig examen och lång arbetserfarenhet. Och det är väl den dystra sanningen om vad som börjar krävas på allt fler jobb idag? Utan examen så blir det problem med "miljökontoret" oavsett hur bra snubben nu må vara.

Bara för att man har en viss examen så är man självklart inte bättre än en utan på det området, men man är förhoppningsvis grymt mycket bättre på det området än vad man själv hade varit utan. Vill man bli bättre inom ett visst område så är studier en väldigt bra väg att gå, då man som jag sa ovanför "att man har tid att lära sig".

*edit*
En civil.ingenjör utbildar sig heller inte till en ren "kodapa", därav så är det lite fel att jämnföra enbart den kunskapen hos dem. Vanligtvis så har de en hel del matematik som gravt överstiger en vanligt självlärd programmerare, och som behövs för vissa tillämplingar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

totoo och bud :
Visst, jag generaliserade en hel del. Och när jag läste svaren från MagnusL blev roligt att dra på lite extra.

Självklart är utbildning ALDRIG fel. Och givetvis finns det mängder av duktiga utvecklare med högskoleutbildning.

Det jag från början menade var att utbildningarna ofta inte hänger med. Men det som stör mig mest är hur vissa nyutexaminerade studenter övervärderar sig själva grovt. Typ MagnusL som är ett underbarn. Och som läser till MASTER .. MASTER....!!!! Detta ord kan aldrig nämnas för få gånger.

Visa signatur

Stefan O

Permalänk
Medlem

spännande tråd, läser själv en civ.ing. utbildning på LTH (teknisk matematik)

Jag tycker att det som någon skrev om grundutbildning var bra, väldigt bra.
Det som man lär sig är en bred grund men man spetsar till sig lite inom några få ämnen.

Men just detta med att ha en bra grund medför att man på ett enklare sätt kan ta till sig den information och lärdom som krävs av en arbetsgivare.

För ärligt talat, vilken arbetsgivare nyanställer någon och förväntar sig att personen ska komma in och kunna "allt" på en gång.

Jag tycker det är en vettig idé som stoh (?) skrev, att man ska "provanställa" med en lägre lön i början för att se om personen man anställt har vad som krävs (dvs. att se om personen har grunden som krävs för att lära sig yrket)

I dagsläget så tror jag många läser högskole ing. och civ. ing. utbildningar i hopp om att efteråt få ett "välbetalat" första-jobb direkt efter examen.
Vissa lyckas, andra inte .....

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mounte

I dagsläget så tror jag många läser högskole ing. och civ. ing. utbildningar i hopp om att efteråt få ett "välbetalat" första-jobb direkt efter examen.
Vissa lyckas, andra inte .....

Om jag, vilket jag troligen kommer göra, går någon programmeringsinriktad utbildning så skulle jag enbart göra det för att jag tycker det är kul, inte för pengarnas skull!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

stoh, men du har ju helt rätt... Jag försökte orka skriva ett brev som förklarade för Magnus att han missförstod dig, för du skrev aldrig att alla var dåliga... Du skrev "oftast", "ditt intryck", "i stort sett", så jag förstod inte varför han tog åt sig något så extremt.

Jag tänker precis som du, och jag hävdar också att många högskoleutbildningar är mindre värda än vad de stackars eleverna tror... Jag har flera praktexempel på sådana fall... Folk som pulat hemma under tre år kan vara något extremt mycket bättre än deras kompisar som gått på högskola under samma tid. Detta är ofta pga att de på skolan måste göra saker som de inte finner intressanta eller tillförande till vad de vill utbildas inom. Det är ofta en del standard akademiskt tjafs som inte riktigt är relevant till fullo.
Jaja, jag vill inte diskutera detta, men visst är det så att det är för mycket "status" på diverse utbildningar... En ingenjör, eller civilingenjör behöver nödvändigtvis inte vara något att ha...

Sedan handlar det mycket om hur man är som person också. Jag har fått jobb framför många ingenjörer och annat folk som har haft högre kunskaper än mig pga sociala skäl. Folk vill inte jobba med självsäkra, kaxiga dårar... Min chef har dissat flertalet ingenjörer just pga att de inte är trevliga att ha att göra med. Bra i skolan != bra anställd. Inte för att nämna några namn, men i liknande diskussioner här på forumet så har vi alla fått beskåda underbara kth:are m.fl som troligen är _RIKTIGT_ duktiga på vad de gör, men har social kompetens som inte ens leder till vettiga diskussioner på ett forum... Förutsatt att man inte ska arbeta själv inne i ett mörkt serverrum eller i en källare så är sociala kompetensen ofta viktigare än kunskapsnivån (i alla fall i flera fall av min erfarenhet).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Inte för att nämna några namn, men i liknande diskussioner här på forumet så har vi alla fått beskåda underbara kth:are m.fl som troligen är _RIKTIGT_ duktiga på vad de gör, men har social kompetens som inte ens leder till vettiga diskussioner på ett forum...

... men han blev ju bannad också

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Om jag, vilket jag troligen kommer göra, går någon programmeringsinriktad utbildning så skulle jag enbart göra det för att jag tycker det är kul, inte för pengarnas skull!

Om jag, vilket jag troligen kommer göra, går någon programmeringsinriktad utbildning så skulle jag enbart göra det för att öka chansen för jobb. Definitivt inte för att det är kul, tycker väldigt illa om att utbilda mig. Det vore bättre om man kunde få jobb på sina kunskaper istället för sina betyg.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tänker precis som du, och jag hävdar också att många högskoleutbildningar är mindre värda än vad de stackars eleverna tror... Jag har flera praktexempel på sådana fall... Folk som pulat hemma under tre år kan vara något extremt mycket bättre än deras kompisar som gått på högskola under samma tid. Detta är ofta pga att de på skolan måste göra saker som de inte finner intressanta eller tillförande till vad de vill utbildas inom. Det är ofta en del standard akademiskt tjafs som inte riktigt är relevant till fullo.

Ubildningen blir ju vad man gör den till, om man bara pluggar för att klara kurserna så blir man väl inte speciellt bra. Men det finns ju faktiskt många som under utbildningstiden tar till sig sina nya kunskaper och sitter och pillar med olika hemmaprojekt. Jag har stött på många olika attityder inom mitt eget program, vissa går utbildningen för att de tror att de ska tjäna xx.xxx kronor efter de är klara, andra går utbildningen för att de tror att det är bästa vägen att få sina intressen tillfredställda.

Jag tror att självutbildade personer endast är vanligt i vissa delar av programmerar/datorbranschen. Jag tror knappast det är lika vanligt att någon utan högskoleutbildning blir anställd på t.ex. Ericsson, ABB, Volvo osv. Men nu pratar jag bara om vad jag tror, jag har ingen erfarenhet av den arbetsmarknaden ännu

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

poppeman: haha... sicken koll du har - Det var typ rätt drygt, för jag fick aldrig allt sagt... Det var ett par saker han fortfarande satte mig på plats på.. Fick aldrig försvara mig helt

ookk:
nej visst, du har nog väldigt rätt i vad du säger... helt klart... De allra flesta åsikter i denna tråd är förövrigt vettiga enligt min mening.
Utbildningar är ju absolut inte dåliga, det bästa med dem är ju att de faktiskt ofta är genomtänkta och designade efter ett visst mål... Utbildninge ska leda dig till ett visst läge där du är den personen som t.ex Ericsson vill ha. Men det finns som sagt alldeles för många som går sådana utbildningar för att det är någon form av status, eller för att de bara har en sak i sikte: Lön! - Vilket är rätt baad....

Ehm... Nu tror jag att jag hugger dig i ryggen pga att du inte var så väldefinierad, men det finns massor av folk som jobbar åt Ericsson, ABB, Volvo etc utan högskoleutbildning, men du kanske tänker enbart på deras mjukvarutekniker eller nåt? Du vet, de har folk som sitter lite lägre ned i tuffhetsskalan också... Alla mekaniker hos volvo är inte maskiningenjörer
Jag känner folk på både Ericsson och volvo som bara har gymnasieutbildningar... Dock så sitter de väl inte i några ledande positioner dock
Aja, helt offtopic...

Hur som helst, kolla på hur svenska datorutbildningar såg ut för 20 år sedan... De var inte speciellt tuffa.... Titta på svenska starka tekniska företag som fanns på den tiden... Och som finns nu... Det sitter något otroligt många "outbildade" människor där... Folk är ju inte bra för att de har gått en utbildning, de är bra för att de kan det jobbet som de arbetar med. - Sånt blir man bra på genom att arbeta med det.
Ett praktexempel på en industri med massor av outbildade människor är spelmarknaden... Nu, först nu så börjar det komma starka utbildningar inom spelutveckling... Men för 5 år sedan så fanns det ingen i sverige... Vi hade ändå flera etablerade utvecklare i sverige... Samma sak i andra länder...

Just programmering är ett utmärkt exempel på något du kan bli svinbra på genom att pula hemma, kolla 99% av de som hänger på den här delen av forumet... Man utvecklas ju något otroooligt när man kodar hemma... Jag har pluggat programmering heltid i 2 år... Men det jag har lärt mig på fritiden krossar utbildningen i effektivitet något extremt... Det lär typ ni alla känna igen er i... Så länge man har tillgång till utrustning (hård och mjukvara) så kan man göra allt hemma utan inblandning av skola...
Webdesign kanske ska vara ett praktexempel på det... Hur många vettiga webdesigners är utbildade? Är de utbildade generellt bra? Tror fan inte det faktiskt...

offtopic igen, min livshistoria
Jag är en typisk hemmapulare som har hållt på så i väldigt många år nu... Jag har kodat konstant på min fritid under typ 5 år nu... Det gav en otrolig kunskap... Två år skola på det tillförde inte så mycket på kunskapsnivån jämfört med vad jag redan kunde.... Dock fanns det en annan stor fördel med skolan... Den gav mig track record på papper, mina kunskaper blev bevisade. Det stora pluset på det var att man fick kontakter, vilket ledde till att jag idag har ett välbetalt jobb och arbetar med det jag trivs med. Men hade jag fått samma kontakter någon annanstans så hade nog faktiskt inte skolan spelat någon roll... Sök ett generellt programmerarjobb och kolla hur intressant din utbildning är... De vill veta vad du kan, inte vad du har plöjt igenom för böcker under de senaste åren, för en utbildning säger inget om din kunskap eller hur lätt du har för att lära... "Alla" kan klara av en utbildning bara man ger sig fan på det...

Permalänk
Medlem

Har kanske missat en del utav den senare delen utav tråden, men det måste ju vara ett väldigt stort + att ha ett betyg att komma med till en arbetsgivare?
Känns som att det väger ganska tungt.
Men som sagt, kan ha sagts innan.

Permalänk
Medlem

totoo: Självklart pratade jag inte om alla jobb på ABB, Ericsson och Volvo utan de teknik / programmeringsjobb som tråden handlade om

Angående självutbildning så är det säkert vanligt i spelbranschen efter som det är en så pass ny bransch. Det har inte funnits ubildningar som riktat in sig mot det tillräckligt länge. För 30år sedan så kunde man ju sitta hemma i garaget och löda ihop egna datorer som Steve Jobs och han lyckades ju ganska bra :). Idag tror jag dock inte att det finns så mycket självlärda inom hårdvarubranschen, jag tror att spelutveckligen kommer att gå samma väg så småningom.

Det finns gott om områden inom datorbranschen som kräver goda grunder i matematik och hårdvarukunskaper, allt handlar ju inte om att knacka kod och kunna 101 olika API:er. Men det sistnämnda är ju det man brukar lära sig när man pillar hemma.

Jag utbildar mig inte till programmerare och har inga planer på att arbeta som det. Jag sysslar med programmering på fritiden mest för skojs skull så man kan säga att jag är opartisk i denna diskution. Därför har jag inte heller någon erfarenhet av datorbranschen utan talar mest om vad jag tror

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

edit: en massa i flera inlägg... fattar inte varför jag envisas med att skriva ingenjör med G på slutet:) lol... helt kass

polygon5, det beror helt på vad det är för jobb och vad det är för arbetsgivare... Tro mig!
Generellt så har folk med långa utbildningar, exempelvis ingenjörer någon form av behov att påstå att betyg är viktigt för att på något sätt berättiga deras beslut att plugga i t.ex 4.5 år. - Jag är rätt säker på att det är anledningen... Man vill ju inte höra att man har pluggat i onödan på något sätt?!

Men faktum är att det enda som räknas i slutändan är ju att du klarar av att utföra det jobbet du blir anställd för. För att du ska vara intressant då du söker en tjänst så måste du ju visa att du klarar av vad arbetet innebär. Så vad du behöver göra är att leverera någon form av "bevis".
Ett uppvisande av betyg som visar att du är en mycket skicklig datavetare av något slag (ingenjör för exempel) är ju ett ganska bra bevis på vad du kan. Men att någon annan visar att han har flera år i branchen och kanske har haft precis samma typ av arbete sedan tidigare har ju ett klart bättre bevis än vad du kommer med. Nu finns det ju oändligt många undantag, kanske har du bredare kompetens, eller modernare kunskaper än den andra och du kanske blir mer intressant pga detta. -Motiveringen kan vara att företaget ifråga har som målsättning att växa till sig, eller förnyas på något sätt, men det är egentligen en helt annan fråga, men dock fortfarande intressant.
Hur som helst så var inte exemplet helt rättvist, utan snarare extremt. Jag jämförde en nyexaminerad student mot en som har flera år i branchen.
Men faktumet kvarstår, betyg är ju inte värt något i slutändan, så fort du fått jobbet så spelar ju inte ditt betyg någon roll, för det hela handlar ju bara om kunskapsnivåer. Kunskap kan man få på många ställen utanför skolan.

Om jag får ta mig själv som exempel (jag trivs med det) igen... så kan jag säga såhär...

Vi slutade gymnasiet...
Mina klasskompisar började på olika ingenjörsutbildningar (snackar bara datortekniska av olika slag just nu).

Jag jobbade med blandat skit under ett år.
Jag började plugga en tvåårig programmeringsutbildning...
Nu är jag klar. Jag har pluggat i två år... Några av mina kompisar som gick 3-åriga utbildningar är nu klara... Jag ser dem jobba i butiker som enkla säljare... Bensinmackar... - Mao, inte vad de är utbildade till... Jag kan säga att jag stenkrossar de flesta i det som de utbildade sig till... Detta är pga att jag hade ett brinnande intresse för samma sak men löste det på min egen hand... Bland annat genom att köpa samma böcker som de hade i skolan. Under den tiden de gnällde på dåliga handledare och hade tråkiga ämnen bland de roliga så gjorde jag precis det jag ville göra, utan krav ställda på mig. Min programmeringsutbildning hade _bara_ programmering och matematik, inget annat som traditionella högskoleutbildningar blandar in.
De av mina kompisar som fortfarande pluggar i ca tre terminer till för att bli civilare... De bygger på sitt studielån med typ 80 000 till och kommer att slösa bort ännu mer tid på något som inte garanterar dem någon förbättring alls. (även om det ganska sannolikt lönar sig). Det kan låta som om jag vill skryta, men jag försöker bara säga att jag tog en ganska ovanlig väg runt långa utbildningar, genom att lägga massor av tid (typ dag och natt) och energi på det jag tycker är roligt och värt att arbeta med. Jag hjälper mina kompisar på uppsala univsersitet med sina uppgifter då och då trots att jag sysslat med helt andra saker och redan tjänar pengar. Mitt studielån ska vara betalt inom ett år, alltså innan mina civ.ing-kompisar är klara med sina utbildningar.
Kanske kommer de få bättre jobb än mig... Inte alls omöjligt, tvärt om, men frågan är om det är värt all den tid och det stora studielånet... Ni vet, det är inte svårt för mig att läsa in några extra kurser på universitet senare om det skulle önskas, man behöver inte ha så bråttom innan man vet hur branchen verkligen fungerar. Jag ville inte plugga i 4.5 år utan att veta vad jag hade att vänta. Jag anser att jag tog en genväg... Jag har högre lön än ingångslönen för en generell civ.ing, och jag har jobbet innan mina jämnåriga kompisar är klara.... Och jag är absolut inget geni eller smartare än nån annan, jag försökte bara ta en annan väg....

Kort sammanfattning:
Utbildning är ingen garanti
Utbildning är sällan ett krav (troligen aldrig ett krav), bara ett mycket bra och respekterat verktyg
Man skulle kanske säga att utbildning är en genväg för att slippa arbeta sig upp i graderna... Det borde stämma rätt bra...

edit:
bud_bundy

Citat:

Vanligtvis så har de en hel del matematik som gravt överstiger en vanligt självlärd programmerare, och som behövs för vissa tillämplingar.

(edit) Nu skriver du iofs, "vanligtvis", vilket jag missade först, men annars är det där vad jag brukar kalla "typisk ingenjörsmentalitet"...
Det där är en extrem generalisering i alla fall på programmeringsfronten.

Ja visst, jämför med en programmerare som sysslar med ehm... Jadu, webdesign, php... Ja visst stämmer det du säger i de flesta fall, men titta hur många självlärda programmerare det finns i branchen som har byggt spelmotorer i t.ex 8 år. Du tror inte att man utvecklas otroooligt i matematik när man arbetar med sådant?
Då jag programmerar motorer av olika slag nu så lär jag mig mycket matematik hela tiden. Detta är för att det _behövs_ och man är tvungen att förstå det bara för att kunna fortsätta jobba.
Jag känner flera som har programmerat som galna på sin fritid och börjar på universitet och kan den matematiken från början pga att man arbetat med den förr. Om man inte bara tar matematiken som exempel så känner jag en som knäckte en 5-poängskurs på en förmiddag pga tidigare arbete.

Nu har jag tyvärr ingen fakta just här, men jag skulle inte bli förvånad om det fanns högt uppsatta programmerare på både dice, massive, avalanche, starbreeze m.fl utan ingenjörsutbildningar. Och jag kan säga... Dom sysslar generellt inte med okomplicerade matematiska lösningar.
Men nu kanske du syftade på ännu högre kunskapsnivåer, ehm, simulering av raketer i rymden som kanske nasa sitter med, men sånt hör inte hemma i den här tråden direkt... (jaja, det finns väl fler bra exempel, men det är onödigt att vara sådär superspecifik just nu).

Permalänk
Medlem
Citat:

(klipp..)

edit:
bud_bundy

(edit) Nu skriver du iofs, "vanligtvis", vilket jag missade först, men annars är det där vad jag brukar kalla "typisk ingenjörsmentalitet"...
Det där är en extrem generalisering i alla fall på programmeringsfronten.
(klipp..)

Det där känner jag igen från en annan tråd.. Är som upplagt för en lång o fin diskussion

Permalänk

En lön över 20tusen före skatt i månan är enligt mig en bra lön.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Citat:

Massa text.

Reagerade starkt på det du skrivit, om att du satsade så hårt på det du tyckte var kul, läste på egen hand etc. Det är nämligen precis så jag gör just nu!

Kändes skönt med en slags bekräftelse av att det kan lösa sig ändå även att man inte har mvg i alla ämnen.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Generellt så har folk med långa utbildningar, exempelvis ingenjörer någon form av behov att påstå att betyg är viktigt för att på något sätt berättiga deras beslut att plugga i t.ex 4.5 år. - Jag är rätt säker på att det är anledningen... Man vill ju inte höra att man har pluggat i onödan på något sätt?!

Och de utan utbildning har inte alls något behov att framhäva att utbildning inte är så viktigt?

Sedan all text där det står att det är kunskaper och arbetserfarenhet som räknas etc så håller jag med. Problemet är dock att det är svårt att ex få jobb på ABB med att utveckla deras robotar om man bara har hållit på och kodat lite windowsapplikationer... -Robotmodellering, simulering vad behövs det för, jag har ju gjort ett "pingpong spel" i windows som är riktigt grym..
Ska man endast hålla på med att utveckla applikationer för svenssons på persondatorer, så är självstudier en bra sätt att lära sig det på. Men när man kommer in på mer komplexa grejer som kräver lite mer så underlättar utbildningar. Men visst som jag har sagt, -precis allt går ju att lära sig utanför skolan också. Men det underlättar på skolor där man har tillgång till utrustning som man annars aldrig skulle ha råd med, dessutom som jag sa i förra inlägget man har tid. Det är inte alla som kan gå hemma några år på självstudier, utan de måste arbeta också.
Och visst kan man jobba med datorer på ABB utan att hålla på med robotar etc, men det är ungefär samma sak som att säga att man jobbar på chalmers när man bara är lokalvårdare där. För visst jobbar man ju där, men det är inte det första man tänker på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Och de utan utbildning har inte alls något behov att framhäva att utbildning inte är så viktigt?

Vad jag har lagt märke till är att de som påstår att utbildning ät vikigt ofta inte har kommit ut på arbetsmarknaden än, men det kan så klart bero på att de fortfarande utbildar sig. De som påstår att det inte är så viktigt gör det ofta på grunden att de själv har klarat sig väldigt bra utan. Båda bygger dock tyvär oftast sin argumentation på personlig erfarenhet och är dock tyvär inte alltid applicerbart på andras situation. Annars skulle jag skita i utbildningen helt och ta allt på egen hand redan nu...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ska man endast hålla på med att utveckla applikationer för svenssons på persondatorer, så är självstudier en bra sätt att lära sig det på. Men när man kommer in på mer komplexa grejer som kräver lite mer så underlättar utbildningar. Men visst som jag har sagt, -precis allt går ju att lära sig utanför skolan också. Men det underlättar på skolor där man har tillgång till utrustning som man annars aldrig skulle ha råd med, dessutom som jag sa i förra inlägget man har tid. Det är inte alla som kan gå hemma några år på självstudier, utan de måste arbeta också.

Jag tror det har att göra med vilket intresse man har. Tycker man robotkontrollsystem är inprirerande och kul så tror jag man kan lära sig det utan problem. Skolan är bra för dsaker man inte är allt föt motiverad till, eftersom man blir "tvingad" till att studera det regelbundet ändå. Anledningen till att de flesta håller på med hemsidor och småprogram är nog att det ligger närmare till deras verklighet. Det är inte så många som träffar på en industrirobot var dag, till skillnad från internet . Vad är det då mest sannolikt att man få intresse av att skapa till? Sen påverkar så klart svårighetsnivån också, när man studerar kan man lätt tröttna på allting man behöver lära sig för att programmera en 3D-motor, utan nånting som "tvingar" en ger man ju lätt upp då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bud_bundy, word

visst kan man pula med robotar hemma.. jag beställde själv ett paket för 3000 och skulle leka med förut... nu blev det inte så av blandade anledningar... Men hur som helst, visst går det att leka med hemma, men det ställer en del krav på framförallt ekonomi... sen måste man ju ha plats och prylar... Jag menar, helst ska man ha tryckluft hemma... Aja whatever

edit:
men det finns nåt som är bättre än både arbetserfarenhet och betyg... kontakter... Han jag jobbar åt känner fan alla!
Så kontakter / social kompetens kan ju vara en stor del också...

Permalänk
Medlem

Bara en tanke...

Är inte något i still med att man har suttit i finkan för att man hacka sig i på NASAs huvuddator en bra grajj att skriva på sit cv?:D

Permalänk

Re: Bara en tanke...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Är inte något i still med att man har suttit i finkan för att man hacka sig i på NASAs huvuddator en bra grajj att skriva på sit cv?:D

Nja, beror på vad man söker för jobb. Det blir nog klart svårare att få göra något med minsta lilla säkerhetsrisk. Jag skulle inte chansa. Använd kunskaperna till att görra ett vettigt program eller nåt istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du hamnat i fängelse för att hacka nasa så har du flera jobberbjudanden dagen efter... Kolla på typ alla tjäna hackers... Säkerhetsfirmorna är på dem direkt för att bygga nästa generations skydd..

Permalänk
Medlem

Annars kannske man skall ge sig på whitehat hacking, det är ju moraliskt rätt och framför allt lagligt. Vad kan man dra hem i slutet av månaden då?