191.225.77.13 är dator id om jag kommer ihåg rätt.... eller så är 191 nät id och 225.77.13 dator ID
Det ser man genom att det finns tre olika nät... A,B och C
A = 10.XXX.XXX.XXX : 10 = nät id och XXX.XXX.XXX = dator id
B = 172.10.XXX.XXX : 172.10 = nät id och XXX.XXX = dator id
C = 192.168.0.XXX : 192.168.0 = nät id och XXX = dator id
Riktigt så enkelt är det inte HooWaar, för att få fram nät- och host-id så får man kolla på nätmasken, det är den som bestämmer vilka bitar som tillhör vilken
Ursprungligen inskrivet av ante84 Riktigt så enkelt är det inte HooWaar, för att få fram nät- och host-id så får man kolla på nätmasken, det är den som bestämmer vilka bitar som tillhör vilken
hum , verka iaf stämma det som HooWaar skrev . jag hittade en ipcalc som tog fram host id och det stämmde överräns med det han skrev . Men beror ju försig på om jag ställde in rätt saker i den .
i dom fallen stämmer det såklart men det är lite förenklat att säga så för det stämmer inte alltid.
Säg att du har 255.255.254.0 som nätmask, då kan du ha fler klienter under samma nät
Ursprungligen inskrivet av ante84 i dom fallen stämmer det såklart men det är lite förenklat att säga så för det stämmer inte alltid.
Säg att du har 255.255.254.0 som nätmask, då kan du ha fler klienter under samma nät