Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stor nätverksguide

Permalänk
Melding Plague

Stor nätverksguide

<font style="font-size: 10pt"><b>Stor nätverksguide</b></font> <small class="small">torsdag 28 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För er som är intresserade av nätverk har våra kollegor på <a href="http://www.64bits.se/guider/datornatverk/index.php" target="_blank" >64bits</a> publicerat en mycket lång guide som djupdyker i ämnet. Den återges i PDF-format och går igenom grunder, TCP/IP, routing, ICMP, NAT och mycket annat. Kort och gott en perfekt guide till er som vill veta mer om nätverk.
<br />
<br /><I>För ett tag sedan fick min gode vän Patric Fors iden att hålla ett kort föredrag för ett litet antal tekniskt intresserade radioamatörer, och det föredraget utvecklades till en längre och längre guide som nu finns i en "komplett" form, varpå vi passar på att publicera den.</I>
<br />
<br />Ladda ner den hos <a href="http://www.64bits.se/guider/datornatverk/index.php" target="_blank" >64bits</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va lite för grundläggande för mig. Men det är ett bra initiativ, dom som inte kan så mkt kan ha mkt nytta av den guiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nice, man kan dock se att dokumentet är skapat med LaTex

Permalänk
Medlem

"djupdykning" skulle jag inte påstå att det är, grunderna typ

men vem bryr sig.. moget

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soujiro
"djupdykning" skulle jag inte påstå att det är, grunderna typ

men vem bryr sig.. moget

Vad?

Vad är det du har problem med?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soujiro
"djupdykning" skulle jag inte påstå att det är, grunderna typ

men vem bryr sig.. moget

Okej? Vad menade du exakt egentligen?

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem

Har läst runt 10 sidor nu, mycket grundläggande. Låter nästan som dom håller föreläsning för en skara nybörjare som aldrig sett ett nätverk förut, än mindre vet hur det fungerar. Men kanske blir bättre lite senare i artikeln....hoppas kan man alltid göra. Bra i initiativ dock.

Nått lär man alltid lära sig.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 || Barton 2800+ @ 2300 (200*11.5) AQUCA || SLK900u/tt smartfan II || 2*256 Twinmos/Winbond PC3200 (CH-5) || Sapphire Radeon 9700 Pro || 2*Maxtor 160 Gb || Lian-Li 602

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så svårt att fatta vad han menade...

Djupdykning skulle jag inte påstå att det är, det är tvärtom väldigt grundläggande (lite omformuletat)

Och jag tycker precis likadant!

SKulle nog kunna tänka mej att det är ungefär denna kompexiteten på de första lektionerna i nätverksteknik eller så på en gymnasieskola...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Min broder skrev detta för att just ha ett föredrag för folk som inte är allt för kunniga inom nätverk, det framgår även på på 64bits hemsida (samt i Hermans citat).

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soujiro
"djupdykning" skulle jag inte påstå att det är, grunderna typ

men vem bryr sig.. moget

Ännu mer mogen är ju du som inte kan uppskatta en nyhet.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

ficklampa, inte för att vara petig men: "För er som är intresserade av nätverk har våra kollegor på 64bits publicerat en mycket lång guide som djupdyker i ämnet."

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Grymt bra skrivet, får läsa sen när ja har tråkigt.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

ni tolkade mig fel, med "moget" så påpekade jag mig själv. inget emot nyheten. såklart att det är en bra guide, inget fel på den alls.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var extremt bra då jag just börjat skapa ett nätverk här hemma och jag aldrig sysslat med det innan då... ja... jag aldrig haft tillräckligt med separata fungerande datorer för att behöva ett nätverk. Men med den här att hålla i vänstra handen och skruvmejseln i andra så funka det skitbra att sätta upp o fatta varför allt fungerar....
Extremt bra... mer sånt grundläggande, alla är inte födda med en dator vet ni...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor

alla är inte födda med en dator vet ni...

Det är just detta som vi på swec är ;).

Visa signatur

In my palms i have the death of all evil...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ayumi Hamasaki
Det är just detta som vi på swec är ;).

Endel av oss i alla fall, sen finns de ju de där personerna som hänger på swec "bara för att", eller "för jag vill också vara lika tuff"...

---

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
ficklampa, inte för att vara petig men: "För er som är intresserade av nätverk har våra kollegor på 64bits publicerat en mycket lång guide som djupdyker i ämnet."

"För ett tag sedan fick min gode vän Patric Fors iden att hålla ett kort föredrag för ett litet antal tekniskt intresserade radioamatörer, och det föredraget utvecklades till en längre och längre guide som nu finns i en "komplett" form, varpå vi passar på att publicera den."
"hålla ett kort föredrag som utvecklades till en längre och längre guide"..
Ett föredrag är sällan väldigt tekniskt avancerat.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Har en bok att rekomendera: Computer Networks av Tanenbaum. Det är en faktabok på ca 800 sidor som tar upp det mesta från radio, datorer till sateliter. Hade just en tenta igår på just Datornätverk.

Vill ni studera datornätverk och andra system mm: http://www.informatik.umu.se/

Permalänk
Medlem

Härligt Jag har alltid velat lära mig mer om nätverk

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kändes väldig basic tyckte jag.

Hittade dessutom lite fel:

"Den består utav sju stycken skikt medans TCP/IP endast består utav fem då man slagit ihop två utav dem."

Felet är att det står två av dem när det är tre lager, applikation, presentation och session.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Kändes väldig basic tyckte jag.

Hittade dessutom lite fel:

"Den består utav sju stycken skikt medans TCP/IP endast består utav fem då man slagit ihop två utav dem."

Felet är att det står två av dem när det är tre lager, applikation, presentation och session.

Japp, det är lite felskrivet. Det är två stycken ihopslagna men det saknas även två stycken lager. Presentation och session finns endast i OSI-modellen. Datalink och fysiska är samma lager.

OSI referensmodell VS. TCP/IP:
7. Applikation - Applikation
6. Presentation - Inget
5. Session - Inget
4. Transport -Transport
3. Network - Internet
2. Datalink - Host to Network
1. Fysiska - Host to Network (samma som ovan)

Presentation: Teckenkonvertering, kryptering, komprimering.
Session: Återhämtning efter en maskinkrasch (lägger ut synkroniseringspunkter).

Presentation och Session var onödig då vi användare själva och applikationer sköter dess uppgifter.

Då OSI hade dålig tajming och TCP/IP var redan etablerat i Universitetsvärden så blev OSI aldrig något stort i praktisk tillämpning. Dessutom var OSI svår att praktiskt genomföra. Dock så har den varit värdefull i att förklara TCP/IP, blåtand mm.