Permalänk
Medlem

Snabb etsningsfråga(framkallning)

När jag skulle slänga ner mitt uvbelysta kretskort i framkallaren så tog det typ en sekund innan mitt mönster kom fram. Men efter typ någon sekund snare så försvann all fotoresist och bara kopparn var kvar.

Vad har jag gjort fel??

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Du har belyst det för länge skulle jag tro.
Lägg dubbla lager av kretskortslayouten på varandra, det brukar jag göra,
Brukar bli bättre resultat då.

Permalänk
Medlem

..eller för stark framkallningsvätska

Visa signatur

"Heh Heh Heh! Lisa! Vampyrer är bara påhittade, precis som älvor, troll och eskimåer." // Homer Simpson

Permalänk

Om jag råkar glömma UV-lampan, så det står och lyser i typ 20 minuter, så tar det ett par sekunder att få fram mönstret, men resten försvinner inte sådär bara.
Jag måste ha dubbla lager med utskriven OH-film. Annars går UV-ljuset genom det svarta.
Med min 300W-lampa är 7 minuter lagom för de laminat som kommer från Elfa.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Löste det. Man skulle visst ha extremt lite framkallningspulver.
Har i alla fall 2st uv ccfl-rör som jag lös med i ca 6 min.
Blev dock lite dåligt på nåt litet ställe efter framkallningen. Vet inte varför men det kanske var oh-filmen som låg på för dåligt, framkallningsvätskan som är fördåligt upplöst eller kanske skadat laminat?

Det blev ett märke också som såg ut som ett brännmärke efter framkallning.

Etsningen tog väldigt lång tid dock. Vet inte riktig hur man skulle blanda pulvret eller hur viktig tempen var.

Det blev i alla fall ett kretskort av det som ser "ok" ut Var trots allt mitt första.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men då denna fråga har varit uppe förut och jag ännu inte är säker på hur det ligger till tänkte jag kolla om herrarna vet vad som gäller.
När man tar fram mönster mha kort med fotoresistent film, hur går man tillväga lite mer exakt?
Att ta fram mönstret på OH-film och sedan belysa det, så långt är nog alla(inkl. jag själv) med, men stegen efter verkar lite diffusa, minst sagt.
Lägger man det sedan rakt ner i ett vanligt etsningsbad och så är det klart?
Jag har nämligen sett produkter på bla elfa, där det säljs tex en spray-flaska med någon form av foto-framkallningsvätska.. min tanke var att man skulle kombinera denna med just fotoresistenta kort..

En liten fingervisning om i vilken ordning stegen sker skulle verkligen uppskattas!

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Kolla in denna sida, http://www.kjell.com/?page=http://www.kjelloco.se/kjellfakta/...

Beskriver fint hur det går till. har etsat kort i 10 års tid utan avancerad utrustning. 2 st
glasskivor som man lägger film och laminat mellan duger gott. Skriver ut layouten på vanlig OH Plast i min laserskrivare. Dock gäller det att få det så svart som möjligt. Till etsningen har jag bara en plastlåda stående i ett bad med hett vatten som jag står och vickar lite på under etsningen så att vätskan sköljer överkortet...

För att framkalla kortet efter belysnigen kan man använda vanlig Kaustriksoda som används för att lösa upp sköna hårbollar o dyl ur avloppsbrunnar - iställt för att köpa dyrt hos ex Elfa
Använder en "vanlig" E27 solarielampa för att belysa korten

Visa signatur

"Heh Heh Heh! Lisa! Vampyrer är bara påhittade, precis som älvor, troll och eskimåer." // Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cayote
Kolla in denna sida, http://www.kjell.com/?page=http://www.kjelloco.se/kjellfakta/...

Beskriver fint hur det går till. har etsat kort i 10 års tid utan avancerad utrustning. 2 st
glasskivor som man lägger film och laminat mellan duger gott. Skriver ut layouten på vanlig OH Plast i min laserskrivare. Dock gäller det att få det så svart som möjligt. Till etsningen har jag bara en plastlåda stående i ett bad med hett vatten som jag står och vickar lite på under etsningen så att vätskan sköljer överkortet...

För att framkalla kortet efter belysnigen kan man använda vanlig Kaustriksoda som används för att lösa upp sköna hårbollar o dyl ur avloppsbrunnar - iställt för att köpa dyrt hos ex Elfa
Använder en "vanlig" E27 solarielampa för att belysa korten

Tack och bock, lyfter även på hatten för tipset om sodan, billigt och dessutom tillgängligt i hemmet

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.