Minirecension av Hyundai ImageQuest L90D+

Permalänk

Minirecension av Hyundai ImageQuest L90D+

Idag fick jag min nya Hyundai-skärm. Jag hade massor av fjärilar i magen när jag packade upp den och satte fast den i dess fot. Den var väldigt vacker och hade många inställningar för ergonomi.

Det som fick mig att köpa den var helheten på dess specifikationer - de var väldigt imponerade.

När jag hade röjt undan mina fula 17" CRT-skärmar och satt upp den nya TFTn på DVI-kontakten startade jag min dator och väntade med spänning på hur bra bilden skulle se ut. Det första jag märkte när BIOS visat sig var att en pixel i det nedre vänstra hörnet lös starkt grönt. Jag testade att gnugga lite på den, men den bestod. Senare märkte jag också att jag hade en mörkröd pixel. Men det är en sak man får räkna med, har jag tur så försvinner de efter ett tag.
När jag hade kommit in i Windows tänkte jag kalibrera skärmen, så jag tryckte på "Auto"-knappen och väntade på att den skulle bli klar. Inget hände. Tydligen är Auto-knappen för att få den optimala utsträckningen av bilden, ifall den vore fel. Jag fick alltså ställa om kontrast och ljusstyrka själv. Det tog en stund, men till slut fann jag en konfiguration som jag var nöjd med.
Jag startade Quake III för att köra ett första test - att se hur pass mycket skärmen "ghostade" och hur pass bra bildkvaliteten var. Bildkvaliteten var superb, och jag märkte knappt någon ghostning. Därefter testade jag Half-Life 2. Resultatet överväldigade mig - det såg förbannat bra ut!
När jag hade försäkrat mig om att den presterade som den skulle så började jag titta lite på dess funktioner. Den har pivot, den är höj/sänkbar och man kan reglera lutningen på själva skärmen.

Den har också två högtalare på 2W styck. När jag först såg att skärmen hade det så blev jag fundersam. Jag kunde inte se att de satt på sidorna iallafall - de satt nämligen på baksidan av den. Jag prövade ljudet i dem. Jag blev knappast imponerad, men man kan ju inte vänta sig mer av sådana högtalare. När det var tyst omkring mig märkte jag att högtalarna brusade lite. När jag hade satt i mina hörlurar i skärmens hörlursuttag hörde jag samma sak - fast i lurarna.

Vill ni se bilder på skärmen kan ni gå hit. Ursäkta bristen på bandbredd. http://wingdings.mine.nu/gallery/main.php?g2_view=core:ShowIt...

Slutsats:

Mitt helhetsintryck av skärmen är att den är av hög kvalitet (om man bortser från de döda pixlarna) och att den presterar väldigt bra.

+ Hög kvalitet
+ Bra specifikationer (som jag tycker att den lever upp till)
+ Pivot, höj/sänkbar, lutbar
+ DVI och D-sub
+ Inbyggd nätförsörjning
+ Extremt lite ghosting!
- Högtalare
- Mina döda pixlar

Har ni frågor om skärmen svarar jag gärna på dem.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Går det inte stänga av högtalarna eller brusar dom hela tiden fastän man inte använder dom ??

Permalänk

Japp, de går att stänga av genom ett knapptryck.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk

Nice, hur är det att se på film på den?
Är näsatn 100% säker på att jag ska köpa den.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Väldigt lite ghosting? hur mycket är det?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

Jag tittade lite på Matrix Reloaded i HDTV-format och det såg minst sagt imponerande ut - VÄLDIGT bra!

EDIT: Isen och Smulan, jag märker bara en väldigt svag ghosting i Quake III. I Half-Life 2 är den obefintlig. Har inte testat några andra spel än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt lite ghosting, men du märker det dock?
Hmm.. Kanske skulle skita i tft iaf...

Visa signatur

AMD 64 3500+ Venice S939 + Zalman CNPS7700-CU | MSI K8N NEO2 Platinum nForce3 | 4X 512mb Corsair Value PC3200 | HIS Radeon X850XT PE ICEQ II | 19" TFT - Hyundai L90D+
Min burk

Permalänk

Wingdings, prova gärna bf1942, DoD och cs och se om du märker ghosting då....:) Men bra recention. BLir nog en sån efter som den var bra till film också... Men det med ghosting gillade inte jag.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt en Samsung 913N och ett Ati 9600xt, jag kan enabla HDTV 720p och 1080p på skärmen i Catalyst control center.. vilken av dom ska jag köra om jag ska se på DVD-filmer på skärmen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Wingdings, prova gärna bf1942, DoD och cs och se om du märker ghosting då....:) Men bra recention. BLir nog en sån efter som den var bra till film också... Men det med ghosting gillade inte jag.

Jag hade lite fel ordval där. Den är praktiskt taget obefintlig. Låt det inte skrämma dig. Jag ska testa lite mer spel nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillade inte det där med ghostning. Vad har du för FPS när du märkar av ghostningen?

Är inte quake3 typ "low fps" spel? i cs är det ett "måste" att ha 100fps och då borde det väl bli mer ghostning? eller?

Visa signatur

Permalänk

Som sagt, den är nästintill obefintlig. Jag kör vsync på Quake III, men jag har också testat utan.

Visa signatur

Permalänk

Grymmt snygg faktiskt. Trodde inte den skulle va så snygg. Vart köpte du den Mycom eller?

Sen har du väl otur med döda pixlarna, vad har dem för pixel policy?Har du kollat det?

Det blir nog en sånn för mig när dem kommer in på lager. Och ghostingen, du märker alltså av det? Betraktningsvinkeln? Är den på 170* eller.

Annrs en bra recension, med snygga bilder.

Eddie

Visa signatur

Phat Bass Shaker

Permalänk

ok, testa andra spel och säg hur det är då.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_EDDIE88
Grymmt snygg faktiskt. Trodde inte den skulle va så snygg. Vart köpte du den Mycom eller?

Sen har du väl otur med döda pixlarna, vad har dem för pixel policy?Har du kollat det?

Det blir nog en sånn för mig när dem kommer in på lager. Och ghostingen, du märker alltså av det? Betraktningsvinkeln? Är den på 170* eller.

Annrs en bra recension, med snygga bilder.

Eddie

Jag köpte den på Mycom. Jag har mailat dem angående de döda pixlarna och väntar på svar.
Ghosting märker jag knappt. Betraktningsvinkeln är nog på 170 ja.

Visa signatur

Permalänk

Följde det med specifikationer i lådan? Tänkte på antal färger som det pratats mkt om.

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension! Skärmen såg väldigt fin ut, tyckte ocskå den var "snyggare" än vad jag förväntat mig av de bilder man sett på internet.

Jag vill att du testar skriva com_maxfps 120 i quake3, det kan få ghostingen du upplever att försvinna.

ps. lade en beställning på denna skärm idag, nu är det bara vänta

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New Player
Följde det med specifikationer i lådan? Tänkte på antal färger som det pratats mkt om.

Är jag också väldigt intresserad av. Är det 16.7 miljoner färger blir det att beställa en

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Snyggt med en blå powed LED

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag är orolig över ghosting. Skulle du kunna testa CS och lite andra spel och kolla noga om du ser ghosting så är du snäll?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eki
Mycket bra recension! Skärmen såg väldigt fin ut, tyckte ocskå den var "snyggare" än vad jag förväntat mig av de bilder man sett på internet.

Jag vill att du testar skriva com_maxfps 120 i quake3, det kan få ghostingen du upplever att försvinna.

ps. lade en beställning på denna skärm idag, nu är det bara vänta

Tack för det tipset! Jag märker inte av ghostingen alls längre!

Till alla er som vill att jag testar CS: Mitt CS är lite konstigt just nu, det hackar och håller på, så jag vill inte bedöma hur pass bra skärmen presterar nu eftersom det kan vara mina inställningar på grafikkortet och CS som inte är så optimerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du kolla upp om det står nånstans hur många färger den har? I manualen eller så? Vore väldigt trevligt att få veta

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New Player

Vill ju veta nu

Permalänk

16.7 Miljoner enligt manualen!

Visa signatur

Permalänk

Allt man behövde veta. Beställt en nu på Mycom

Permalänk
Medlem

skulle va trevligt veta den riktiga betraktning vinkeln också, det florerar så mkt rykten nu, skulle va skönt få sätta punkt för vad som gäller.

vad säger din manual, 170? eller 135-155?

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk

Det står inget om det.

Det ser helt ok ut tycker jag, tillochmed direkt från sidan och uppifrån

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

för att spä på osäkerheten lite:
"In dem Hyundai-Display ist ein TN+Film-Panel mit Einblickwinkeln von..."
(http://www.itonline.ch/news04/1115-hyundai-monitor-l90d+.html)

och TN+Film är på 16,2 miljoner färger:
"Next, the color reproduction of matrices of this type is far from perfect, too. All fast matrices are 18-bit, i.e. they employ Frame Rate Control to display all 16.2 millions of colors, but the colors of TN matrices are anyway bad – they are faded, unimpressive, rather far from natural ones, which makes TN matrices a bad choice for working with colors even amateurishly"
(några sidor efter http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/lcd-guide_19.h... )

sen kan jag säga att jag sitter på en samsung 710t och den har verkligen inte så kassa färger som den där meningen säger..

Permalänk

Tack för denna fin fina recesion Wingdings Jag har beställt en likadan från Mycom nu. O skriv gärna lite om hur den är att leka med i ps med också

Visa signatur

| Q6600 G0 @ 3,4Ghz | Ultra Xtreme 120 | ASUS P5K Premium | 8800 GTS 512mb | Corsair Twinx 2x2gb PC6400 | 2.5TB SATA | Corsair HX620 | X-Fi Extreme Music | 20" BenQ | Lian-Li PC1000 |