Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens Computer

Hej! Min kompis köpte för ca 2 år sedan en Fujitsu Siemens då han inte va så dator kunnit och visste en bättre läsning.

För några dagar sedan satte han in ett nytt 512 ddr minne av sorten pc3200 DDR400.

Efter några dagar så började datorn att hänga sig i spel osv (inte helt säker men jag tror det va för att minnerna blev för varma, dock tänkte jag inte på det då :S) så jag bad honom kolla tempen i bios och det visade sig att tempen var väldigt hög både i systemet och i cpun enligt bios. Jag frågade även en annan kompis som är lite mer dator kunnig än mig. Så vi kom fram till att han skulle köpa en ny cpu fläkt vilket han gjorde och jag satte in den, sen när vi väl skulle starta datorn så låste den sig hela tiden innan windows. Jag fattade inte vad som va fel och drog hem för att hämta memtest86 och det visade sig att minnerna va slut.

Nu undrar jag, berodde detta på värmen? i bios innan hans nya fläkt va systemet 48 grader och cpu 60-65 grader.
Hans nya minne gäller garantin för sådant här? Om han nu får ut ett nytt minne ska han sätta in den i datorn? eller kan det gå sönder återigen?

tacksam för svar! Och snälla onödiga svar undanbedes TACK!

Permalänk
Medlem

Jag tror ni får ut ett nytt minne om ni lämnar igen den, Den fungerade ostabilt direkt.

För att få ner tempen i datorn (vilket jag tycker ni ska försöka få) så bör ni skaffa chassifläkt. I "Märkesdatorer" Brukar det bara finnas en eller två platser, kolla vad det är för ngn storlek (troligtvis 80mm). Och beställ eller gå till närmaste datorbutik i stan.

Det borde fixa ert problem

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Jag tror ni får ut ett nytt minne om ni lämnar igen den, Den fungerade ostabilt direkt.

För att få ner tempen i datorn (vilket jag tycker ni ska försöka få) så bör ni skaffa chassifläkt. I "Märkesdatorer" Brukar det bara finnas en eller två platser, kolla vad det är för ngn storlek (troligtvis 80mm). Och beställ eller gå till närmaste datorbutik i stan.

Det borde fixa ert problem

okej.. ska gå tillbaka med minnet så vi får ut ett nytt samt sätta in en chassifläkt

Permalänk
Medlem

Ni kanske ska kolla så att både minnena var av samma sort... Har man olika typer i ett system KAN det fungera, men troligtvis inte särskilt länge.

Alltså inte olika märken, utan olika sorter...

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

det va inte samma sort.. jag frågade innan i nordichardware om jag kunde stoppa in ett PC3200 minne tillsamans med ett PC2100 kort fast dem sa att det va helt okej bara att pc3200 minnet skulle gå i samma hastighet som pc2100 minnet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbzor
det va inte samma sort.. jag frågade innan i nordichardware om jag kunde stoppa in ett PC3200 minne tillsamans med ett PC2100 kort fast dem sa att det va helt okej bara att pc3200 minnet skulle gå i samma hastighet som pc2100 minnet

vilket det också bör göra, inget konstigt med det...
(kontrolera att det är just den nya stickan som det är fel på - blir tråkig diskusion om de i affären testar minnet och det funkar felfritt)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Frostyfog har testat med båda minnerna i min burk och inget av dem funkar.

Permalänk
Medlem

Högst troligt att moderkortet fått sig en knäpp.
2 minnen brukar inte ge sig. speciellt inte samtidigt.
Kan det inte vara en jumper-setting som gör att
inte minnena fungerar i din dator?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som sagt: för bästa prestanda bör du ju ha samma sorts minnen; dvs bara 2100-minnen eller bara 3200-minnen. Det är till exempel så att om man blandar (okej skitgammal exempel men men) PC66 med PC100 och 133 så kan något av minnena gå sönder.... Så är det bara.

EDIT: Ok det har inte så mycket att göra med om det är PC2100 eller PC3200... Bara att det är olika sorters minnen som är anpassad för en viss spänning, en viss hastighet osv...

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

när ena minnet är större än det andra så går det snabbare minnet i samma hastighet som det gamla.

Men det va inget fel på minnena tydligen testade dem i min burk igår.. Så jag antar att det är mobot