BitComet slår ut surfning!

Permalänk
Medlem

BitComet slår ut surfning!

Hej, som sagt när jag startar bitcomet kan jag surfa i en kvart eller så sen funkar inte internet (oftast väntar vädigt länge och sen felruta "dokumentet innehåller ingen data", provar både IE och firefox) men ner/uppl - laddningen i bitcomet går som det ska. Har begränsat uppladdninngen i bitcomet så at det ligger lite under mitt abbonemang. Vidare har jag testat att stänga av porten den lyssnar på - detta verkar få internet att fungera ibland men inte alltid. Att pausa så att det inte är mycket aktivitet verkar likaså göra det lättare att få internet att fungera, men bara iband och en stund. När det väll funkar går det fullt ut som det ska.

Lyssningsporten (Valt en över 49000) är öppnad i routern. Har startat om dator, modem och router flera gånger.

Vad i hela fridens namn är fel? Första gången höll jag på jättelänge och ingen sida ville, sen av en slump tryckte jag på ett bokmmärke och den sidan hoppade upp men inga andra ville en stund till!!!!!!!!! Fattar ingenting, tycker det här är jättekonstigt! Snälla hjälp?!

EDIT Har Comhem med 8/1 mb

Visa signatur

Oscar

Permalänk
Medlem

Begränsa uploadhastigheten till runt 60-70. Finns i BitComets inställningar.

Permalänk
Medlem

Har testat det och det fungerar bättre men inte bra. Ska man även försöka begränsa antal kopplingar (hur många som är anslutna)? Har tidigare kört en patch som skulle ge fler parallela linjer in/ut (?), jag kör med win XP ink SP2 brandväggen är avstängd.

Visa signatur

Oscar

Permalänk
Medlem

hej!

jag har samma problem som dej.

någon som kan hjälpa? vet inte riktigt vad som e fel men har testat allt som "owl"

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Begränsa ännu hårdare, om ni tar en titt i anslutningarna och paketmängd/tidsenhet så ser ni problemet.

Bittorent går hårt åt anslutningar öht.

I cmd skriv netstat, här "brukar" det normalt vara kanske 3-5 saker.

/G

//edit - comhem cable? Kabelmodem/system lider av extremt dålig packetrate (by design), och webläsaren har generellt en begränsning av att hämta få objekt samtidigt samt att förfrågningar på adresser sker via UDP (dns) och därmed inte är felsäkra, eller kan misslyckas.
m.a.o, inget är fel mer än hur du tror att tjänsten skall bete sig. Det ser kanske inte ut som om det är hårt belastat med bittorent, men det är det. Kolla bara returtrafikens/ACKs sjuka ökning när man tankar med bittorent.

Permalänk
Medlem

är det modemet lr routern som har dålig packetrate? kanske man skulle ta å byta?

btw. sitter på 10mbit adsl lina

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Medlem

Sänk antalet halvöppna anslutningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denka
Sänk antalet halvöppna anslutningar.

Vad är halvöppna anslutningar?
kan du ge exempel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av subz3ro
kan du ge exempel?

Advanced
Connection
Max half-open TCP connections

Permalänk
Avstängd

cfosspeed (kör en google) löser alla dom där problemen och några till.

Permalänk
Medlem

är ni tvunga att använda bitcomet då?? jag bytte efter att det segar ner alla nerladdningar oxå och för att det lägger temporära .bc filer. prova nåt annat istället tex Azureus.

Permalänk
Medlem

cfosspeed kostar pengar.

Azureus går för tungt. Tempfilerna går att stänga av.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: BitComet slår ut surfning!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av owl
Hej, som sagt när jag startar bitcomet kan jag surfa i en kvart eller så sen funkar inte internet (oftast väntar vädigt länge och sen felruta "dokumentet innehåller ingen data", provar både IE och firefox) men ner/uppl - laddningen i bitcomet går som det ska. Har begränsat uppladdninngen i bitcomet så at det ligger lite under mitt abbonemang. Vidare har jag testat att stänga av porten den lyssnar på - detta verkar få internet att fungera ibland men inte alltid. Att pausa så att det inte är mycket aktivitet verkar likaså göra det lättare att få internet att fungera, men bara iband och en stund. När det väll funkar går det fullt ut som det ska.

Lyssningsporten (Valt en över 49000) är öppnad i routern. Har startat om dator, modem och router flera gånger.

Vad i hela fridens namn är fel? Första gången höll jag på jättelänge och ingen sida ville, sen av en slump tryckte jag på ett bokmmärke och den sidan hoppade upp men inga andra ville en stund till!!!!!!!!! Fattar ingenting, tycker det här är jättekonstigt! Snälla hjälp?!

EDIT Har Comhem med 8/1 mb

Citat:

hej!

jag har samma problem som dej.

någon som kan hjälpa? vet inte riktigt vad som e fel men har testat allt som "owl"

Det är inte så att ni har UPnP i BitComet aktiverat samtidigt som ni manuellt öppnat aktuell port i routern? Det skulle kunna orsaka strul.

Edit: Testat med senaste v. 0.57?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex
är ni tvunga att använda bitcomet då?? jag bytte efter att det segar ner alla nerladdningar oxå och för att det lägger temporära .bc filer. prova nåt annat istället tex Azureus.

Det går att stänga av funktionen för .bc!-ändelsen...

Permalänk
Medlem
Citat:

är det modemet lr routern som har dålig packetrate? kanske man skulle ta å byta?

Det är oftast routrarna som har lite klena processorer och dåligt med buffert. Tyvärr måste man upp i dom dyra prisklasserna för att hitta bra sådana här saker. Nej, byt inte... konfigurera lite smartare istället, det räcker gott.

Inte ACK:ade 3-way handshakes är "halva anslutningar".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thex

Det segar inte ner nedladdningar, läs innantill i hjälpfilerna så ser du rekommendationer för inställningar. Det är (som jag skrev en bit upp) beroende på att returtrafiken är sjukt intensiv via torrents som gör att helt plötsligt får du en cap på hur fort du kan tanka hem.
F.Ö har Azureus liknande system med noll-data filer (inte tempfiler som någon skrev) fast inte i samma mapp som nedladdningen hamnar. Mina egna erfarenheter är att Java gör jobbet "hyfsat" oavsett plattform, men aldrig bra. Bitcomet är väl skrivet i c++ har jag för mig och gör jobbet mer effektivt. Jag bytte till bitcomet efter att azureus buggade med min java.

/G

Permalänk
Medlem

ajdå.
så du tycker ja ska köpa ny router dårå?
sitter på en di-604 nu å tycker den funkar bra förutom detta felet

d funkar inte med något av bittorrent programmen.(har testat nästan alla iaf)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ajdå.
så du tycker ja ska köpa ny router dårå?

Får se om du läser bättre om jag kör med fet stil:

Nej, byt inte... konfigurera lite smartare istället, det räcker gott.

Hehe... testa konfigurering först, sedan utan router och du får en prestandaökning så sätt dig och kolla i plånboken om det är värt ett nyköp på ett par tusen.
/G

Permalänk
Medlem

skumt, jag har inget problem, Azureus suger i jämförelse till bitcomet. bitcomet drar typ 0%cpu medans azureus ligger fan alltid på 50%+(inkluderat java.exe eller vad java nu heter)

Visa signatur

Apple MacBook Pro - 15.4" - 2,4GHz - 2GB RAM - 160GB HD - Nvidia Geforce 8600M GT 256MB
Apple iPod Nano 8gb - Röd

Permalänk
Medlem

Jag har också en D-link 604 och upplever inga problem med bitcomet..
fungerar så bra som det kan göra.
Jag använder nyaste betaversionen. Kika bitcometforumet för att hitta den.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Använt bitcomet ett tag nu - fungerar verkligen jättebra! Saken är som sagt att man måste begränsa uppladdningen till lite under ens utfart, då funkar det.

Visa signatur

Oscar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hojt, måste bara säga att för mig fick jag en enorm totalförbättring av hastigheter och responstider när jag bytte router från 604 till linksys befsr41. kostar runt 600 kr. Om ni ska köpa en ny router av vilken anledning som helst så rekommenderar jag den om du inte vill köpa en för flera tusen.

mvhq

Permalänk
Medlem

Har samma problem här.. skapade en tråd angående detta om att jag användt först BItComet fast sedan bytt till Torrentstorm. Fast detta hjälpte ingenting.

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk

Passar på att fråga oxå då, jag formatera datorn nyss och lade in uTorrent för det stod att den skulle vara bra + ej minneskrävande... fast jag fick bara upp hastigheten i typ 5kb/s och det tog jättelång tid innan den hittade några peers.
Bytte till Bitcomet som hittade peers direkt och börja ladda hem... men max i 100kb/s, medel bara 30-50kb. Plus att den gjorde min surfning döslött...

Vad kan det vara för fel ?
Kan inget om routers hit o dit.. utan jag pluggar in i Comhems jack o får 8mbit.
Kört Azureus förut och den funkade perfekt... men eftersom folk tyckte uTorrent var bra så var jag tvungen att testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MostWanted-LKPG
Passar på att fråga oxå då, jag formatera datorn nyss och lade in uTorrent för det stod att den skulle vara bra + ej minneskrävande... fast jag fick bara upp hastigheten i typ 5kb/s och det tog jättelång tid innan den hittade några peers.
Bytte till Bitcomet som hittade peers direkt och börja ladda hem... men max i 100kb/s, medel bara 30-50kb. Plus att den gjorde min surfning döslött...

Kan inget om routers hit o dit.. utan jag pluggar in i Comhems jack o får 8mbit.
Kört Azureus förut och den funkade perfekt... men eftersom folk tyckte uTorrent var bra så var jag tvungen att testa.

Du måste strypa uppladdningshastigheten lite ifall du vill kunna nå bra hastigheter och kunna surfa utan större problem samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MostWanted-LKPG

Provat med nyaste versionen av utorrent? Jag hittar peers oftast snabbare med utorrent än med bitcomet..

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera cFosspeed. Med det kan jag ladda ner i 600 kb/s och ha ocappad upload i BitComet (dvs ~100 kb/s) och ändå avnjuta uthärdlig surfning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe har samma problem fast jag pingar ut nästan hela tiden, även om jag har begränsning på 10kb/s (Gör inget för jag torrentar bara när jag sover och anslutningen kommer tillbaka)

µTorrent är dock rätt bra har jag för mig (uTorrent).

Permalänk

Råder till samma som innan nämnts; cFosspeed is teh shit. Du kan pröva 25 dagarsversionen eller vad det är och se om det hjälper.

"cFosspeed är den snabbaste DSL-drivrutinen i test"!
Pröva och se vettja

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Får samma problem när jag kör via min router (en trådlös d-link). Om jag kopplar ADSL-modemet direkt till datorn försvinner problemet helt.

Jävla D-Link skit

/M