Permalänk
Medlem

UML i arbetslivet

Fick just höra av en kompis på Ericsson att UML verkar inte alls användas mycket vid programutveckling, utan det är ramverk och annat jag inte riktigt förstod som används istället.

Nån som kan utveckla lite om UML's betydelse om man eventuellt tänkt sig jobba med Java/databaser eller sånt. Är UML bortkastat att lära sig?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Är lite trött, så det blir säkert ett halvyrt inlägg...

UML är inte svårt att lära sig, så det kräver ju inte så mycket tid att lära sig.
Det lär dig även att på ett snyggt sätt visa hur du har strukturerat upp ditt resonemang, samt att det kanske också hjälper dig att konstruera...

Enligt min erfarenhet så används UML mycket mindre än vad folk tror, jag har nästan aldrig vart tvungen att använda det.

Dock används det lite i två sammanhang, det ena är för att planera struktur, det andra är att demonstrera befintlig struktur, alltså du visar någon utsomstående hur du lagt upp det. Det är den senare av dessa två som jag upplevt som vanligast....

Permalänk
Medlem

Precis vad min kompis sa också, om dom skulle ge vidare sitt projekt till nån annan så skulle det antagligen behövas UML i efterhand för att beskriva det dom redan gjort.

Skumt, UML verkar ju verkligen smidigt och praktiskt, men antar att det är nån hake då när inte så många använder det så som det är tänkt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

alltså, då det gäller att planera sitt arbete så tycker inte jag att uml är speciellt givande... visst, det är ett snyggt system, men man vet inte från början exakt hur man ska lägga upp saker och ting, och ofta så vill man ändra saker i efterhand. Visst, man vet ungefär hur det kommer vara, alltså i stora drag, men det har man i huvudet ändå och det blir då ganska onödigt att dokumentera det via något UML-system....
det är min syn på det hela...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
alltså, då det gäller att planera sitt arbete så tycker inte jag att uml är speciellt givande... visst, det är ett snyggt system, men man vet inte från början exakt hur man ska lägga upp saker och ting, och ofta så vill man ändra saker i efterhand. Visst, man vet ungefär hur det kommer vara, alltså i stora drag, men det har man i huvudet ändå och det blir då ganska onödigt att dokumentera det via något UML-system....
det är min syn på det hela...

det fungerar ju om man är en person på jobbet, men är det fler så hjälper det nog om samtliga i gruppen vet vad som ska göras och hur det ska se ut.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vart på Ericsson din kompis jobbar, men Ericsson sysslar inte så mycket med vanlig mjukvaruutveckling.

Sedan beror det också på vilken arbetsmetodik man har, och hur stora projekt/team det handlar om.

Den programmering som Ericsson utför är oftast inte objektorienterad, och eftersom UML egentligen är tänkt för att modellera OO-program så kanske de skippar det av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Nu vet jag inte vart på Ericsson din kompis jobbar, men Ericsson sysslar inte så mycket med vanlig mjukvaruutveckling.

Sedan beror det också på vilken arbetsmetodik man har, och hur stora projekt/team det handlar om.

Den programmering som Ericsson utför är oftast inte objektorienterad, och eftersom UML egentligen är tänkt för att modellera OO-program så kanske de skippar det av den anledningen.

Jag tror det är nån stor simulering eller nåt som har med 3G att göra. Dom var visst uppe i 400000 rader kod eller nåt sånt och det verkar vara ett rätt stort projekt.
Tror det är ganska så objektorienterat eftersom dom använde sig av strikta ramverk som tydligen hade nåt med klasser att göra och hur dom hör ihop.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Hmm, det låter som en faslig massa arbete för en simulering

Permalänk
Citat:

Hmm, det låter som en faslig massa arbete för en simulering

Det är väl försvarsmakten eller staten som vill ha simuleringen och då snålas det inte :).

Har hört att det finns program som skapar UML utifrån kod och program som skapar kod utifrån UML. Någon som vet mer om detta?

Permalänk
Medlem

Ja det verkar finnas rätt gott om sådana program, som fungerar åt båda hållen.
Därför jag blev så förvånad när jag nyss fick veta att UML knappt används på det sättet i arbetslivet

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

skapa kod från uml?
haha, mja, antingen får man kass kod eller väldigt lite kod...
inget att förlita sig på iaf...

kode:
mjo visst, det ligger något i vad du säger, men det beror på hur man har haft det upplagt... jag har arbetat som max med fyra andra programmerare samtidigt... vi arbetade ändå inte med uml på det sättet under den tiden. alla visste vad de skulle göra och alla arbetade med olika system. Ingen kände till klasstrukturen för hur någon av de andra skulle arbeta, utan detta var helt och hållet den enskillda programmerarens ansvar.
Så i det fallet gick det bra ändå, men nu pratar jag om spelutveckling, och med en sådan typ av arbetsstruktur, så det finns säkert flera andra typer som kräver andra rutiner, men jag har ingen erfarenhet av sådant hittils.

Jag kan även nämna att jag vet att Ericsson samt deras samarbetspartners håller på med en hel del kodande.... Ingen tvivel om det, men det är en hel del hemliga grejjer som vi inte riktigt kan prata om här och nu....

Permalänk
Medlem

När man genererar kod från UML så skapar man naturligtvis ingen logik, utan det är klass- och funktionsdefinitioner/deklarationer som genereras.

Totoo, det spelar väl ingen roll vad Ericssons samarbetspartners jobbar med, Seb74 sa ju att hans kompis jobbar på Ericsson

Är det Ericsson Microwave Systems (har för mig att det är så de heter) som din kompis jobbar på, Seb74, så är det förståeligt att han knappar massor av kod. Ericsson levererar ju all kommunikationsutrustning och tillhörande mjukvara till Förvarsmakten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Visst kan man modellera klasser för användning i OO-programmering i UML, men UML är mycket mer generellt än så. UML används minst lika ofta för att visualisera t.ex. tillståndsdiagram eller relationsdiagram (t.ex. vid databasdesign). Ni har dock helt rätt i att det inte haft någon större genomslagskraft i näringslivet. Det används fortfarande främst i den akademiska världen.

Permalänk
Medlem

Jag har haft "turen" att läsa 5p UML. En hel del idéer och tankar kring hur man kan visualisera tillståndsdiagram etc. Men det finns inga vettiga verktyg för att få ut kod av det hela. Bra om man ska förklara, ingen höjdare att arbeta med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det Ericsson Microwave Systems (har för mig att det är så de heter) som din kompis jobbar på, Seb74, så är det förståeligt att han knappar massor av kod. Ericsson levererar ju all kommunikationsutrustning och tillhörande mjukvara till Förvarsmakten.

Jag vet inte, brukar inte pratas vid så ofta faktiskt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Tycker iofs att UML är smidigt på ett tidigt planings stadie för att få ett klart och bra överblick över projectet. Dock så kan man inet vara blind och hålla fast vid det utan tillåtas att ändra längs vägen.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

ktotte, alltså, syftade på ericssons egna personsal samt grupper de tar in för projektanställningar som egentligen inte tillhör ericsson normalt. har några kompisar som för tillfället är på ett sådant projekt.

Permalänk

Jag tror att UML kommer få större genomslag framöver...