Äldre dator fastnat i någon sorts bootloop

Permalänk
Medlem

Äldre dator fastnat i någon sorts bootloop

Då jag har en thinkpad här hemma som enbart saknar denna: Ssd hållare

Då det varit en tuff månad då jag även börjat arbetsträna på ett nytt ställe då det jag var på förut ska stänga igen och har fått en del nya mediciner så tänkte jag att jag skulle gå genom och se vad man kunde sälja och hittade en hel äldre dator i delar som jag tänkte jag bygger ihop och kränger iväg för några hundra.

Det gick väl sådär. Att bygga datorn gick rätt smidigt men den har fastnat i någon sorts konstig bootloop istället och når aldrig post.

Specs:
Gigabyte z77 moderkort
Intel core i5 3570k
16gb ddr3
Gtx 560 ti
Psu är en Effekt på 430w
Ocz ssd 120gb

Vad jag provat:

1. Testat med både ett ram minne och inga ram minnen alls. Även testat med andra minnen utifall att båda skulle vara döda.
2. Rensat cmos/även provat byta till nytt batteri.
3. Tagit bort gpu och kört på igpu.
4. Tagit bort alla komponenter förutom 4 pin till USB och 24 pin till moderkortet. Även provat utan att ha datorn inkopplad till skärm.

Vad kan man mer göra än att plocka ur allting ur chassiet och testa allt utanför?

Känns som felet antingen ligger i psu eller moderkort då datorn beter sig likadant med bara dom två inkopplade.

Permalänk
Medlem

Z77/87/97 verkar vara drabbade av nån slags kvalitetsproblem och slumpmässigt dör numera.
Inte nåt nyhetsvärde på detta då det handlar om komponenter som oftast uppgraderats redan.
Men ändå tråkigt när det händer.

Såklart inte 100% att du drabbats av just detta.
Men prova att plocka ur CMOS batteriet över natten.
Och även att montera om CPU'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Z77/87/97 verkar vara drabbade av nån slags kvalitetsproblem och slumpmässigt dör numera.
Inte nåt nyhetsvärde på detta då det handlar om komponenter som oftast uppgraderats redan.
Men ändå tråkigt när det händer.

Såklart inte 100% att du drabbats av just detta.
Men prova att plocka ur CMOS batteriet över natten.
Och även att montera om CPU'n.

Ska prova det. Läste om någon som hade fått det funka när de bytt batteriet. Därav att jag testade det.
Vill minnas att psu funkade utan problem för bara någon månad sen då den från början satt i en annan dator som hade minnesproblem som visade sig vara saknade pins i socketen så cpun där fick ett nytt liv i grabbens gamla gamla dator som hade allt förutom den.