SUSE (ftp-versioen) eller Fedora Core 3 för brandvägg/filserver?

Permalänk

SUSE (ftp-versioen) eller Fedora Core 3 för brandvägg/filserver?

Jahapp, ytterligare en "vilken distribution"-tråd.

Men jag har ett skäl: tydligen är det krångligt att få hårdvaru-RAID att funka i FC3 såp jag har börjat snegla på SUSE LINUX ftp (gratisversionen) istället.

Frågan är, hur långt kommer man med gratis-versionen av SUSE? Kan det bli så att man fastnar och inte kan få uppdateringar å krafs?

Permalänk
Medlem

Jag tänker _inte_ påstå att varken Fedora eller SuSE är olämpligt för en server - men för att hålla en dator vid liv så krävs det uppdateringar, och betaldistar brukar inte vara allt för förtjusta i leechare.

Sen finns det massor av andra trevliga distar, som både är gratis, har trevliga pakethanteringssystem och har utomordentlig dokumenation.
Dessutom har du hela BSD-familjen att gotta dig med.

Lycka till

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson

Sen finns det massor av andra trevliga distar, som både är gratis, har trevliga pakethanteringssystem och har utomordentlig dokumenation.
Dessutom har du hela BSD-familjen att gotta dig med.

Tips mottages tacksamt. Jag har kört Debian tidigare, men det var lite knöligt tycker jag.

Vad skiljer BSD från Linux (för det är väl inte Linux)?

Jag vill kunna köra så många Linuxapplikationer som möjligt...dator dubbelarbetar även som desktop-dator.

Permalänk
Medlem

Nej *BSD är inte linux, det är unix..

http://www.freebsd.se/
http://www.netbsd.se/

1.1. What is FreeBSD?

"Briefly, FreeBSD is a UNIX® like operating system for the Alpha/AXP, AMD64 and Intel EM64T, i386™ IA-64, PC-98, and UltraSPARC® platforms based on U.C. Berkeley's ``4.4BSD-Lite'' release, with some ``4.4BSD-Lite2'' enhancements. It is also based indirectly on William Jolitz's port of U.C. Berkeley's ``Net/2'' to the i386, known as ``386BSD'', though very little of the 386BSD code remains. A fuller description of what FreeBSD is and how it can work for you may be found on the FreeBSD home page.

FreeBSD is used by companies, Internet Service Providers, researchers, computer professionals, students and home users all over the world in their work, education and recreation."

(http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/faq/introduc...)

Du hittar ju massa information på deras respektive sidor

http://www.openbsd.org/
http://www.freebsd.org/
http://www.netbsd.org/
http://www.dragonflybsd.org/

plus dem jag skrev längst upp som är på svenska
hoppas du finner vad du söker där..

Det finns nästan alltid kloner på de flesta linux applikationer som gör så att du kan köra dem i BSD, sen i vissa fall går det att köra linux apps i BSD också...

Permalänk
Medlem

Re: SUSE (ftp-versioen) eller Fedora Core 3 för brandvägg/filserver?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
Jahapp, ytterligare en "vilken distribution"-tråd.

Men jag har ett skäl: tydligen är det krångligt att få hårdvaru-RAID att funka i FC3 såp jag har börjat snegla på SUSE LINUX ftp (gratisversionen) istället.

Frågan är, hur långt kommer man med gratis-versionen av SUSE? Kan det bli så att man fastnar och inte kan få uppdateringar å krafs?

FTP-versionen av SUSE har samma funktioner som den version man köper i butiken (skillnaden är bara att några kommersiella program är borttagna)

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk
Medlem

Annars rekommenderas OpenBSD, men om du nu måste köra Gnu/Linux av någon anledning, så skulle jag dra in Fedora Core 3 med SELinux aktiverat.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Annars rekommenderas OpenBSD, men om du nu måste köra Gnu/Linux av någon anledning, så skulle jag dra in Fedora Core 3 med SELinux aktiverat.

Jag har nu FC3, men skall införskaffa ett hårdvaru-RAID-kort för RAID-5 och det verkar vara dåligt med drivrutiner i FC3. Därför tittar jag på t.ex. SUSE.

Permalänk
Medlem

I SuSEs installation kan du ordna till RAID och liknande direkt där du partitionerar diskar och sådant. Fedora har jag aldrig gillat, så min röst går till Suse.

"Gratis"-suse är i princip samma som går att köpa. Det kommer uppdateringar till det, så det är inget du "fastnar med". Jag kör Suse 9.2 på min laptop och det fungerar helt utmärkt.

Eftersom du nu ska köra server så måste jag ändå slå ett slag för Debian, som enligt min mening är den perfekta linuxdistributionen för serverbruk.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har nu FC3, men skall införskaffa ett hårdvaru-RAID-kort för RAID-5 och det verkar vara dåligt med drivrutiner i FC3. Därför tittar jag på t.ex. SUSE.

Det handlar inte om drivrutiner - Fedora och SuSE är båda _linux_, så de kör samma operativsystemskärna.
Problemet ligger nog mer i konfigurationen av det hela - men jag är _säker_ på att även andra tomtar har försökt få hårdvaruraid att fungera, så det är inte helt omöjligt att det finns dokumenation ute om det.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth

Eftersom du nu ska köra server så måste jag ändå slå ett slag för Debian, som enligt min mening är den perfekta linuxdistributionen för serverbruk.

Hmm, nja, jag har kört Debian under en period, men jag tycker att det var lite väl mycket knölande innan saker o ting fungerade (t.ex. vill inte X fungera förrän jag hade slitit bort ett antal hårtussar)...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscar.carlsson

Det handlar inte om drivrutiner - Fedora och SuSE är båda _linux_, så de kör samma operativsystemskärna.
Problemet ligger nog mer i konfigurationen av det hela - men jag är _säker_ på att även andra tomtar har försökt få hårdvaruraid att fungera, så det är inte helt omöjligt att det finns dokumenation ute om det.

Ja, möjligtvis kan det ha med kärnan att göra, men vad jag förstår är väldiga problem att få t.ex. LSI-kort att funka i FC3 om det överhuvudtaget går, medans de funkar fint i FC2. Men det _kan_ bero på kärnans version kanske, men då är det ändå ett problem om man inte kan köra med den som är default i FC3. Om det nu inte funkar efter uppgradering - jag har inte sett att någon lyckats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, nja, jag har kört Debian under en period, men jag tycker att det var lite väl mycket knölande innan saker o ting fungerade (t.ex. vill inte X fungera förrän jag hade slitit bort ett antal hårtussar)...

Tja, kanske det. Men å andra sidan, vill du verkligen köra X på en server/brandvägg?

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Tja, kanske det. Men å andra sidan, vill du verkligen köra X på en server/brandvägg?

X är inte osäkert.
Jag är rätt säker på att man kan köra grafiska miljöer på en server utan risk att bli hackad via just det grafiska - men vem kör grafiska miljöer på en server?

Visa signatur

Permalänk

Fedora Core 3, eftersom du får SELinux integrerat från installationen. Med strict-policy ger den lite extra skydd för diverse daemons.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.