Permalänk
Medlem

Bygga en egen shiftlight.

Börjar med att säga att en shiftlight är en sak till bilen, en lampa som tänds vid ett visst vartal så man enklare kan se när man ska växla vid race mm.

Jag tycker det inte borde vara så svårt att bygga en själv, det hela handlar ju om elektriska pulser från tändspolen.
Vet inte riktigt hur det skulle gå till men vid en viss mängd pulser/sek så öppnas en transistor och en lampa tänds.

Ngn som är grym på det där som kanske kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

ser bara "enkla" lösningar. sätt någon sorts detektor på varv räknaren samt en på "nålen" och en diod som lyser när du ska växla.. enkelt och billigt

Permalänk
Medlem

Jo fast jag skulle ju slippa att köpa en varvräknare
Och varvräknare med shiftlight kostar runt 1000kr.

Själva poengen va att det skulle bli billigt.
Lite komponenter från elfa och sen klartt

Permalänk
Medlem

kör på den varvräknare du har? (om du nu har en att gå på)

Permalänk
Medlem

Mjao, fast vill ju inte ha en sak på pinnen, det ska ju vara snyggt också.
Jag tycker fan inte att det borde vara så klurigt att att bygga en shiftlight.
Ska snacka med min lärare efter lovet.

Edit:
Har kollat lite på elfa nu. Hittat en "frekvens-till-spänningsomvandlare" för rutn 30kr sen när spänningen är tillräkligt hög öppnas en transistor och vipps lyser lampan.

Om någon är kunnig när det gäller frekvens-till-spänningsomvandlare så sök på LM 2907/2917 på elfa och hjälp mig

Permalänk
Medlem

Ett sätt som också fungerar, är att använda sig av en mikrokontroller.

Tycker att det är lite enklare, och så kan man välja exakt varvtal när lysdioden(erna) ska tändas.

Permalänk
Medlem

ok, berätta mer, vart hittar man en sådan? pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Jo fast jag skulle ju slippa att köpa en varvräknare
Och varvräknare med shiftlight kostar runt 1000kr.

Själva poengen va att det skulle bli billigt.
Lite komponenter från elfa och sen klartt

Okej, man ska försöka undvika att en redan dyr hobby inte ska bli ännu dyrare.
Men om du ska "rejsa" med bilen så måste du ju ha en varvräknare, det är ju klart som vatten. Och vad är det för hemmabygge/rostig skorthög som inte har det som standard?
Jag rekomenderar Biltema starkt.

200 spänn, och då kan du ha ett hum för startvarv.

Permalänk
Medlem

Jo jag har en fet varvräknare men jag e ute efter shiftlight.
Btw vad har rosighet att göra med om det är varvräknare i eller inte?

Permalänk
Medlem

Han har nog redan en, utan den funktionen bara
Jag skulle på något sätt försäka mäta hur signalerna kommer till varvräknaren, jag vet itne hur det funkar i praktiken men vid det varvtalet du söker borde den ha en viss frekvans eller spänning.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Jag skulle på något sätt försäka mäta hur signalerna kommer till varvräknaren, jag vet itne hur det funkar i praktiken men vid det varvtalet du söker borde den ha en viss frekvans eller spänning.

Citat:

Har kollat lite på elfa nu. Hittat en "frekvens-till-spänningsomvandlare" för rutn 30kr sen när spänningen är tillräkligt hög öppnas en transistor och vipps lyser lampan.

Om någon är kunnig när det gäller frekvens-till-spänningsomvandlare så sök på LM 2907/2917 på elfa och hjälp mig

Permalänk
Medlem

Finns flera olika varianter och prisklasser på processorer. Från 20kr/st och uppåt...
Nackdelen med att använda en mikroprocessor är att man måste lära sig lite hur dom fungerar, och lära sig programera. (Kanske inte kan ses som en nackdel ändå, men mer jobb blir det)

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag har en fet varvräknare men jag e ute efter shiftlight.
Btw vad har rosighet att göra med om det är varvräknare i eller inte?

Okej, jag missuppfattade själva grejen.
På de motorer/mätare med shiftlight som jag har haft så har den varit styrd av insprutets databox.
Men det går säkert att köra med signal från tändspolen oxå.
Hittade en färdig byggsats; http://www.jetronic.se/elektronikbyggsatser.htm#shift
Men den går säkert att bygga på egen hand om man är lite haj på el.

I min värd är det gammla rostiga bilar som saknar varvräknare, alternativt cross och glidarhojar.

Edit: Sen och dyrt alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem

Bygger man med en liten µ-processor så kan man dessutom ta hänsyn till att det optimala varvtalet för att växla upp är olika för olika växlar. Att ta reda på vilka varvtal som gäller är inte så svårt, det räcker att man vet vridmoment eller effektkurva för motorn samt utväxling på samtliga växlar så går det räkna fram.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

köp en biltema varvräknare och göm den, sen sätter du nån kontakt till nålen...

Visa signatur

TILLBAX MÄ ÖVRIGA ÄMNEN!!!

Permalänk
Medlem

Men man växlar väl inte på samma varvtal på alla växlarna eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knogen
Men man växlar väl inte på samma varvtal på alla växlarna eller?

Jo, så länge du inte har mappat olika turbotryck på olika växlar så att effektkurvorna ser olika ut.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt