Permalänk

Enormt dålig ping med ADSL 8Mbit

Nu blir det många trådar här, men jag skriver för polarens räkning. Han har just fått ny dator via landstinget, och skaffade sig Telia ADSL 8000 i god tid. Men han får rent värdelösa pingar! Jag blev misstänksam när han tankade från mig(3Mbit/3Mbit) i bara 12Kb/s. Så jag pingade honom mest för att kolla, fick ett medel på drygt 550ms. Så jag bad honom pinga ping.sunet.se, och han fick ett medel på 779ms! Det är ju rent värdelöst!

Men när han tankade ett speldemo från någon sida, fick han hastigheter om 250-300Kb/s. Det är ju skapligt, men inte 8Mbit-skapligt. Han bor hos sina föräldrar, men har eget telefonnummer till sitt rum. Räknas hans uttag som första uttag då, eller är det fortfarande huset första uttag som räknas? Nnå annan som har idéer?

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.

Permalänk
Medlem

Första uttaget har ju inget med telefonnumret att göra. Det har ju med linan som går till huset att göra. Mer kan jag inte säga...

Permalänk

Så med andra ord är det -HÖGST- troligt att hans modem inte alls sitter i första uttaget? Jag har nämligen absolut noll koll på hur Telia gör när dom fixar 2 telefonnummer i samma kåk, om dom drar in en lina till, eller om dom reserverar en del av den lina som finns, eller klonar på någe vänster... Dom har alltså 2 telefonnummer, och på ena telefonnummret (övervåningen) har dom ADSL 0.5Mbit, och på Telefonnummer 2(undervåningen) har han sitt ADSL 8/1. Vet inte hur jag ska hjälpa honom med detta, kan dom sätta båda modemen i samma uttag då?

EDIT: Finns det ingen som kan hjälpa mig lite här? I TPtest fick han bara 35.15Kbit/s uppladdning och 89.22Kbit/nedladdning(TCP)... I UDP 250Kbit/s uppladdning och 3.03Mbit nedladdning...

Visa signatur

Epox 8RDA v2.2: XP2800+@2.3Ghz 1GbCrucial pc3200 2-2-2-11 : 2280GB hdd på 7diskar : Hiper Type-R 580w.