Mina tysta datorer [bilder]
Eftersom det är många som är intresserade på hur man "tystar ned" sin dator med olika hjälpmedel tänkte jag visa lite bilder på hur jag gjort i mina
Jag tycker inte att man ska försöka kapsla in ljudkällan med hjälp av olika dämpmatrial eller specialboxar - istället tycker jag att det är bättre att försöka byta ut ljudkällan mot ex. en tyst fläkt och försöka ha öppna ytor som tillåter bra kylning.
Min prestanda-dator (eller spel-dator):
CPU: AMD XP 3200+ kyld med Zalman 7000B CU på silent.
GPU: Nvidia 6800LE kyld med Zalman VF700-CU på silent.
PSU: Fortron Source Bluestorm 350W
Inga chassifläktar alls.
Även om FSP Bluestorm från början är ett riktigt tyst nätaggregat så hade det ändå högst ljudnivå i datorn så jag modifierade det genom att byta ut fläkten till en 120mm Adda 16db - tog bort fläktgallret - och använde "gummiupphängning" för fläkten.
Det är nu en mycket tyst dator och jag hör den endast om det övrigt är tyst i rummet och jag lyssnar från ca 40cm avstånd.
Min HTPC:
CPU: AMD XP 2400+ kyld med Zalman 7000B CU-LED på silent.
GPU: ATI Radeon 9800 Pro kyld med Zalman ZM80C-HP
PSU: Fortron Source Zen - fläktlös psu
Jag har haft en del problem med northbridge-kylningen på detta moderkort (ASUS A7V880) - den överhettades alltid när jag försökte spela ett spel och orsakade systemkrasher. Jag bytte då till Zalman NB47J chipsetkylare - men den blev fortfarande för varm.
Eftersom det fläktlösa nätaggregatet överhettas utan chassikylning samt att zalman gpu-kylaren behöver extra kylning - placerade jag en Papst 120mm fläkt i sidan av datorn.
Jag sågade bort fläktgallret (källa för mindre oljud) och fäste fläkten med "gummiupphängning"
Med ett motstånd gick fläkten på halvfart - men jag tyckte fortfarande att den lät lite för mycket (och kylde lite "för bra" ) - jag kopplade då även in en Zalman fan-mate och sänkte farten ytterligare lite.
Jag hittade ett läge där fläkten är i princip helt ljudlös - men den kyler ändå nätaggregatet, nordbryggan och grafikkortet tillräckligt (den hjälper givetvis även cpu-kylaren).
Inga övriga fläktar är nödvändiga.
Hårddiskarna: 2st Seagate (IDE) är upphängda i Zalman ZM-2HC2 Hårddiskkylare
Gummiupphängningen hos Zalmankylaren tar bort mycket ljud från hårddiskarna - men med tanke på att den övriga datorn är nästan ljudlös är dessa hårddiskar nu den högsta ljudkällan.
Eftersom jag hade ganska gott om kabel-strumpa så har jag gått lös på de flesta kablarna i datorn:
Och så här ser HTPC:n ut när mörkret faller:
Visst skulle det vara stiligare med en UV-reaktiv 120mm fläkt - men än så länge har jag inte hittat någon som är tyst nog (samt flyttar mycket luft) - trots att jag testat flera stycken (Coolermaster mfl)
Jag borde även putsa lite på sågningen av "fläktgallret"
Men min nästa låda blir nog en riktig HTPC-låda
Offtopic:
HTPC:n är inkopplad till en 16:9 100Hz TV med MrJonas Vga-scart kabel:
Och jag kör Meedio som "HTPC-OS":
Hoppas att detta kan ge några tips till andra som vill tysta ned sin dator