Permalänk
Medlem

om man vill ha det så tyst som det bara går, är det vattenkylning som gäller då eller kan man bygga någon monstervariant på passiv kylning *öppnar datorn och ser enbart kylflänsar och heatpipes*?

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem

Provade med tops och tänka sig det var grafikkortsfläkten som lät pung. Men håddiskarna låter ju en del så nån som har någe bra tips på att dämpa det ljudet?

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat grymt snyggt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aendy
om man vill ha det så tyst som det bara går, är det vattenkylning som gäller då eller kan man bygga någon monstervariant på passiv kylning *öppnar datorn och ser enbart kylflänsar och heatpipes*?

Vattenkylning är tyst - men behöver oftast fläkt för kyla radiator, och så kan väl pumpen låta lite (?) - är inte så hemma på vattenkylning.

Angående monstervarianten med passiv kylning så låter som du tänker på denna låda - men den kostar ju en del

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taran
Provade med tops och tänka sig det var grafikkortsfläkten som lät pung. Men håddiskarna låter ju en del så nån som har någe bra tips på att dämpa det ljudet?

Grafikkortsfläkten låter mycket pga att de ofta är små (mer högfrekvent ljud) - det är rätt smart att skaffa sig bättre (och tystare) grafikkortskylning.

Man kan sänka hårddiskljudet med Zalman ZM-2HC2 (som jag) eller exempelvis med mcubed produkter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raditz
Snyggt jobbat grymt snyggt

Tackar

Permalänk
Medlem

bara för skojs skull kollade jag lite efter passiv kylning och kom upp med detta.

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=320936
till graffe

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=320690
till prolle

och med ditt tysta nätagg + hårddisk upphängning får man nog ned ljudet rätt mycket, utan att lägga 10k på zalman chassit.

Dock har jag inget behov av dessa grejer än, men det skulle vara trevligt som fan med en knäpptyst burk. Eller så tjänar man ihop lite till och skaffar zalman chassiet.

Visa signatur

Permalänk

en fråga.. vad haru för kamera? väldigt bra kvalité och bra fotat..

Visa signatur

-Intel Core2duo E7500, 2x2GB corsair ddr2 800mhz, xfx geforce 9800gtx+, gigabyte matx, windows xp x64.

- Acer aspire one A150, 1gb ram, Vista ultimate.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Mycket snyggt!

En fråga angående din cpukylare (kylflänsfjädrarna där de sitter fast klumpen)
Kan du vicka den sidleds eller sitter den stenhårt?
Jag tycker min låter jättemycket och ändå är den nerskruvad till det lägsta.
Jag kan vicka min 1mm i sidled :/

Är precis likadant för mig
Och den kyler inte så bra som jag trodde. Eller så är det just pga. att den inte sitter riktigt hårt?

Jag måste ha lådan öppen när jag lirar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aendy
bara för skojs skull kollade jag lite efter passiv kylning och kom upp med detta

Jag har själv funderat på Sonic Tower passiv cpu-kylare - men Zalman cpu-kylaren är så löjligt tyst att det faktiskt känns nästan meningslöst att skaffa den (sonic alltså)

Man kan ju skaffa passiv kylning till allt (nätagg, cpu, gpu) men problemet är att det garanterat kommer bli överhettat utan ordentlig chassikylning.

Jag läste på silentpcreview att det inte finns något fläktlöst nätaggregat som ska kunna köras utan ordentlig chassikylning.

Trots det är det en del medlemmar här på forumet som lyckas köra det - men det kräver väl lite "specialbygge"

Ur den synvinkeln är Zalman-chassit intressant.

Men mini-itx fungerar ju fint att köra helt fläktlöst

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sleepy[18]
en fråga.. vad haru för kamera? väldigt bra kvalité och bra fotat..

Tackar

Kameran är inget speciellt - en Nikon 775:

Men jag lite erfarenhet med foto - så jag försöker väl fixa till bilderna så de ser snygga ut - främst med ljus och så.

Alla bilder är förövrigt redigerade med gratisprogrammet Gimp

.............................

snausman, Pale - hur har ni fäst cpu-kylaren ?

Jag använder själv socket A och de fyra hålen kring cpu:n - man får ju då med 2 st hållare: en silver och en blå.

Ni har inte kastat om hållarna ? Jag har för mig att den blå skulle sitta närmast "sockel-spaken" för att det skulle bli rätt.

Permalänk

Om det inte går att använda en passiv PSU utan chassifläktar - varför inte placera PSU utanför lådan? Borde vara mycket fördelaktligare ur värmesynpunkt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Två frågor:

1) Hur stor är egentligen skillnaden i ljudnivå om man tar bort fläktgallret till psu:n? Kanske man borde pröva...

2) Varför skulle det vara farligt att ta bort gallret, som nån sade? Händer det ofta att det kommer in grejer i fläkten eller?

Tack.

Permalänk
Medlem

jaha då blir det att spara pengar till ett zalman chassie då.

Visa signatur

Permalänk

Man kan köraetthelt system passivt med vatten kylning. dvs utan fläkt.
har man bara en stor radiator i taket som är i kontakt med luften utanför chassit. testade själv med mitt, iofs så har jag bara på prollen men radiatorn blev jämt jummen och cpu temp låg på 45 fulload. Och min pump hörs inte. (nerbäddad i så extremt mycket ljuddämpningsmaterial som det går att få plats med.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Om det inte går att använda en passiv PSU utan chassifläktar - varför inte placera PSU utanför lådan? Borde vara mycket fördelaktligare ur värmesynpunkt.

Jo, det är ju så det fungerar med de flesta mini-itx datorerna och laptops.

Jag skulle säkert kunna placera mitt agg utanför lådan - men det kräver lite arbete (och långa kablar)

Det är en idé för en framtida "speciallåda"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noneedforaname
Två frågor:

1) Hur stor är egentligen skillnaden i ljudnivå om man tar bort fläktgallret till psu:n? Kanske man borde pröva...

2) Varför skulle det vara farligt att ta bort gallret, som nån sade? Händer det ofta att det kommer in grejer i fläkten eller?

Tack.

1. skillnaden är inte så stor - det beror lite på hur mycket gallret täcker. I sidan på min HTPC var gallret ganska stort och täckande och då kunde man höra en klar skillnad - med och utan galler.

Jag startade fläkten och testade att täcka med fläktgallret och ta bort det - ljudskillnaden hördes tydligt - men det är ju på låga ljudnivåer man hör skillnad.

Om en fläkt redan är högljudd så hör man nog ingen skillnad.

2. Det är bara om man har nyfikna husdjur och småbarn som det är farligt - annars är det ok.