Stödjer nVidia Soundstorm 24-bitars playback?

Permalänk

Stödjer nVidia Soundstorm 24-bitars playback?

Och hur vad i drivrutinsväg måste man i så fall skaffa för att få det att fungera?

Jag är en hobbymusiker, och 24-bitars uppspelning från Cubase är något jag behöver. Frågan är då om det är möjligt med Soundstorm.

Om någon vet får ni gärna dela med er.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Det är inte möjligt.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk

Det var det jag gissade.

Det får bli ett nytt ljudkort så småningom istället.

Tack för svaret!

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Hedersmedlem

fundera lite på emu 0404 och emu 1212 om du vill ha lite kvalitet

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
fundera lite på emu 0404 och emu 1212 om du vill ha lite kvalitet

Om du vill ha problem. snarare. M-Audio Audiophile 2496 är det enda försvarbara kortet. Stabila drivers, bra ljud, billigt (995:- på Musikbörsen) och den lägsta felprocenten.

Vill du upp till 192 kHz och få balanserade ingångar är ESI Juli@ ett vettigt alternativ, dock inte lika felfritt som Audiophile.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Om du vill ha problem. snarare. M-Audio Audiophile 2496 är det enda försvarbara kortet. Stabila drivers, bra ljud, billigt (995:- på Musikbörsen) och den lägsta felprocenten.

Vill du upp till 192 kHz och få balanserade ingångar är ESI Juli@ ett vettigt alternativ, dock inte lika felfritt som Audiophile.

Har kortet en optisk ingång?

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow

M-Audio har ju ett 24/192 kort också, med 2 balanserade ingångar och coax in/ut:

http://www.m-audio.com/products/en_us/Audiophile192-main.html

Nästan lite "fy på dig" att inte rekommendera det

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk

Faktum är att jag inte har något behov av ingångar.

Mina enda krav är att den klarar av att skicka 24-bitars ljud från t.ex Cubase till högtalarna, samt att den har resonlig CPU-användning.

Med andra ord behöver jag inte stora externa enheter med många in-och utgångar.

Jag har tittat på Audigy 2 ZS, som finns från 600:- vad jag sett.

Om jag dock får ställa en "dum" fråga:

Skulle Audigy 2-kortet ge mig möjligheten att spela upp 24-bitars ljud från vilket program eller ljudkälla i datorn som helst? Jag tänker då mest på Cubase, Reason mm.

Anledningen till att jag ställer frågan är att jag visserligen förstår konceptet med 24-bitars ljuduppspelning, men samtidigt förstår jag att det samtidigt kan finnas tillverkare som bara skriver "24-bitars stöd" på produkter när det egentligen bara är t.ex vissa interna bearbetningar som har den upplösningen, medans den slutgiltiga ljuduppspelningen fortfarande bara är 16-bitar.

Så, någon som har svar på frågan?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Orkar inte kolla vilket kort som stödjer vad, men "24-bitarsstöd" på Creative-språk brukar oftast betyda uppspelning i första hand, och inspelning i andra hand. Alltså kan du vara hyfsat säker på att du kommer kunna starta Cubase, aktivera din ASIO-drivrutin, och jobba i 24-bit.

Men jag måste få stoppa dig lite. För det första: Creatives ASIO-drivrutiner är notoriskt instabila, och det råder en hel del förvirring över vilka sample rates som stöds.

från http://www.soundonsound.com/sos/oct03/articles/audigy.htm :

Yes, if you want to work at 24-bit/96kHz you'll get low-latency ASIO support (...) but in this mode the DSP effects are all unavailable. They return in 16-bit/48kHz ASIO mode (...) but then you're going through the notorious ASRC engine, which resamples everything on the way in and on the way out, preventing bit-for-bit recording. If, like a sizeable proportion of musicians, you want to work at 24-bit/44.1kHz or even 16-bit/44.1kHz, you don't get ASIO support, and existing 44.1kHz files will either generate error messages or play back at the wrong pitch and tempo, while multitrack 44.1kHz demo songs will emerge out of sync.

Vidare: Om du inte kommer spela in, vad ska du då med 24-bit till? Det extra dynamiska omfånget du får med hoppet från 16 till 24 bit är ohörbart. Det finns till enbart för att lyssna på saker du spelat in i 24-bit, vilket är en helt annan femma. Högupplöst ljud med extremt dynamiskt omfång (som t.ex. konsertflygel, nylonsträngad gitarr eller ljudet av fallande mynt) mår bäst av att spelas in i 24-bit, men det är enbart eftersom man kommer vilja mecka så mycket med dem för att justera nivåerna. När du väl mixat ljudet till produktionsnivåer är behovet av 24-bit slut. Vafan, 90% av det du hör på NRJ klarar sig på 8 bit!

Sorry att behöva föreläsa, jag vill bara påpeka att 24-bit inte på något sätt är en nödvändighet, eller ens en lyx. Det är totalt, komplett och fullständigt onödigt så länge du inte har en inspelningsstudio för en halv miljon.

Köp ett jävla M-Audio och bli lika lycklig som oss andra