Tycker det står olika överallt där man läser nästan. Får ingen klar bild över vad som egentligen hände.
Dels alla olika släktskap, där en del böcker/sidor hävdar att tex Solaris bygger på SVR4 och en del säger att det är BSD osv osv. Antar att allt detta är tolkningsfrågor. Dom flesta verkar iallafall tycka att Linux bygger på BSD, även om jag hittils tycker de flesta kommandon och sånt är jäkligt likt Solaris....men om Solaris också bygger mycket på BSD så visst
Det jag undrar mest är dock hur GNU och Linux hänger ihop. Det verkar som GNU var ett operativsystem som började byggas 1984, och dom skapade en massa program, c-compilers och Emacs och annat men jag vetefan om det någonsin blev nåt rent OS av det hela. Läser tex att dom fick stora problem att implementera kärnan och att dom hade underskattat arbetet där.
Jag uppfattar det som att något GNU-OS aldrig fanns färdigt att använda.
Ändå skrev Linus Thorvalds när han började med Linux att han mest gjorde det "på skoj" och att det inte skulle bli något stort avancerat OS som tex GNU.
Alltså måste GNU's OS varit "färdigt" och användbart när Linux påbörjades???
Och sen läser jag ingenstans om att Linux, som ju bara ska vara en kärna, implementerades med GNU på något sätt för att bli ett fullständigt OS, utan det verkar som Linus byggde upp LInux själv med hjälp av program från GNU. Det verkar jäkligt luddigt det där iallafall.....nån som kan sin historia bra som kan ge en enkel beskrivning av hur fasen det hänger ihop?
Alternativt länka till nån bra sida som inte rör ihop allting