Permalänk
Medlem

GNU/Linux-historia

Tycker det står olika överallt där man läser nästan. Får ingen klar bild över vad som egentligen hände.

Dels alla olika släktskap, där en del böcker/sidor hävdar att tex Solaris bygger på SVR4 och en del säger att det är BSD osv osv. Antar att allt detta är tolkningsfrågor. Dom flesta verkar iallafall tycka att Linux bygger på BSD, även om jag hittils tycker de flesta kommandon och sånt är jäkligt likt Solaris....men om Solaris också bygger mycket på BSD så visst

Det jag undrar mest är dock hur GNU och Linux hänger ihop. Det verkar som GNU var ett operativsystem som började byggas 1984, och dom skapade en massa program, c-compilers och Emacs och annat men jag vetefan om det någonsin blev nåt rent OS av det hela. Läser tex att dom fick stora problem att implementera kärnan och att dom hade underskattat arbetet där.
Jag uppfattar det som att något GNU-OS aldrig fanns färdigt att använda.

Ändå skrev Linus Thorvalds när han började med Linux att han mest gjorde det "på skoj" och att det inte skulle bli något stort avancerat OS som tex GNU.

Alltså måste GNU's OS varit "färdigt" och användbart när Linux påbörjades???

Och sen läser jag ingenstans om att Linux, som ju bara ska vara en kärna, implementerades med GNU på något sätt för att bli ett fullständigt OS, utan det verkar som Linus byggde upp LInux själv med hjälp av program från GNU. Det verkar jäkligt luddigt det där iallafall.....nån som kan sin historia bra som kan ge en enkel beskrivning av hur fasen det hänger ihop?

Alternativt länka till nån bra sida som inte rör ihop allting

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

http://www.levenez.com/unix/history.html
Där har du en bra överblick

Bell Labs var de som gjorde det första Unixet (UNICS) http://www.bell-labs.com/history/unix/
Detta blev jätte poppis på Universiteten och Unix kod började cirkulera relativt fritt och okontrollerat. Och som en följd av detta kom under den här tiden kom en massa avarter av Unix b.la. minix och BSD.

Richard Stallman, snubben som grundade GNU, tyckte att Unix skulle vara fritt vilket det inte längre var när företagen roffade åt sig rättigheter och annat. Så han satte igång GNU det fria OS'et.

Sen kom Linus med sin kernel som var baserad/influerad av minix. GNU var vid det här laget relativt klart förutom HURD (GNU kerneln) så folk petade ihop GNU systemet med Linux kerneln och fick ett komplett fritt och GPL licensierat system.

Linus använde GCC för att bygga sin kärna men han satt ju inte och petade ihop GNU och Linux för att släppa det som ett komplett OS, det gjorde andra med tiden. Att det blev så var ju mer en fråga om tajming och slumpen.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

linus skrev en kärna där han sen portade över gnugrejerna,
är det komplicerat?

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

http://www.levenez.com/unix/history.html

Grötig, men den förklarar lite i alla fall.

www.unix.se har en del intressant information i ämnet.

I övrigt så bygger inte Linux på BSD. Linux är en klon av Minix, som i sin tur är en klon av "Unix". Poängen är väl dock att de flesta systemen strävar efter att vara POSIX-kompatibla.

När det gäller BSD så är det så att systemet skrivits om i olika etapper och utsträckning. Det ursprungliga BSD baserades ju mer eller mindre på den kod man fick från AT&T, men med Berkely-nördarnas tillägg och modifieringar. En massa år senare blev det bråk om copyright och ägandeskap till koden, osv. När man säger att gamla SunOS var BSD-baserat syftar man antagligen på den "gamla" koden, snarare än den 4.2BSD-kod som Free-, Open- och NetBSD baseras på.

Men men, det bästa är att läsa själv tills ögonen blöder.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

Tackar för länkarna allihop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Sen kom Linus med sin kernel som var baserad/influerad av minix. GNU var vid det här laget relativt klart förutom HURD (GNU kerneln) så folk petade ihop GNU systemet med Linux kerneln och fick ett komplett fritt och GPL licensierat system.
Linus använde GCC för att bygga sin kärna men han satt ju inte och petade ihop GNU och Linux för att släppa det som ett komplett OS, det gjorde andra med tiden. Att det blev så var ju mer en fråga om tajming och slumpen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
linus skrev en kärna där han sen portade över gnugrejerna,
är det komplicerat?

Jonos, tydligen är det lite komplicerat, för tom här inne får jag dessa två helt olika svar.
Men jag ska kika på länkarna här och läsa ännu mer sen och se om det klarnar

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006