Design - Skärmkalibrering
Någonting som ofta glöms bort av designers i midre skala är den stora vikten av en korrekt inställd skärm. Om din skärm är 20% för ljust inställd kommer den grafik du skapar se 20% mörkare ut för alla som har korrekt inställda skärmar. Medans grafiken förmodligen kommer bli oerhört svåröverskådlig för den som har en skärm som är för mörkt inställd.
Jag började tänka mer på detta när min vän lade ut grafik som han påstod hade en ljusblå ton, men som på min skärm var helt vit. Jag såg inte ens någon skillnad när jag lade in den i photoshop och ritade vita sträck på det "blåa".
Frågan är då hur stor skillnad det är på olika skärmar och hur man skulle kunna ställa in sin skärm så den överensstämmer med alla andras skärmar. Jag vet om att det finns små apparater som profesionella designers använder för att kalibrera skärmarna helt perfekt, dessa sätter man helt enkelt fast på skärmen vilken skickar olika färgsignaler till apparaten. Apparaten ser sedan om färgerna är rätt och justerar dessa om någonting skulle vara fel.
Men sådana är väldigt dyra och eftersom jag minns att jag hade ett gratis program som jag har för mig hette "E-color" som gjorde samma sak, bara det att det använde sig av dess användare för att ställa in skärmen på ett väldigt smart sätt.
Jag har även en "auto" knapp som ställer in skärmsorlek och lite kontraster automatiskt på min skärm (HP L1925), men den litar jag inte speciellt mycket på.
Så ni förstår säkert vart jag vill komma.
Hur ska jag göra för att ställa in min skärm till perfektion utan att behöva lägga ut tusentals kronor på hårdvara?
Hur gör du?