Koppla in en synt/keyboard till datorn?

Permalänk
Medlem

Koppla in en synt/keyboard till datorn?

Det är så att jag vill koppla en min synt till datorn. Jag har en kabel i ena ändan är det "Midi In/Out" och i andra är det en sån där spelport som finns på ljudkort till Gamepads m.m

Men nu till problemet. Jag får det inte till att fungera. Någon som vet vilka inställningar som krävs? Jag har inte fått med någon skiva, men jag tror den måste installeras eller så lär man ställa in några inställningar.

Jag har testat testat genom att öppna ljudinspelaren och testat spela in ljudet. Men det kommer inget "ljud" blir ingen signal in. Det kanske inte är rätt sätt att testa på?

Programmet jag ska använda är Finale.

Mvh
Daniel Eriksson

Visa signatur

Dex111: Acer Aspire 3003LMi
Epx350: AMD Athlon 3500+ | 1024mb | 200Gb | gt6600 128mb
Epx170: Intel P4 1,7GHz | 256mb | 80Gb

Permalänk
Hedersmedlem

MIDI-signarel är inte ljud, så ljudinspelaren funkar definitivt inte. Kör med Finale istället, det borde ha MIDI-stöd (som det låter).

Om det funkar med att köra vid gameporten låter jag vara osagt eftersom jag inte har en aning, men i vanliga fall så brukar man antingen ha en MIDI-adapter eller ett keyboard som är gjort för datorer (som mitt, USB).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Vad är MIDI då, när det inte är ljud? Är det bara en vanlig signal då?

Men nu till problemet. Jag har beställt ett MIDI-Interface med USB. Tror det även blir mycket lättare eftersom keyboarden ska flyttas mellan några datorer.

Så nu hoppas jag att det ska fungera. Verkar som det bara ska vara att plugga in det och ställa in i Finale.

Mvh
Daniel Eriksson

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikzzon
Tack för svaret!

Vad är MIDI då, när det inte är ljud? Är det bara en vanlig signal då?

Men nu till problemet. Jag har beställt ett MIDI-Interface med USB. Tror det även blir mycket lättare eftersom keyboarden ska flyttas mellan några datorer.

Så nu hoppas jag att det ska fungera. Verkar som det bara ska vara att plugga in det och ställa in i Finale.

Mvh
Daniel Eriksson

http://sv.wikipedia.org/wiki/MIDI

Jag har aldrig använt ett sånt där interface själv men det borde väl fungera tycker man. Lycka till.

Permalänk
Medlem

Ja. ett MIDI till USB interface blir smidigare även om MIDI till spelporten fungerar lika bra.
Vad använder du för ljudkort?
MIDI sänder bara data som t.ex vilken/vilka tangeter du trycker ned, hur snabbt (anslag) och mycket mer. Det du spelar på synthen skickas till datorn som med ett bra program (Cubase, Finale mm.) registrerar vad du åstakommit med fingrarna. Det kan sparas/redigeras och skickas tillbaka till synthen som spelar upp det hela, enkelt förklarat!
Vill du spela in ljud från synthen ska du koppla line out från synthen till line in på ditt ljudkort i datorn.

Visa signatur

AMD 5200+, 7900GTX, X-Fi, Z-5500, Diboss 26" LCD + 2st TFT 19" Wide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars-on
Ja. ett MIDI till USB interface blir smidigare även om MIDI till spelporten fungerar lika bra.
Vad använder du för ljudkort?
MIDI sänder bara data som t.ex vilken/vilka tangeter du trycker ned, hur snabbt (anslag) och mycket mer. Det du spelar på synthen skickas till datorn som med ett bra program (Cubase, Finale mm.) registrerar vad du åstakommit med fingrarna. Det kan sparas/redigeras och skickas tillbaka till synthen som spelar upp det hela, enkelt förklarat!
Vill du spela in ljud från synthen ska du koppla line out från synthen till line in på ditt ljudkort i datorn.

Jag får inte MIDI till spelporten att fungera. Vet någon vad man gör för fel. Har testat alla olika inställningar i Finale. Är det något mer man ska göra?

Tack för inläggen! Nu, vet man vad MIDI skickar...

Mvh
Daniel Eriksson

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla din enhethanterare (eller vaffan det nu heter i svenska Windows). Förutsatt att du installerat drivrutinerna rätt ska det finnas något som heter MIDI UART, MIDI port, MIDI / Game port eller nånting sånt.

Nästa steg är att kolla att du verkligen får MIDI-data in. Du kan självklart slaska runt i Finale, men eftersom varken du eller jag kan det programmet särskilt bra kan du dra hem en MIDI-monitor. Google är din vän. Om du hittar din MIDI-port men inte får någon data kan det vara keyboarden som strular. När du sen försäkrat dig om att MIDI-signalerna kommer hem är det väl bara att rota runt i Finale för att hitta vilken MIDI-port programmet ska använda.

Men jag måste få fråga en sak: Om du inte ens kände till vad MIDI gör när du startade den här tråden, vad är det då du försöker åstadkomma?

Permalänk
Medlem

Det är så att jag sommarjobbar i en församling som vaktmästare. Så hade Koneo varit där och dom hade försökt och försökt, men fick det inte till att fungera.

De visste att jag kunde lite om datorer så de fråga mig. Och då försökte jag lösa det. Först trodde jag att det va Spelporten som var kass. Men jag hade ingen annan utrustning att testa med. Så jag hämtade en Gamepad och jag hade rätt det va spelporten som inte fungerade. Testade installera om drivrutiner m.m. Men inget hjälper. När jag har testat med det mesta inser jag att den är sönder. Då beställde jag hem ett Midi Interface. När jag koppla in den fungera allt som det skulle. Tur det.

Men jag tycker att det är dåligt av Koneo att inte komma på någon lösning. Dom sa bara att dom inte klara av det. Och dom tog betalt för deras "felsökning", men dom löste ju ändå inte problemet. Det är inte första gången jag har varit med om att Koneo inte kan lösa problemet. Men det är den Koneo i min stad. Dom kanske är bättre på andra orter.

Mvh
Daniel Eriksson

Visa signatur