Köra bash i FreeBSD...lite skumt

Permalänk
Medlem

Köra bash i FreeBSD...lite skumt

Nyligen installerat det, och av de två bash som fanns att välja vid installation så valde jag det nya från GNU, och inte det äldre.

Iallafall, försökte vid installationen när jag skapade min vanliga user att välja bash som shell, men fick då veta att det var ogiltigt, så jag lät det vara bourne shell tills vidare.

Efter install så loggade jag in och skrev "bash", och då bytte den tydligen till bash, för jag kan söka i history och auto-complete funkar osv osv, men när jag skriver "echo $SHELL" så blir det tom rad.

Testar lägga det som default shell, och ändrar i passwd-filen till /usr/local/bin/bash (jo det ligger där och inte under /bin där sh ligger).
Detta fungerar dock inte alls, men nu läser jag att FreeBSD använder sig av en master.passwd och att passwd genereras ifrån denna av kompatiblitetsskäl.

Ska boota om igen nu (tar nån minut för den försöker i evigheter hitta min dvd men lyckas aldrig ) och se om detta kan fixa saken.
Men iallafall, skumt att jag inte kan köra echo $SHELL och se att den kör bash :S
Blir ju lite nojig att nåt är helt galet...bash borde ju fan vara default tycker man för det är ju 10ggr bättre än gamla sh

EDIT: Fan, X verkar lite bökigt att få igång. Står att man måste ha nån wrapper installerad i /etc/x11, men jag hade ingenting där vad jag kunde se. Sen ska man visst starta xf86config, men jag får väl testa med att köra det och se vad som händer

EDIT2: Hehe, X11-mappen är som sagt tom, vilket den INTE ska vara enligt manualen om man installerat allt som har med X att göra, och dessutom har jag ingen xf86config på datorn
Lite svårt att få igång X då, om bägge sakerna som manualen går igenom saknas :D;)

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

chsh -s /usr/local/bin/bash

pröva det.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Om X... läs detta noga (det är flera sidor): http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/x-i...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
chsh -s /usr/local/bin/bash

pröva det.

Tack, men det hjälpte tyvärr inte

Testade "chsh -s /usr/local/bin/bash" samt "chsh -s /usr/local/bin/bash seb" och skriver sedan in min users lösenord.

Får följande felmeddelande.

chsh: Entry inconsistent chsh: pw_copy: Invalid argument

Iallafall skumt att man inte kan ändra direkt i master.passwd och få det att ta, men så kanske det fungerar i BSD. Iallafall fungerar ju inget av alternativen så nåt kanske är fel här

Vad än värre är är att jag inte får igång X, så varje gång jag ska fråga/söka på nätet så måste jag boota XP, och sen tillbaks till FreeBSD igen vilket tar typ 2min eftersom 1min går åt till att försöka hitta min DVD

EDIT: Sunray, tack. Ska läsa. Har dock redan kikat i officiella manualen men det kanske står nåt mer här
EDIT2: Precis börjat läsa, och det står att från och med 5.3 är Xorg default och inte Xfree86. Men i officiella manualen till 5.4 står det, under "installing X" eller vad nu rubriken är, att man ska konfigurera Xfree86. Hur ska dom ha det egentligen

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

"officiella manualen till 5.4" Vad är det för något? URL?

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
"officiella manualen till 5.4" Vad är det för något? URL?

Tja, officiell och officiell, det är en riktigt maffig install-guide på officiella hemsidan.
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/ins...

Iallafall, jag försökte installera Xorg, men då sa den att det redan var installerat. Så det steget var redan gjort.
Sedan kopierade jag config-filen från root-katalogen till /etc/X11 så när man skriver "X" så får jag nu upp ett grått fönster med en muspekare.

Problemet nu blir att få den att köra en windowmanager.
Vill inte ha automatiskt vid startup, det ska jag ändå inte ha sen när jag ska göra den till server, men jag letar efter hur fasen man får igång en windowmanager. Om det ska in i Xorg.conf eller om det ska startas manuellt via nåt kommando som i sin tur automatiskt startar X också....

Ska fixa rätt frekvens för monitorn också till conf-filen.

Edit: .xinitrc verkar tala om för X vilken windowmanager som ska startas. Måste kika i den

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jo, det där är ju samma sak som jag länka till; handboken.

Hur du installerar KDE, Gnome och XFCE står också i handboken.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Man ändrar inte passwd-filen direkt, utan använder kommandot "vipw".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Man ändrar inte passwd-filen direkt, utan använder kommandot "vipw".

Hehe, körde "vipw" och givetvis stod det redan bash där på min user, eftersom jag ändrat det för ett antal reboots sedan. Tänkte att "ja men det var ju självklart, det här kommer ju inte funka", men jag sparade iallafall min oändrade fil, och DET FUNKAR!!!

X är lite värre. Har konfigurerat xorg så jag får 1024@85Hz när jag skriver "X", men jag får ingen .xinitrc i min hemkatalog.
Skapade en sådan och la till "exec startkde" som det står i manualen jag läser, men det hjälper inte.
Kanske något är fel eftersom jag inte fick någon .xinitrc automatiskt.
Eller också är det KDE som inte är färdigt att startas av nån anledning...det ska ju vara installerat iallafall tillsammans med Gnome och nån mer.

Jobbigt det här, jämfört med Mandriva/SuSE
Men rätt kul ändå, man tvingas lära sig lite av det som brukar gå per automatik

xdm verkar det finnas nåt som heter också, nån login-manager, men det är jag inte direkt ute efter för jag ska köra server med FreeBSD sen om allt går vägen, och då ska jag ändå starta i textläge, men måste ändå ha fungerande X och windowmanager som Xvnc ska få köra.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Kanske något är fel eftersom jag inte fick någon .xinitrc automatiskt.

.xinitrc genereras aldrig automatiskt (om den inte finns i /etc/skel)

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

varför känner jag mig dragen till bsd? Är det fel på mig?

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
.xinitrc genereras aldrig automatiskt (om den inte finns i /etc/skel)

Ok, skönt att höra, tack

Nu har jag fått igång KDE iallafall. "startx" fick igång det, efter ändringen i .xinitrc

Nu är det bara några få riktiga problem kvar.

1. .bashrc verkar inte laddas. Har försökt lägga till aliases och välkomstmeddelanden med "echo" vid inloggning, men den verkar inte köras. Kopierade in den från nån skel-mapp och bytte ägare från root.

2. Fick inga specialtecken att fungera i KDE i terminalen....kunde inte ens använda pipe.
Så jag ändrade enligt nåt forum på nätet såhär, och nu funkar allt utom å ä ö. Inte livsviktigt kanske, men kan man få det att funka i terminalen så vore det ju ok iallafall.

Section "InputDevice" Identifier "Keyboard0" Driver "keyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "se" EndSection

3. I "riktiga" terminalen, när X inte är igång, så fungerar inte ~.
Antar att jag inte ska fixa det i xorg.conf utan nån annanstans

4. Scrollhjulet inne i X är väldigt jobbigt att surfa utan

Rätt kul med BSD än så länge faktiskt. Går bättre än jag trodde det skulle göra
Och KDE känns betydligt snyggare än i många distar jag testat.
Antar att det är renare och mer äkta KDE så att säga.
3.4 är säkert rätt färskt också....känns fräscht iallafall.

Stort tack so far
Säg till om frågorna är för dumma/simpla. En del har förmågan att bli arga när man frågar, men jag har aldrig suttit vid BSD förut eller konfat X själv tex.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
1. .bashrc verkar inte laddas. Har försökt lägga till aliases och välkomstmeddelanden med "echo" vid inloggning, men den verkar inte köras. Kopierade in den från nån skel-mapp och bytte ägare från root.

Du skall använda .bash_profile
Skillnaden mellan dem finns beskriven i "man bash".

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Du skall använda .bash_profile
Skillnaden mellan dem finns beskriven i "man bash".

Hmm.....bash_profile körs alltså vid inloggning, medans .bashrc körs varje gång man öppnar en bash-session.....vid en snabb anblick (måste sova nu hehe).
Skumt iallafall att den inte verkar vilja läsa min .bashrc, men man kan väl lika gärna köra med profile-filen istället då.

Jag måste säga att FreeBSD rockar stenhårt än så länge. Känns så jävla mycket bättre på alla sätt än alla linux-distar jag testat so far. Måste säga att jag gillar ports-systemet bättre än så länge också, och dessutom har jag lyckats bygga kod som inte funkat att bygga i tex nya FC4.

Det känns så mycket bättre på alla sätt (än så länge)...jag börjar misstänka att jag är en BSD-människa
Imorgon ska jag iväg till jobbet och då ska jag dra igång Xvnc-servern här hemifrån och se om det funkar

Tack förresten Aphex för det där med ssh -D förut, fick det att funka. Ska testa det imorgon också från distans...ska kika i sshd_config också så tcp-forwarding är på här.

Älskar BSD (jaja, ni får väl reta mig om jag tvärvänder och ändrar uppfattning totalt om nån dag )

Edti: Nej du Aphex, tcp-forwarding är av som default här också (samma som i FC4). Du sa att det var standard att det var på, kommer du ihåg

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006