Permalänk
Medlem

få USB hdd bli Ethernet ansluten

Har alltså en USB 2.0 hdd som jag skulle vilja kunna dela ut direkt på nätverket hemma (vet, skulle ha köpt en ethernet hdd!). Alltså kunna koppla in i routern/switchen direkt...
finns det någon konverter på marknaden som gör min USB hdd till en Ethernet hdd....

Permalänk

Jorå, det finns... men de är ganska dyra.
Detta är enda jag hittade i sverige.
http://www.mbg.se/html/prod.shtml?prod=835&prod_gr=2&meny=pro...

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

Tror jag såg något sådant på dustin...

Edit: Det gjorde jag visst inte. Var denna http://www.dustin.se/DacsaPortal/ som jag tänkte på, men det som låg i bakhuvudet på mig vara att den gick att länka vidare o hade fått för mig den hade usb-port.

Ett annat alternativ är väl en router där du kan koppla in usb-hårddiskar.

Permalänk
Medlem

så de egentliga lösningarna är allltså en router med USB eller en konverter? Där router är det klart billigaste alt....

Permalänk
Medlem

Antar att det är något sånt här du är ute efter? Den kostar ~1000kr på bla datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Linksys NSLU2 för anslutning av USB disk till nätverket...

Det är en bra produkt om man vill ansluta ett USB minne till nätverket, men jag rekomenderar inte den för att ansluta en USB disk..

De erfarenheter jag har av produkten är:

1. Du måste formatera om USB disken till ett annat filsystem, så då går det inte att ta disken och koppla in den på en dator med USB, då hittas inte disken...(Det stog inte något om detta i produktinformationen, men det fanns en liten notis i manualen att den måste formateras om..)

2. Hastigheten är bara 200kb/s vid överföring, det är väll ok om det är små filer men skall man flytta större filer så tar det en attans tid..

3. Du behöver inte formatera om USB minnet för att det skall passa men du kan bara ansluta ETT USB minne till enheten..

4. Suveränt om du vill ansluta ett USB minne till en W95,W98 och NT4 dator där du saknar USB stöd, bara att mappa upp minnet och ladda/spara.

//Gizmo

Visa signatur

"Do not learn from your mistakes, learn from the mistakes of others"

Permalänk
Medlem

ok! tack....men...alltså är det ingenting för mig...ska ju ansluta en 300 GB Lacie USB 2.0 disk ...så det blir en liten flaskhals där minst sagt. Men tack att du delar med dig av dina erfarenheter, alltid värdefullt!

Permalänk
Medlem

Jag har nyss uppgraderat firmwaren till min Linksys till den senaste.

Dom verkar ha lagt in en FTP funktion som jag inte sett tidigare samt att dom verkar ha fått upp farten.
Test tankade från mitt USB-minne(1gb USB2.0) en 58mb fil och det ligger på ca 1.4mb/sec(1300-1400kb/sec).

Fortfarande långsamt för en nätverks disk men en klar förbättring.
Vet fortfarande inte hur det liggertill med ev. formatering av USB-disken.. Verkar som att man fortfarande måste göra det för det, för den funktionen finns kvar i menyn.

Har glömt att säga att den administreras med ett web-gränssnitt..

//Gizmo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok...låter ju iof possitivt...dock så är det så , som du kanske förstår ..att jag inte vill ha någon som helst flaskhals med min 100 Mbits uppkoppling...alltså jag vill att folk ska kunna tanka från min FTP (Min lacie USB 2.0 hdd) utan att mina fysiska prylar sinkar farten...alltså måste jag kunna plocka data från disken i minst 10 MB/sek...

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma fundringar som du och tänkte att det var ju perfekt med en sådan produkt. USB -> LAN.
Men jag blev besviken när det var så låg hastighet och att man var tvungen att formatera om Disken till ett annat fil format.
Man får avvakta ett tag till och se om det dyker upp något bättre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

själv har jag vart inne på samma grej och har också tittat på linksys produkt men har avstått på grund ut av dem brister som nämns åvan..
nu kör jag isället en gammal skruttig 450mhz med ett usb2 kort o delar ut två 2usb diskar i nätverket.
smidigare blir det inte (och billigare blir det ine heller )

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

det var något sånt jag hade tänkt också...billigt och bra...skaffar helt enkelt en skruttig data som får agera server...det enda jag vill är ju egentligen att min bärbar kan stå avstängd samtidigt som folk faktiskt kan hitta min filserver...

trist å ha datorn vid sängen...det märkar man när sånna här saker skall genomföras...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
det var något sånt jag hade tänkt också...billigt och bra...skaffar helt enkelt en skruttig data som får agera server...det enda jag vill är ju egentligen att min bärbar kan stå avstängd samtidigt som folk faktiskt kan hitta min filserver...

trist å ha datorn vid sängen...det märkar man när sånna här saker skall genomföras...

ne men det blir jäte smidigt. glöm bara inte att du måste ha ett usb2 kort i den "skruttiga" datorn då eftersom chansen att hitta en gammal skrutt dator med usb 2 finns inte

usb2kort brukar va rätt billiga också.. så har du tur o hittar en billig skrutt dator så kommer du nog under tusenlappen o har en bra lösning på det hela!

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

tack samtliga för alla svara och möjliga lösningar...

tror endå jag går på s____87 lösning...

kör alltså två kort 10/100 kort (ska kolla så det blir bra kvalité) i en skruttig data + ett USB 2.0 kort, delar ut min LAcie 300Gb och vips har jag en server...enkelt! precis som jag ville ha det!
så blir det en bra branvägg också. kastar nog in linux också..kul att testa något nytt!

Permalänk
Medlem

Netgear SC101, externt ethernet anslutet hårddiskkabinett för 2 diskar (kan raidas och saker), finns på dustin

edit: tydligen leverans i mitten av september, aja...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

klockrent!
kanske rentav skaffar mig en sån ...! också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Netgear SC101, externt ethernet anslutet hårddiskkabinett för 2 diskar (kan raidas och saker), finns på dustin

va ju inte så jädra snygg precis men det är så jag funderar på att skaffa en själv för skojs skull

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Någon information om den kräver speciellt filsystem på diskarna etc?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

läste pdf:en o kunde inte hitta någon sådan info....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man ställer ju undan den där...inget som skall synas bara verka...(göra sitt). har bestämt mig. ska skaffa en sån till landet.. och ha som backup...mamma blir lite galen varje gång hennes SPCS programvaror krashor och hon inte har backup...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Har för mig den formaterar i sitt eget filsystem (antagligen EXT3) så det gäller att inte ha något på diskarna innan..

sen krävs det tredjepartsmjukvara (som såklart följer med) för att montera dom på datorerna, fungerar bara på Windows 2000 och XP enligt databladet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
kör alltså två kort 10/100 kort...

Varför ska du köra 2 st 10/100 kort i datorn? Du skulle ju ansluta den till en router sa du?
Då behöver du ju bara ett kort.

Permalänk
Medlem

nope...har ändrat mig...tänkar bara skaffa en switch (eftersom jag får 2 fasta IP) vilket torde räcka eftersom jag bara kommer ha en skrutti data och min egna bärbar....

vill slippa och hålla på och konfa routern...alltid pilligt...och rätt var det är ska en polare häsla på med sin data och tanka saker från gud vet vad ...och så måste man konfa! näää hu! (kanske lite överdrivet...men ni förstår...så enkelt som möjligt)

räcker jo iof med ett...stämmer...och sen min vanliga in i switchen...detta om jag vill strunta i branväggs funktionen på skrutt datorn...kanske kör mjukvarumässigt på vanliga bärbara..

Permalänk

Vet någon ifall dessa fungerar med Linux? Behöver nämligen också en Ethernetanlsuten HD. Har tittat på:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010087000
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010082562

Permalänk

har du 100-lina o vill kunna skyffla lätt + köra datorn med kort vidare till din andra burk så skulle ju inte jag rekomendera en "skruttdator".

Då är det väl som sagt bätte o köra switch.. Och om du skaffar en "skrutt" utan usb 2, varför inte istället plocka in disken i datorn??

Förslag på dist. bra för filserver (webmin) är Lormalinux.

Mvh

Andréas
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har för mig den formaterar i sitt eget filsystem (antagligen EXT3) så det gäller att inte ha något på diskarna innan..

sen krävs det tredjepartsmjukvara (som såklart följer med) för att montera dom på datorerna, fungerar bara på Windows 2000 och XP enligt databladet.

Beror lite på vad man har tänkt att lägga för filer på hårddisken. T.ex för en massa mindre filer så passar filsystemet ReiserFS bättre då det kan vara upp emot 100ggr snabbare än Ext2/3 när man jobbar med många små filer såsom bilder och liknande.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Beror lite på vad man har tänkt att lägga för filer på hårddisken. T.ex för en massa mindre filer så passar filsystemet ReiserFS bättre då det kan vara upp emot 100ggr snabbare än Ext2/3 när man jobbar med många små filer såsom bilder och liknande.

Vadå, "Det beror på".. SC101 använder ett filsystem och inget annat som "beror på"

Läs vad jag skriver och försök iallafall att förstå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå, "Det beror på".. SC101 använder ett filsystem och inget annat som "beror på"

Läs vad jag skriver och försök iallafall att förstå.

Mitt misstag. Jag trodde du pratade generellt under linux då jag utgår ifrån att CS101:an kör nån liten ROM-linux. Men du har vägledt mig på rätt spår, halleluja amen!

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Mitt misstag. Jag trodde du pratade generellt under linux då jag utgår ifrån att CS101:an kör nån liten ROM-linux. Men du har vägledt mig på rätt spår, halleluja amen!

Du är bra skum...

SC101 gör inte skillnad vid formatering utan formaterar med samma filsystem jämt, nämligen (som jag nyligen fått reda på) SFS.

Varför du då började prata om ReiserFS överlägsenhet gentemot EXT2/EXT3 vid vissa tillfällen är för mig oförståbart då vi inte ens pratade om olika filsystems för och nackdelar utan i just den diskussionen faktiskt pratade om vilket FS som SC101 använda och inte något annat.

Vad linux-kärnan använder eller inte använder, stöder eller inte stöder, rekommenderar och inte rekommenderar är inte ett dyft intressant då SC101 formaterar i sin lilla egen värld och inte bryr sig ett skit om sånna saker som onödiga filsystemsanekdoter eller penismätningar då den faktiskt använder sitt, och bara sitt, lilla FS.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du är bra skum...

SC101 gör inte skillnad vid formatering utan formaterar med samma filsystem jämt, nämligen (som jag nyligen fått reda på) SFS.

Varför du då började prata om ReiserFS överlägsenhet gentemot EXT2/EXT3 vid vissa tillfällen är för mig oförståbart då vi inte ens pratade om olika filsystems för och nackdelar utan i just den diskussionen faktiskt pratade om vilket FS som SC101 använda och inte något annat.

Vad linux-kärnan använder eller inte använder, stöder eller inte stöder, rekommenderar och inte rekommenderar är inte ett dyft intressant då SC101 formaterar i sin lilla egen värld och inte bryr sig ett skit om sånna saker som onödiga filsystemsanekdoter eller penismätningar då den faktiskt använder sitt, och bara sitt, lilla FS.

Har du käkat citron till frukost? Enough is enough.